Livslängd kedja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av V Saarela »

AeroSol skrev:
dasf skrev:På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title=" onclick="window.open(this.href);return false; ... sind_teuer
Lysande! Det borde gå att ta av "die Fußrastenanlage" på Transalpen och byta kedja på samma sätt!?
På dom flesta hojarna går det inte att göra så eftersom ramen ligger i vägen. Dock inte på Varadero. Tog cirka 6-7 minuter att få av kedjan.

[youtube]dO_n6V1kbh4[/youtube]
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Livslängd kedja

Inlägg av RogerW »

Men alltså: Hur länge håller en kedja? När skall man börja tänka på att byta den? Och dreven? Hur kollar jag det?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Fibern »

@RogerW Om du håller tumme och pekfinger om kedjan, längst bak på bakdrevet, och kedjan går dra 2-3 millimeter från drevet, då ska du byta.
Lyfter den upp mot 2 mm, börja planera för ett byte.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Livslängd kedja

Inlägg av V Saarela »

Mitt lilla test(utan att kika exakt milen):
smorde och justerade första gången vid dryga 1000 mil
smorde sen en gång till
...och drivpaketet höll då 2500 mil.

När jag och stahson drog för några veckor sedan på en lite längre tur, så bytte han till ett nytt drivpaket. Hans Varadero 07 hade då gått dryga 10.000 mil och detta var då andra drivpaketet. Alltså, drygt 5000 mil kör han på ett drivpaket.

För övrigt så, hans Varadero närmar sig nu 11.000 mil. Det enda som gått sönder på den är packboxarna i framgaffeln. Nu är det också förmodligen dags att göra första ventiljusteringen(dom var nära marginalerna förra gången dom kollades)

Så.....simma lugnt Roger.....och ta en bärs :)
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Livslängd kedja

Inlägg av RogerW »

Ok. Tack för svar! @Vejo: Det kan du ge dig på. Alltså vad ölen beträffar! :-)
Mats Liifv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 21:22
Answers: 0

Re: Livslängd kedja

Inlägg av Mats Liifv »

Jag körde 2.700 mil med mitt drivpaket innan jag inför en långresa, för säkerhets skull, valde att byta ut det. Kunde nog rullat ett par hundra mil till, så runt 3.000 mil utan smörjning eller justering vore ingen omöjlighet. Kör samma rutin med mitt nya drivpaket, har hittills rullat 1.100 mil utan smörjning eller justering.
Skriv svar