Däck

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Däck

Inlägg av Äventyret »

Hur mycket kör du per år Morsbro?


Jag ska också leta fram nya sulor iår, jag vet dock inte vad jag ska ha riktigt då jag aldrig köpt Mc däck innan.
Jag gillar ju att köra på grus & lera lika mycket som på asfalt så jag vill gärna ha lite dubbar men jag vill ju kunna köra mina sträckor på asfalt också utan att däcken tar slut i första bästa rondell..
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Däck

Inlägg av Masterjojo »

Äventyret. Jag har alla grejerna som behövs för att byta sulor sedan så säg till när det är dags så löser vi det. Jag köpte det i somras när jag bytte på min valp.
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Däck

Inlägg av Äventyret »

Det tåls att tänkas på Jojo! Får se hur mycket kompisen har att göra som jobbar på däckverkstad.
Med lite flyt så kan jag lämna in dom där, men däckköp ligger nog på nästa lön som bäst.
Är ju mitt upp i flytt/renovering (Fortfarande.....)
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
morsbo
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 09:37
Answers: 0
Ort: XL1000 -04 / Uppsala

Re: Däck

Inlägg av morsbo »

Äventyret

I somras blev det ca 350mil bara men jag brukar dra en sisådär 500-700mil typ
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: Däck

Inlägg av woffe4476 »

@ morsbo, menar du att baksvålen är slut på 500-700mil?! Då måste du vrida rullen i botten för jämnan, eller håller dom inte mer än så?
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: Däck

Inlägg av woffe4476 »

Förresten, när nu ändå frågorna haglar, går det att kränga på ett bredare däck bak, på originalfälgen, utan att det blir problem med frigång mellan däck och sving, t.ex. 170/70-17?
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Användarens profilbild
morsbo
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 09:37
Answers: 0
Ort: XL1000 -04 / Uppsala

Re: Däck

Inlägg av morsbo »

Woffe

jag åker ofta med fulla väskor och visst drog jag inte så farligt med höger hand så skulle dom räcka betydligt längre men jag nöter inte ut dom utan jag vill byta ofta för att lita på greppet :rock-on
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Sv: Däck

Inlägg av mattias_wennberg »

Woffe: jag har anakee II på min och jag kör väk till 85% asfalt. De är helt fantastiska. Aldrig upplevt minsta problem på varken vått, torrt, varmt eller kallt underlag. Kör alltid med fulla väskor och ofta två. Nu har de gåty 1700 mil och än är de inte slut. Låt dem sitta om de är dugliga är mitt tips. Enda "minuset" är väl att det i vissa nedläggningsvinklar uppstår ett vinande ljud. Det tog en stund att hitta källan till ljudet B-)
Mattias
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Däck

Inlägg av Äventyret »

Det hade vart skoj att prova Continental TKC 80 Twinduro, det känns som jag hade kunnat få ut det jag vill på dom leriga & grusiga "vägarna" med det däcket. Dock känns det som att jag kommer att förlora mycket av greppet på våt asfalt känns också som att slitaget borde vara rätt hårt på de nabbarna när man rullar på asfalt så rent ekonomiskt är det nog inte rätt däck om man nu ska bry sig om att tänka så.
Andreas
Don't be a Russian!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Däck

Inlägg av Fibern »

@ woffe4476 Jag vet inte mycket om däck som sagt, men jag har då fått den uppfattningen att Anakee ska vara ett bra asfaltdäck.

http://www.michelin.se/mc-dack/michelin-anakee-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: Däck

Inlägg av woffe4476 »

Hej svejs!
1000 tack för all input! Det verkar som om jag ska låta Anakee II sitta kvar på Varanen.
Fiberns länk från Michelin suddade ut mina sista farhågor, thanx! :clap

Peace out!
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Däck

Inlägg av Fibern »

Joo aar såow wällkamm! :D (Saarela-svengelska) 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Däck

Inlägg av Stefan »

Sedan är det väl bara så, att däckval blir en kompromiss mellan driftskostnad och fäste :conf:

Antingen superkletiga däck för bankörning, max grepp och kort livstid, Eller supernabbiga "rallydäck" som fixar de flesta underlag, lera, grus, sand m.m. och motsvarande livslängd. Eller något mittemellan som kombinerar grepp på ett gäng underlag, men inte alla, med ett attraktivt totalpris (inköp/livslängd eller tvärtom).
Själv vill jag gärna ha lite grus ibland, men är av nödvändighet tvungen till rätt stor andel asfalt. Och jag vet då inte :conf:
Just nu siter ett Metzeler Enduro Sahara på i bak, har verkligen gillat grepp och komfort, men det har väl inte för många mil kvar. Original BF Goodrich var då inte mycket att ha, så jag fick byta fram senare i fjol. Stod väl där och velade, men satte dit ett Anakee eftersom jag haft goda erfarenheter av det tidigare. Men det blev lite tokigt det också, slätt fram och nabbigt bak, sådäääär på grus :frust: Skulle vilja haft ett bra komplement till bakdäcket framtill, men... :conf: Så, vete *fläkt* om det inte åker på ett Anakee bak också i år. I mina ögon ett däck som huvudsakligen riktar sig mot asfalt, men har vissa fördelar på blandat underlag. Och en riktigt bra livslängd . Så får man väl se när dessa börjar bli nötta...
Ett "mellanalternativ" det talas gott om annars, är ju Heidenau, vill minnas K60 är modellen? Lär ha bra grepp på diverse underlag, och klara skapliga mil. Särskilt intressant för er "Varadaneros" som kör slanglöst, har bara sett dem i det utförandet på dackonline m.fl. Men, det ska gå bra att stoppa en slang i, enligt folk som testat.
Annars finns det ju ett gäng däcktrådar här, så för er som undrar, kika runt lite och sök, massor av info, men den är ju lite färskvara den också (precis som däck) :naughty:
Just my 0.2 € :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Däck

Inlägg av Jimmy.s »

woffe4476 skrev: @Jimmy.S, hur "många mil" får du ut av PR 3 innan det är dax för ett byte?
Ja du jag vet inte ännu, krängde på dessa förra året i slutet på april och har väl bara kört runt 500-600 mil då det blev lite körning pga att sambon jobbade så knasigt med mycket helg + småbarn...

Men jag har absolut inte slitit ner dom direkt (inte så det är synligt),dom är även runda och fina och man ser inga tendenser till att dom har börjat få några klackar, valde en lite lägre hastighetsindex och då håller dom tydligen längre enligt en gammal räv på mc firman, och jag har haft för tung högerhand emellanåt och har hamnat över 200 gränsen flertalet ggr (blir ju så när man åker på busrundor med sporthojar :shock: ),givetvis har det gått hårt i kurvorna också.
kört på en kortsemester till Gotland med packning annars ganska lättlastad men i stort sett enbart asfaltskörning, givetvis har man hamnat på några grusvägar och det har väl varit åt det finare hållet men även där har dom fungerat över förväntan.

Får dock göra en ny utvärdering efter denna sommaren då det kommer bli mer gruskörning då mina kompisar helt plötsligt är sugen på sådant och den ena har redan inhandlat en AT med grovnabbat så vi får väl se hur ofta jag blir ståendes.... Ska också åka på lite längre semester norröver och in till Norge så milen kommer plocka på *pilot
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av rydde »

Nu har det kommit "Anakee 3" och "Tourance NEXT". Också något att ta med i beräkningen för framtida däckaffärer.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Däck

Inlägg av maua »

En uppsättning Anakee3 levereras till mig om ett par dagar!!! Ska bli riktigt intressant att testa dessa däck. Dom ser riktigt bra ut, och har ju fått bra omdömen också!!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av rydde »

Det finns nån webbshop eller vad det är från amerikat som heter RevZilla. Nåja, inte för att jag vet nått om dem men de gör ganska kuliga youtubefilmer om man gillar att nörda ner sig lite i olika materialfrågor. Här är några axplock av deras däckrepotage.

[youtube]BF603JO_tCw[/youtube]
[youtube]Sgvp37czPdE[/youtube]
[youtube]oJcbJpAEiFI[/youtube]
[youtube]p3no0tZ7SDU[/youtube]
[youtube]MXidvjV0_Kg[/youtube]
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Däck

Inlägg av Stefan »

Hehe... varje gång jag hamnar hos den här snubben, blir jag impad av hans kulsprutesäljsnack :naughty: Jämrans, vilken fart han får det ur sig med :mrgreen: :mrgreen:
Samtidigt känns det ju som om han faktiskt vet vad han surrar om :rtfm
Står ju själv i valet och kvalet om vad det ska bli till sommaren... :conf: Det Metzeler Sahara Enduro jag har i bak, var en riktig höjdare, jag bara tokgillar det *thumb_up* Men, så ska man ju komplettera det med något vettigt fram också :conf: Köpte ett anakee 2 och lade på, men som en erfaren kille i Hoorc sa, "nabbat bak, och slätdäck fram"... nä, vill man köra grus, vill man nog ha sidofäste fram oxå... Så, jag grunnar nog ändå på att lägga på T63 eller TKC 80 framtill.
Samtidigt känns det ju lite som att bara dumpa Anakee't... är nog lite inne på Morsbo's spår, gummi är färskvara :rtfm Brukar väl klämma en 800 - 1200 mil per år, beroende på väder (-12 var ju ingen direkt höjdare på den fronten). Men känner att jag kanske inte vill lagra Anakee-däcket någon längre tid. Men, ett år i skugga och tempererat garage kan det nog klara, så får man utvärdera ett nabbigare framdäck under denna säsong.
Tyvärr har jag bara hittat Heidenau som slanglöst, det SKA funka att montera med slang, men eftersom jag inte har utrustning och rutin för egna byten, får jag väl gå på kommentaren från Sulas så länge, "du har väl inte valt ett slanglöst däck?"...
Ska väl kitta upp mig på Biltemas grejer vad det lider, men kassan har ju en botten också :frust:
Cya, boys *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av rydde »

Jo han är släng i käften killen i videorna. Jag tycker mest det är kul att någon berättar om de olika produkterna i videoform, det är lite nytt. Sen att de vill att man ska köpa av dem förstår man ju...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Däck

Inlägg av Fibern »

jag kanske inte vill lagra Anakee-däcket någon längre tid. Men, ett år i skugga och tempererat garage kan det nog klara,
Nöj dig inte med skugga Stefan. Lägg däcket i en sopsäck och förvara svalt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar