Tkc80
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Tkc80
Du får ha två cyklar helt enkelt
En för gruset och en för asfalt!
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
En för gruset och en för asfalt!
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Tkc80
Jag kan säga att anakee2 är bra till dom ca10-15% grus jag kör och håller väl sådär 1000+ mil.
Men nästa vecka bliver det nya Anakee 3 istället.
Bara för att jag kan
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Men nästa vecka bliver det nya Anakee 3 istället.
Bara för att jag kan
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Sonka
- 125cc
- Inlägg: 173
- Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
- Hoj: KTM 1190 Adventure R
- Ort: Sandviken
Re: Tkc80
Tkc80 är måttstocken på offroad däck till adventure hojarna idag. Och då är det betoning på offroad. Kör man 70 % eller mer på grus så är de i topp. Jag har bestyckat KTMen med just TKC 80 för dess egenskaper på grus sand och lera.
När det gäller däck så gäller det att hitta de som passar just dig och din körning. och framför allt våga testa nya däck då däck marknaden utvecklas i väldigt hög takt idag.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
När det gäller däck så gäller det att hitta de som passar just dig och din körning. och framför allt våga testa nya däck då däck marknaden utvecklas i väldigt hög takt idag.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Tkc80
@Skye
Det såg jag..
Jag såg oxå att Ivaradero skrev
"Inte lätt att hitta rätt, skulle säga att det blir 60-70% asfalt och resten grus...It's a djungel out there"
Så jag tänkte bara berätta att jag klarar mig på 90/10 däck av annat märke än Tkc80 och dom andra rena grusdäck..
Nu då Ivaradero oxå ville ha lite mera mil ut av sina däck...
Det såg jag..
Jag såg oxå att Ivaradero skrev
"Inte lätt att hitta rätt, skulle säga att det blir 60-70% asfalt och resten grus...It's a djungel out there"
Så jag tänkte bara berätta att jag klarar mig på 90/10 däck av annat märke än Tkc80 och dom andra rena grusdäck..
Nu då Ivaradero oxå ville ha lite mera mil ut av sina däck...
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
Hittade denna positiva kommentar, bland många andra, gällande K 60:
"jag tycker Du ska prova K60 Scout! Inte särskilt mycket sämre än TKC80 "off-asfalt", men med klart bättre livslängd, våtgrepp på asfalt och ljudnivå. Plus att det är relativt billigt - K60 Scout är en riktigt prisvärd kompromiss!"
Lasse from my iPhone
"jag tycker Du ska prova K60 Scout! Inte särskilt mycket sämre än TKC80 "off-asfalt", men med klart bättre livslängd, våtgrepp på asfalt och ljudnivå. Plus att det är relativt billigt - K60 Scout är en riktigt prisvärd kompromiss!"
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Sonka
- 125cc
- Inlägg: 173
- Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
- Hoj: KTM 1190 Adventure R
- Ort: Sandviken
Re: Tkc80
K60 har fått väldigt bra kritik som ett 50/50 däck så valet är nog väldigt klokt.
Jon Anders provar just nu ett nytt däck som heter sava mc 60 som han är riktigt nöjd med. Kan vara värt att kasta ett öga på. Eller slå honom en singnal om dem.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jon Anders provar just nu ett nytt däck som heter sava mc 60 som han är riktigt nöjd med. Kan vara värt att kasta ett öga på. Eller slå honom en singnal om dem.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Re: Tkc80
Eller så byter du till en TA........... Hojen som klarar allt!Masterjojo skrev:Du får ha två cyklar helt enkelt
En för gruset och en för asfalt!
Men för att hålla sig till trådämnet; Eftersom jag själv aldrig åkt på nabbdäck så undrar jag lite sådär allmänt hur skillnaden mot ett mera asfaltsorienterat däck är? (På asfalt alltså.)
Hoppigare och studsigare?'
Lättare för släpp i kurvor?
Högre ljudnivå?
Sämre bromssträcka?
Osv...
Har själv umgåtts med tanken på att slänga på grövre mönster men vet inte hur pass mycket avkall jag måste göra på asfalts-egenskaperna. Och det är ju trots allt mest där man åker.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
Jag utgår från mig själv nu - tror inte (efter vad jag läst mig till) att jag behöver ge avkall på särskilt mycket vad gäller K 60:s asfaltegenskaper jämfört med de Metzeler Tourence jag har på nu. Jag kör ingen plastraket och låtsas inte att jag gör det när jag väl sitter och kör heller - så för min egen del är jag inte orolig. Egenskaperna för våt asfalt verkar oxå vara helt ok vad jag förstår. Men man får väl vara inställd på att det är ett kompromissdäck mellan off/onroad och köra därefter. Tror absolut inte att det i sin tur behöver innebära "mesig" körning Men jag är ingen expert, utan detta är vad jag hört och läst mig till
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tkc80
@Vagabond
Vi kan fortsätta en liknande diskussion under "Slit o förbruknings" Transalp. Eftersom hojarnas köregenskaper varierar och därför att det kan vara intressant få upplysning om olika däcks egenskaper.Eller så byter du till en TA
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Tkc80
Det där kan man tolka som man vill
Slit och förbrukningstransalp
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
Slit och förbrukningstransalp
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
2200-2300:- för fram o bak inkl frakt (K 60 Scout). Helt ok, men inte än tydligen. Har ju pyntat för Mivvarna och lackat väskhållarna så nu är det visst köpstopp ( ) enl FM....
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Tkc80
TKC80 bygger upp värme ganska redigt på asfalt. När det väl byggt upp värmen så blir den slingrig. Inte så att däcket pulveriseras och ramlar samman men gummiklackarna blir mjuka och är inte lika stabila som när den är kall. Den känns som att hojen ålar sig över vägen. Man tror man har punka på bakhjulet eller nått när det inträffar första gångerna.
Märkte detta på min gamla Transalp och jag utgår från att en Varadero inte belastar däcket mindre och därmed gör problemet större.
Bakdäcket värmdes upp väldigt snabbt och var alltid värst. Framdäcket klarade sig bättre.
Då är kombinationen TKC80 fram och K60 bak bättre. K60:an har inte samma problem med värme och slingrighet. Inte på Transan i varje fall, kanske (?) på Varaderon då den är tyngre.
Märkte detta på min gamla Transalp och jag utgår från att en Varadero inte belastar däcket mindre och därmed gör problemet större.
Bakdäcket värmdes upp väldigt snabbt och var alltid värst. Framdäcket klarade sig bättre.
Då är kombinationen TKC80 fram och K60 bak bättre. K60:an har inte samma problem med värme och slingrighet. Inte på Transan i varje fall, kanske (?) på Varaderon då den är tyngre.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
Dags att återuppta denna tråd.
Nu har jag bestämt mig (och det tog ju inte lång stund ). Det blir K60 scout fram och bak.
Har läst på om däcket och hittade detta test:
Blir intressant att köra hojen med dessa OCH en ny bakdämpare (vilken skall införskaffas snarast möjligt!) Torde kännas som en ny(are) Varan
Lasse from my iPhone
Nu har jag bestämt mig (och det tog ju inte lång stund ). Det blir K60 scout fram och bak.
Har läst på om däcket och hittade detta test:
Blir intressant att köra hojen med dessa OCH en ny bakdämpare (vilken skall införskaffas snarast möjligt!) Torde kännas som en ny(are) Varan
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tkc80
Ja då är det bara att invänta leveransen då! Två K60 på väg Recension kommer så småningom
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin/rsh ... zeugart=MO" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin/rsh ... zeugart=MO" onclick="window.open(this.href);return false;
Lasse from my iPhone
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin/rsh ... zeugart=MO" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin/rsh ... zeugart=MO" onclick="window.open(this.href);return false;
Lasse from my iPhone
Senast redigerad av Laffe den ons 03 sep 2014, 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse