Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Yep. Så är det. Ha det gott!
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Det viktigaste är just varm kedja och smörja enbart på insidan, sen fixar centrifugalkraften resten. Ta en kort sväng efter smorsling. Jag har provat allt - Hade en gång ett kedjeskum från valvoline - den var ruggigt bra men tydligen inte så värst miljövänligt. Nåt som tyvärr brukar gå hand i hand - är en kemikalie riktigt bra så kan du ge dig på att den är en miljöbov! Kör Biltemas numera pga snålhet!
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
När jag läser den här tråden, börjar jag fundera lite...
Jag har ju själv en Transa 700, årets modell. Som jag förstått det, är alla moderna kedjor s.k. "O-ringskedjor". Återigen, om jag hajat, handlar det om att dessa kedjor är vid sammansättningen smorda inuti rullarna med ett fett som beräknas hålla sig smörjande längre än metallen i kedjan skall hålla rycken för pådrag/avslag/andra rent mekaniska påfrestningar. Sedan har man vid montering lagt in O-ringar för att täta så att fettet inte kan tränga ut och föroreningar inte kan tränga in. Då blir det i min lilla värld helt fel att smörja med någon form av penetrerande/"krypande" olja!
Effekten av det torde ju bli (om den lyckas) att fettet inne i rullarna/länkarna sakta löses upp och på sikt tappar sin förmåga till bärighet mellan motliggande ytor.
Om vi då antar att detta stämmer, kan vi alltså lämna de inre delarna av en kedja (O-ringsdito då, väl att märka) därhän, det ska tillverkaren ta hand om.
Så, vad är det då som slits?
Så vitt jag kan se, måste det ju då vara anliggningsytorna mot dreven. Således rullarnas yttre yta samt kedjegavlarnas (om jag så får kalla dem) insidor på den del av kedjan som vetter s.a.s. inåt i varvet.
Med det tänket ansluter jag helt till de som säger att man ska smörja på insidan (den sida som vetter mot dreven) av kedjan. Jag kan inte se att några andra delar av kedjan (om den är bra gjord från början) egentligen utsätts för någon form av mekaniskt slitage.
I förlängningen av det resonemanget, kan man ju fundera på om man skulle kunna få ut några mil till genom att vända kedjan "ut och in" och kanske även låta den rotera åt andra hållet... Men, det överlåter jag åt andra att testa, SÅ dyra är de inte
Följer man då detta resonemang, bör ju då också den smörja som används vara i första hand vidhäftande i stället för penetrerande. Sedan är det ju även praktiskt (ur ett perspektiv av den ständigt skitiga bakre fälgen) om den häftar fast och s.a.s. "torkar" snabbt och fint, och därmed håller sig kvar på kedjan i stället för att skvätta över på fälgen. Där gör den ju tyvärr mer skada än nytta.
Vilka förmågor respektive smörjor har i detta avseende, känns helt utanför min kompetens, själv gillar jag ett kedjevax från Motul, som jag köpte vid ett annat jobb hos Hela Hojen på söder i Tokholmen. Men de olika produkterna avhåller jag mig från att ha synpunkter på.
Dock har väl hojen gått 700 och någonting mil nu, och när jag kollade slacket i kväll (tänkte köra en bit under helgen) låg det exakt på specifikationen. Och jag har knappast smort sen servicen i somras
Vad slutligen avser varm/kall kedja, det måste ju rimligen bero helt på respektive produkts egenskaper. Vad i alla fall jag helst uppnår, är att vaxet/smörjan fäster sig på de ytor jag sprejar, kan fördelas över dem vid mekanisk bearbetning (körning), men skvätta så lite som möjligt.
En massa ord för mina 10 ören där
/Stefan
Jag har ju själv en Transa 700, årets modell. Som jag förstått det, är alla moderna kedjor s.k. "O-ringskedjor". Återigen, om jag hajat, handlar det om att dessa kedjor är vid sammansättningen smorda inuti rullarna med ett fett som beräknas hålla sig smörjande längre än metallen i kedjan skall hålla rycken för pådrag/avslag/andra rent mekaniska påfrestningar. Sedan har man vid montering lagt in O-ringar för att täta så att fettet inte kan tränga ut och föroreningar inte kan tränga in. Då blir det i min lilla värld helt fel att smörja med någon form av penetrerande/"krypande" olja!
Effekten av det torde ju bli (om den lyckas) att fettet inne i rullarna/länkarna sakta löses upp och på sikt tappar sin förmåga till bärighet mellan motliggande ytor.
Om vi då antar att detta stämmer, kan vi alltså lämna de inre delarna av en kedja (O-ringsdito då, väl att märka) därhän, det ska tillverkaren ta hand om.
Så, vad är det då som slits?
Så vitt jag kan se, måste det ju då vara anliggningsytorna mot dreven. Således rullarnas yttre yta samt kedjegavlarnas (om jag så får kalla dem) insidor på den del av kedjan som vetter s.a.s. inåt i varvet.
Med det tänket ansluter jag helt till de som säger att man ska smörja på insidan (den sida som vetter mot dreven) av kedjan. Jag kan inte se att några andra delar av kedjan (om den är bra gjord från början) egentligen utsätts för någon form av mekaniskt slitage.
I förlängningen av det resonemanget, kan man ju fundera på om man skulle kunna få ut några mil till genom att vända kedjan "ut och in" och kanske även låta den rotera åt andra hållet... Men, det överlåter jag åt andra att testa, SÅ dyra är de inte
Följer man då detta resonemang, bör ju då också den smörja som används vara i första hand vidhäftande i stället för penetrerande. Sedan är det ju även praktiskt (ur ett perspektiv av den ständigt skitiga bakre fälgen) om den häftar fast och s.a.s. "torkar" snabbt och fint, och därmed håller sig kvar på kedjan i stället för att skvätta över på fälgen. Där gör den ju tyvärr mer skada än nytta.
Vilka förmågor respektive smörjor har i detta avseende, känns helt utanför min kompetens, själv gillar jag ett kedjevax från Motul, som jag köpte vid ett annat jobb hos Hela Hojen på söder i Tokholmen. Men de olika produkterna avhåller jag mig från att ha synpunkter på.
Dock har väl hojen gått 700 och någonting mil nu, och när jag kollade slacket i kväll (tänkte köra en bit under helgen) låg det exakt på specifikationen. Och jag har knappast smort sen servicen i somras
Vad slutligen avser varm/kall kedja, det måste ju rimligen bero helt på respektive produkts egenskaper. Vad i alla fall jag helst uppnår, är att vaxet/smörjan fäster sig på de ytor jag sprejar, kan fördelas över dem vid mekanisk bearbetning (körning), men skvätta så lite som möjligt.
En massa ord för mina 10 ören där
/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Kloka ord. Jag har varit inne på samma tankegångar som du. Kan dock konstatera att det inte verkar finnas någon vetenskap att stödja sig mot. Återstår tyckande och reläande av andras åsikter man gör till sina egna.
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Är i Filippinerna nu, kollade lite på deras 125or och kedjorna, de har inte fått smörj på senaste åren..... så kvalité på olja att lägga på har nog mindre betydelse egentligen.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Rena grubbleriet......och du ha många bra poäng därStefan skrev: En massa ord för mina 10 ören där
/Stefan
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Kedjorna på 125 är(brukar) vara kedjor utan o-ringar. Tycker på min ANF 125 så ser den totaltorr ut fast man ändå smort den relativt ofta.joeng38 skrev:Är i Filippinerna nu, kollade lite på deras 125or och kedjorna, de har inte fått smörj på senaste åren..... så kvalité på olja att lägga på har nog mindre betydelse egentligen.
Jag höll ju på med ett litet kedjeosmörjningstest, men avbröt det efter 1090 mil.(efterom jag skulle till lite "skumma" länder och det kändes....)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 10731.html
Smorde den igen vid 1690 mil och fick då justera den för första gången, dock ytterst lite.
Nu passerar den snart 2000 mil. Alltså, smord 2 gånger och justerad 1 gång.
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Intressant VS,du spände vid 1690mil utan att ha smort, jag vid 1850mil, har smort vid 100 mil alltid,fortsätter att smörja tror nog att livslängden ligger dig i fatet vs
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
För att ta bort griseriet på kedjan använder jag Louis "Kettenreiniger" (10004218) annars kan man fukta en trasa med lampolja och dra runt. För smörjningen använder jag Louis "Weisses Kettenspray" den blir vitaktig på kedjan så man ser var man sprayat (10038996). Om jag inte har den kör jag med Biltemas 365100. Det blir grisigt vad man än använder. Det mesta hamnar på insidan av kåpan som skyddar framdrevet.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
OJ Börjar inte det där drevet på att ha gjort sitt???
Eller är det bara jag som kan för lite
Eller är det bara jag som kan för lite
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
hihi en suddig bild betyder att man vill dölja något?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Nä, sorry för kommentaren, den grundade sig helt på förra bilden och var väldigt spontan (hoppas inte stötande)
På nya bilderna ser det ju helt annorlunda och betydligt fräschare ut
Kanske skulle hålla snattran ibland, se det mer som en fråga från en som kanske inte har totalkoll
På nya bilderna ser det ju helt annorlunda och betydligt fräschare ut
Kanske skulle hålla snattran ibland, se det mer som en fråga från en som kanske inte har totalkoll
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Jo det ser bra ut. Möjligen lite begynnande dalbildning men långt kvar på det drevet är min amatörmässiga bedömningSkye skrev:Fler bilder på drev. Blev osäker..
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Sv: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Träffade på senaste turen en enduro/cross åkare som smörjde med tjärspray. Fick med en burk. Skeptiskt va ja. Men kan konstatera ja kanske... Men luktar gott gör det.http://img88.imageshack.us/img88/3347/imag062411.jpg
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Senast redigerad av e12 den tis 19 jun 2012, 07:16, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Största bilden jag sett på ett forum
Sv: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Tack. Eller?
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Re: Sv: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Tacke12 skrev:Tack. Eller?
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Hemma hos oss har vi VILDSVIN där använder vi trätjära för att locka svina ,inom skotthåll,,
dom älskar att gnida sig i Träkära
Har testat Yamalube kedjespray nu, ca 100mil verkar lovande,,sitter i alla fall kvar på kedjan ,
å int på fälgen som en del billigare fab gör.
Samt fördelen gentemot tjärspraj,,,,man slipper att grisen står å gnider sig mot hojen ..............
Rolle
dom älskar att gnida sig i Träkära
Har testat Yamalube kedjespray nu, ca 100mil verkar lovande,,sitter i alla fall kvar på kedjan ,
å int på fälgen som en del billigare fab gör.
Samt fördelen gentemot tjärspraj,,,,man slipper att grisen står å gnider sig mot hojen ..............
Rolle
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
BARA EN UPPDATERING ""KEDJESPRAY""
Har testat Yamalube kedjespray nu i 300mil..å då ingen fisåkning,,,,,,,,,,
den fungerar mycket bra !!!
så bra att jag kan rekomendera den till andra knutters..
Lite dyr,men vad ä dyrt,, men den sitter ju kvar på kedjan,
Ps,
testat en annan spray på Blackbirden, (Motorex road),,,,,,den åker i soptunnan
Å Svina få behålla Tjäran................
R
Har testat Yamalube kedjespray nu i 300mil..å då ingen fisåkning,,,,,,,,,,
den fungerar mycket bra !!!
så bra att jag kan rekomendera den till andra knutters..
Lite dyr,men vad ä dyrt,, men den sitter ju kvar på kedjan,
Ps,
testat en annan spray på Blackbirden, (Motorex road),,,,,,den åker i soptunnan
Å Svina få behålla Tjäran................
R
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Kedjesmorning. Hur ofta och med vad?
Kan man verkligen ha Yamalube på en Honda? Skär inte kedjan då ?
Mvh Hogge
Mvh Hogge