Bränsle förbrukning??

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Bränsle förbrukning??

Inlägg av Trelle61 »

Min gamla dam från 02 dricker för tillfället ca 0,8 l/mil när den lastad och klar för långtur. Nu ska den in på 9000 mil check och det skall kollas förgasare,tändning,stift med mera. Men ni därute som har förgasare vad ligger er bränsle förbrukning?? Gärna när ni kör på semester med väskorna fulla och kanske passagerare eller tält där bak, och ni som har nyare insprutnings motor, vad ligger ni på per mil när ni ska köra långt och med full packning.????
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Jokern »

På min 350 mils runda i Norge i sommar låg förbrukningen på ca 0,56 enligt data på instrumenten ;-)
Min varan är en 08:a med insprutning o hade väl ca 40 kg i bagage.
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Laffe »

Min -02 tog 0.47/mil under vår roadtrip. Topbox och sidoväskor och ännu en väska framför topboxen. Detta i hastigheter mellan 80-90 km/h. Tilläggas bör att vi endast körde småvägar och inga motorvägar (med högre hastigheter som följd :wink: )
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Kompis »

0,47 er jo som å være i himmelen, å dit kommer jeg ikke.
Vi trillet litt fort fra Kiruna og østover, og da fant vi ut at hastigheten hadde stor betydning for bensinforbruket. Ble nesten bensintom midt i skogen. Nå fylles det hver morgen, både med bil og mc, når vi er på ferie/tur. Sentralt i Norge og Sverige er det jo døgnåpne/automat stasjoner, men der er vi jo ikke i ferien.
Bagasje og raske fartsforandringer krever også mye mere energi en å trille i turfart på bra vei.
Klarer kanskje i nærheten av 0,6 med pen kjøring og tom sykkel.
Normalt +-0,7 blandet kjøring. Har jeg ikke penger til mc bensin, får jeg heller selge mc`n.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Laffe »

Ja jag blev oxå väldigt nöjd. Visar tydligt sambandet, högre hastighet = kortare aktionsradie (rätt så basic..).
Det "konstiga" är att den av nån anledning drar mer nu, utan packning...förändrad körstil kanske...nääääähää.. :naughty: :naughty: *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Stefan »

Men inte då... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Jimmy.s »

min -04 ligger runt 0.5-0.55 vid touring= oftast ej snabbare än 100-120 och några omkörningar här o där (packväskor och topp box + tält på pasagerar sadeln), ca 270mil blandad körning Sverige/Norge (Mötte förövrigt och såg vissa forum medlemmar som var på väg söderut efter XL-träffen, och ja Jokern, dina pipor mullrar gott).
När jag körde vättern runt med ett gäng glidare förra året var jag nere runt 0.47 men då gick det saaakta

Vid bankörning snittade jag runt 1L/milen :twisted:

Hojen har effektpipor och bortplockat spjäll i luftburken, möjligt att detta sänker förbrukningen?
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av bodensaren »

Min -10 ligger på strax under halvlitern, ca 0,45-0,47, mycket av det jag kör är pendling, 50 mil i veckan pendlar jag sen kör jag en hel del under helgen, oftast lite mindre vägar, hastighet 90-100 km/h, som är nämnt tidigare i tråden så tror jag hastighet och körsätt har större påverkan än hur mycket packning man har. Då vi var i väg i somras med packning så var det ingen större skillnad på bränsleförbruknngen, jag tankar som regel lite mindre bensinlitrar än halva miltalet på trippmätaren, och ja, jag kan få den att förbruka hur mycket som helst om hornen växer ut........
/Lapp i exil
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Fibern »

Jo, farten har mer påverkan än lasten. Det fick jag belägg för när jag och damen åkte med minst trettio kg överlast från Årjäng och upp genom Norge för Geiranger och Trollstigen. Förbrukningen låg då på samma som när jag besökte Geiranger första gången och var ensam på maskinen, dvs ca 0,44. Farten mellan 70-90. Men när jag kör E4 och har hemlängtan blir det 100-110 och då ökar den till 0,55 ungefär.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Stefan »

Visst är det så- Men det är ju rätt självklart, ökar man varvet från säg 4500 Rpm till 5500 Rpm, så lär ju cylindrarna suga i i sig mer luft. Med mer luft kommer ju också mer soppa. Så, vid längre körning på högre varvtal, LÄR ju vilken hoj som helst suga i sig mer luft, och därmed också mer soppa. Och, skulle en knarr lyckas komma längre på det, då har man ju snart hittat "perpetuum mobile". Fixar du det, har du snart bensinbolagen i farstun, och vad de vill, låter jag vara osagt :wink:
Sedan lär ju en glad högernäve knappast minska förbrukningen, men hallå, nog har man väl hojen lite till nöje också?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Donner »

Har ju lite med motorns effektiva område att göra, en hoj kan dricka mer på lågt varv än på högt varv. Allt har ju sin gräns och kommer man över/under tröskeln så börjar det dricka soppa. Ta som exempel min Vfr, den dricker mer soppa om jag puttrar rundor under 3000rpm och som minst mellan 3000-5000rpm. Inne i Berlin drog den mycket mer än ute på Autobahn vid sista resan.

Min Transalp med packning drog 0,47 på min Smålandskörning, småvägar/landsväg 60-100km/h. Eftersom motorvägsfart bidrar till för högt varvtal + lite hk så dricker den mer där till skillnad från min Vfr.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Trelle61 »

Ok, tycker mig få en bild av att det spelar en viss roll med insprutning eller förgasare men att hur jag använder höger handen kanske spelar störst roll. Jag tänkte bygga på den här tråden lite, rätt eller fel, för anledningen till min fråga är att det är så jävla tråkigt när jag och min sambor kör långt, hon har en nyare CBF 1000 med insprutning och så fort jag vill tanka så gnäller hon för hon har halv tank kvar. Därför har jag börjat titta på blocket efter en nyare Varadero ( inget som är aktuellt just idag mest för att kolla läget ) men när jag nämnde detta för min Honda handlare så menade han på att Varaderon byggde på en gammal teknik och skulle jag köpa nytt så var det bättre med en begagnad Crosstourer tex. Själv kan jag känna en trygghet med en beprövad modell för alla barnsjukdomar vet vi ju om och det är ju lite lättare att felsöka, alltså min fråga är alltså, Varaderon omodern och förlegad eller trygg och tidlös??
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av rydde »

Insprutning här, normal touring 0,55l/milen men hemlängtanrejs på stora raka vägar i 140-150 blås så blir det 0,65-0,70l/mil.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Bränsle förbrukning??

Inlägg av Torbjörn »

Ligger man under 0,7 så kör man för dåligt, är ni inte rädda att motorn sotar igen??
Skriv svar