Bakre bromsbelägg

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Bakre bromsbelägg

Inlägg av Ulf »

Har varit och servat hojen idag, naturligtvis så spöregnade det när jag skulle åka :( Beläggen bak var slut redan efter 18000km ?
Servicekillen trodde att jag kanske ofrivilligt hade foten på bromsspaken när jag körde ? ja ja dom var ju inte så dyra såg jag nu när jag kom hem, 230 spänn på http://www.motoaction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Bakre bromsbelägg

Inlägg av Jan-Olov »

Skye skrev: Lärde mig mycket i Norge om använda växellådan mer till motorbroms innan kurvor och redan ha rätt växel i utgång av samma kurva.
Kallas för planerad körning. Läs SMCs full koll.
jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bakre bromsbelägg

Inlägg av V Saarela »

Ulf skrev:Har varit och servat hojen idag, naturligtvis så spöregnade det när jag skulle åka :( Beläggen bak var slut redan efter 18000km ?
Servicekillen trodde att jag kanske ofrivilligt hade foten på bromsspaken när jag körde ? ja ja dom var ju inte så dyra såg jag nu när jag kom hem, 230 spänn på http://www.motoaction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
på min 09:a var bakklossarna också kronslut redan vid 1800 mil. Lite märkligt med tanke på att hojen gått i princip ca 90% enbart på långturer.....
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Bakre bromsbelägg

Inlägg av Torbjörn »

V Saarela skrev:
Ulf skrev:Har varit och servat hojen idag, naturligtvis så spöregnade det när jag skulle åka :( Beläggen bak var slut redan efter 18000km ?
Servicekillen trodde att jag kanske ofrivilligt hade foten på bromsspaken när jag körde ? ja ja dom var ju inte så dyra såg jag nu när jag kom hem, 230 spänn på http://www.motoaction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
på min 09:a var bakklossarna också kronslut redan vid 1800 mil. Lite märkligt med tanke på att hojen gått i princip ca 90% enbart på långturer.....
Prova att ta bort plastdelen på skrikskydden alt ta bort skrikskydden helt, de bygger en hel del.
Jag fick inte plats med Biltemas belägg vare sig fram eller bak och då provade jag helt utan skrikskydd också
(tur eller otur kan man ju diskutera :lol: ).
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bakre bromsbelägg

Inlägg av V Saarela »

Torbjörn skrev:
V Saarela skrev:
Ulf skrev:Har varit och servat hojen idag, naturligtvis så spöregnade det när jag skulle åka :( Beläggen bak var slut redan efter 18000km ?
Servicekillen trodde att jag kanske ofrivilligt hade foten på bromsspaken när jag körde ? ja ja dom var ju inte så dyra såg jag nu när jag kom hem, 230 spänn på http://www.motoaction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
på min 09:a var bakklossarna också kronslut redan vid 1800 mil. Lite märkligt med tanke på att hojen gått i princip ca 90% enbart på långturer.....
Prova att ta bort plastdelen på skrikskydden alt ta bort skrikskydden helt, de bygger en hel del.
Jag fick inte plats med Biltemas belägg vare sig fram eller bak och då provade jag helt utan skrikskydd också
(tur eller otur kan man ju diskutera :lol: ).

Biltema har en massa bra grejjor, men vissa saker håller jag mig ifrån, bl a bromsklossar.
På Hondan använder jag bara orginalgrejjor vad gäller bromsar. Kan väl sträcka mig till att använda SBS eller Ferrodo.

Har ju monterat i år både på en 09:a och en 01:a orginal bak och det fanns ju hur mycket plats som helst.
Tänkte på det där som meken hade sagt till ulf "håller kanske omedvetet foten på bromsen" För min del så blev foten i konstig vinkel, så någon fot på bromsen har inte jag iallafall.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Bakre bromsbelägg

Inlägg av Jan-Olov »

På tal om fotbromsen, jag hade svårt att nå bromspedalen utan att kraftigt böja foten framåt så jag har höjt pedalen genom att lödda på en mutter utanpå bygeln som sitter på bromskolven. Kraften som påverkar kolven är tryckande därför vågar jag lödda dit den. Pedalen höjdes så mycket att jag nu når den på ett bekvämare sätt och därmed säkrare.
jan-Olov
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Bakre bromsbelägg

Inlägg av AeroSol »

Jag har samma problem på Transalpen. Men är det inte enklare att ändra läget på pedalen i förhållande till axeln? Pedalen sitter ju med splines på axeln.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Bakre bromsbelägg

Inlägg av Jan-Olov »

AeroSol skrev:Jag har samma problem på Transalpen. Men är det inte enklare att ändra läget på pedalen i förhållande till axeln? Pedalen sitter ju med splines på axeln.
Det ser inte ut så, därför löddade jag på en mutter. Justeringen var endast på den gängade skruven.
jan-Olov
Skriv svar