Sida 1 av 1

MIVV utan kat

Postat: fre 01 apr 2016, 09:45
av aviator
Hej,

Jag är ny här på forumet, har sökt och läst igenom gamla trådar men inte lyckats hitta info om det här med katalysatorn..

Har en Varadero 2011 som jag tänkt sätta MIVV på (beställa från motea). Enligt dem så har man möjlighet att använda gamla katalysatorn men vad jag förstått så sitter original i ljuddämparen. Dvs om jag byter till MIVV försvinner katalysatorn från hojen och det är ju inget krav så besiktningen går igenom men finns det någon annan nackdel (förutom miljö) ? Finns det något sätt att behålla kat?

Verkar vara många som har MIVV på sina hojar så det borde finnas lite visdom i ämnet :-)

Svar uppskattas tack!

Re: MIVV utan kat

Postat: fre 01 apr 2016, 10:51
av aviator
Tack för snabbt svar

Så vart sitter katten då? Då sitter den kvar om jag byter till mivv?

Re: MIVV utan kat

Postat: fre 01 apr 2016, 17:33
av Jimmy.s
28 är syresensorn (lambdasonden), katten borde väl sitta i ljuddämparen om dom nu inte har lyckats få ner utsläppen på annat sätt?

New HECS3 Low-Emissions System
In keeping with the latest in environmental protection laws and Honda's ongoing efforts to protect the air we breath, the 2007 Varadero features a new HECS3 oxygensensing catalytic exhaust gas converter system. This system effectively controls engine operation to minimise the emissions of harmful gasses and ensure full compliance with Europe's strict EURO-3 emissions regulations, all while maintaining the top performance and swift acceleration for which the Varadero has won renown.

Är väl denna delen jag blir lite fundersam på "catalytic exhaust gas converter system", om det bara är någon form av egr i samband med insprutning och lambdasond som gör att dom klarar utsläppen ändå, har varaderon katt vilket jag tror så sitter dom i ljuddämparen vilket förklarar vikten på dom.

På nyare avgaskrav mäts även utsläppen efter en viss tid efter kallstart, därav så sitter katalysatorn så nära toppen som möjligt för att skynda på temphöjningen.
En modern bil har t.ex inget grenrör idag utan det sitter i toppen, turbo monteras direkt på topp och sen kommer katten, allt för att skynda på temphöjningen.
På motorcyklarna sitter katten under motorn, och det är väl närmast dom kan komma idag.

Fördelen med att vara utan katt är givetvis det ökade flödet, lägre temperatur på avgaser och ljuddämpare.
Bättre låg och mellanregister,lägre vikt.
Nackdelen är väl att motorn går något magrare men varaderon verkar klara av detta bra ändå, är värre för vissa andra motorer (hojjar), och givetvis miljöaspekten som du var införstådd med :)

En annan trevlig sak du kan göra är att koppla förbi lambdasonden med motstånd, detta tar bort mycket av ryckigheten på lägre varv, sök på ämnet så hittar du mer matnyttigt.

Re: MIVV utan kat

Postat: fre 01 apr 2016, 21:04
av hogge
Har för mig att det sitter Katalysatorer inbyggda i original ljuddämparna. När jag köpte mina Mivv rör så fanns det att få med både kat o utan. Skiljde en del i pris mellan dom. Köpte utan och det funkar alldeles utmärkt. Själv har jag inte kopplat förbi Syresensorn då jag tyckte att dom små ryckningarna som fanns försvann genom att tanka 98 oktan då framförallt Statoil eller Shell .
Hogge :silver:

Re: MIVV utan kat

Postat: fre 01 apr 2016, 21:44
av aviator
Precis hogge, också sett med eller utan kat. Påpekade detta till motea som jag köpte rören från de säger att "db-killern" är den så kallade "katten". Men dessa dämpar väl bara ljudet och har ingen kat-funktion vad jag förstått.. Verkar vara svårt att få ett ordentligt svar på just mivv o kat.. Även skickat mail till mivv utan svar dock

Re: MIVV utan kat

Postat: lör 02 apr 2016, 19:28
av hogge
Fanns det valet när jag köpte mina men det verkar ha utgått med kat. Kanske beroende på att ingen köpte det. Db-Killern som sitter längst bak är bara ett bockat rör svetsat i en plåtring som sitter popnitad i när dom är nya. Första åtgärden var att borra ut niten. Sätter dit dom med insexskruv och självlåsande mutter vid besiktning.
Hogge :silver: