2004 som bara gått 300 mil. Service?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
LasseS
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 nov 2014, 00:19
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V-04
Ort: BAGARMOSSEN

2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av LasseS »

Hej!

Har just köpt en XL1000V 2004 som nu bara har gått 296(!) mil.

Den har av olika orsaker blivit stående i garaget hos tidigare 2 ägare. Dock har de, enligt uppgift, regelbundet startat den och kört kortare sträckor med den.

Stämplar saknas helt i serviceboken (förutom en första leveransservice). Men oljebyte skall ha skett "lite då och då".

Besiktning har skett enligt schema.

Jag har kört ca 15 mil senaste dagarna och den går hur bra som helst och startar direkt. Enda konstiga jag märkt är att frambromsen ligger an lite och att bakbromsen inte tar så bra.

Jag har för avsikt att göra en riktig genomgång av hojen innan våren. Vad tror ni behöver fixas på den innan man vågar sig ut på längre äventyr? Alltså vilka saker åldras snarare än slits?

(Vätskor/olja etc är ju givet, men annat?)

Förövrigt verkar detta vara ett grymt bra forum!
LasseS
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 nov 2014, 00:19
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V-04
Ort: BAGARMOSSEN

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av LasseS »

Tack!

Du tror inte det är nödvändigt att lämna in den till proffs för en ordentlig genomgång/service?

Däcken är original. Hört att det inte är så bra att köra på 10 år gamla däck. Gummit ska tydligen åldras och bli hårt. Lite svårt att avgöra nu när jag kört eftersom det varit så kallt ute att alla däck blir hårda.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Laffe »

Välkommen hit LasseS
Grattis till hojköpet! Vad gäller service har nog Skye täckt upp det väsentliga så inget att tillägga där, men varmt välkommen


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Peter »

Välkommen hit och grattis till det hojköpet. Jag kan inte förstå hur man kan köpa en Varadero och inte köra med den. Skye har sagt det som behöver sägas. Som det sägs. En Varadero går aldrig sönder. Den kan möjligtvis tillfälligt upphöra att fungera. Du har många mil kvar

skickat från S3-luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Fibern »

Hej Lasse och välkommen. Angående bromsarna, är du hyfsat "skruvkunnig" så ta loss hjulen och undersök om bromskolvarna rör sig lätt. Bara med lätt tryck på pedal eller handtag. Lossa ett hjul i taget bara.
Har hojen förvarats i kallförråd långa perioder och körts sällan, kan korrosion ha bildats på ytterdelen av kolvarna så att de kärvar lite. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Laffe »

pne64 skrev:Jag kan inte förstå hur man kan köpa en Varadero och inte köra med den.
+1 på den Bild


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
LasseS
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 nov 2014, 00:19
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V-04
Ort: BAGARMOSSEN

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av LasseS »

Kul med så snabba svar!

Känns betryggande att ingen av er tror att något större/dyrare måste fixas pga att hojen knappt körts på 10 år.

Nu står den inknökad med flera andra hojar i ett varmgarage med dåligt med plats att meka. Jag är inte heller så van att skruva själv. Funderar därför på att lämna in den till en mc-verkstad. Är ändå bra med era åsikter så jag inte blir blåst (har dåliga erfarenheter av (bil-) verkstäder och är därför lite nojig).

* Nya däck (tips på däck? kommer till 90% att köra på asfalt)
* Bromsvätska
* Olja
* Oljefilter
* Bränslefilter
* Luftfilter
* "Uppsmörjning" av bromsoken

Räcker den listan?

Har ni en verkstad att rekommendera i Stockholmsområdet?
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Peter »

Om du inte vill skruva själv så finn det en tråd som hyllar Hela hojen i Stockholm.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Stefan »

Hej ocj välkommen *thumb_up*

Om du ändå vill anlita verkstad i Stockholm, så kan jag av erfarenhet bar rekommendera Hela Hojen,

helahojen.se

Bra grabbar med känsla för både hojarna och vad ägarna faktiskt vill :clap *thumb_up*

Så, du kan säkert ta med listan från ovan och be dem kolla den och ge den en erfaren generell översyn, utan att bli ruinerad :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Jokern »

Välkommen hit *thumb_up*

Bra hoj val och som andra skriver, så lär du inte få dom större problemen med den hojen :rock-on
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Bønne »

Det var et fund :!: *thumb_up*
pne64 skrev:Jag kan inte förstå hur man kan köpa en Varadero och inte köra med den.
Det forstår jeg heller ikke :!: :shock:

Men jeg vil sige:

Skift dæk, bremsevæske, olie, oliefilter, check bremser og batteri. Olieskift er normalt ved hver 1200 mil, men du ved ikke hvilken olie der er på nu, så skift den for en sikkerheds skyld (det har jeg altid gjort ved køb af ny cykel).

Når den starter og kører fint, er brændstof- og luftfilter sikkert ok. De tager ingen skade af alder og da den kun har kørt 300 mil tror jeg de er ok. Der sidder kun brændstoffilter i benzinhanerne, ingen andre. Luftfilter skal skiftes ved hver 1800 mil.
Men du kan for en sikkerheds skyld give den en omgang Injection Cleaner, f.eks. :

Bild

1. service er ved 100 mil., men det er kun olie- og filterskift, check/justering af kobling, check af kronrørslejer (for slør), samt check/efterspænding af bolte.

2. service er ved 600 mil., men er også kun check/inspektion. Så der er jo ikke meget at komme efter på 300 mil :D

3. service er ved 12000 mil, det er olie og filterskift og en del andet.

I 1988 købte jeg en CB 750 K7. Den havde kørt 840 mil og havde stået stille i 8 år. Jeg skiftede olie, filter og bremsevæske og checkede den efter. I dag har den kørt 14600 mil og der har aldrig været noget, den har altid bare startet og kørt *thumb_up*
pne64 skrev:En Varadero går aldrig sönder.
Eller: En Honda går aldrig sönder :!: :clap :lol: *thumb_up*
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Peter »

Ja det var slarvigt av mig att inte skriva Honda

skickat från S3-luren
LasseS
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 nov 2014, 00:19
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V-04
Ort: BAGARMOSSEN

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av LasseS »

Känns som om jag fyndat rejält! Trodde faktiskt att det fanns en hel radda med problem som måste åtgärdas på en hoj som gått så lite på så länge, och som saknar servicehistorik.

Stort tack till er alla som tagit tid att svara. Jag förstår, efter att läst igenom mycket på detta forum, att här är det en hel del äkta erfarenhet som talar.

Bønne: Tänk att det går så bra att kommunicera i skrift över sundet, men när ni talar så fattar jag ingenting! Det enda jag inte förstår i din text är "kronrørslejer". Kan det betyda styrlager?

Jag skulle gärna skruva lite själv på hojen, är inte kunnig, men inte heller helt tappad. Vore kul att lära sig lite mer. Tyvärr har jag dock dåliga möjligheter att meka själv pga trängsel i garaget och begränsad tillgång till garaget. Jag tar till mig tipset om Hela Hojen på Södermalm, ska troligen ringa och snacka med dem.

Angående däck så förstår jag att det är en fråga om personlig smak. Jag har tidigare kört små street-hojar och vet ingenting om hur man ska tänka med en äventyrstourer. Har läst alla däcktrådar här, men åsikterna går isär så mycket att jag väl får prova mig fram, helt enkelt. Funderar på Anakee 3.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Laffe »

Allt är efter eget behov, tycke och smak vad gäller däcken. Om man bara kör asfalt så funkar typ Metzeler Tourence el liknande utmärkt. Vill man kunna köra där grusvägarna består av mycket lös/rullgrus utan att ge avkall på bra komfort och grepp på asfalt (torr som våt) kan jag rekommendera Heidenau K60 Scout. Har dom själv på sedan sensommaren och känner mig väldigt nöjd.
Men, jag är ingen expert på området. Har ingen erfarenhet av Anakee tyvärr.


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av V Saarela »

Jag brukar ju köpa lite hojar, serva dom och sälja vidare dom. En del har varit lågmilare och då fått stå rätt mycket. Det dom haft gemensamt(förutom förgasarvarianterna som fått rengöras i förgasarna) är att ingen av dom klarat transporten i skuffen, varenda en har jag fått byta packningarna på i framgaffeln. Dock så visste jag om att jag skulle få göra det :)

Den senaste riktigt riktigt lågmilade hojen som jag sålde, 380 mil, några år äldre än 2004, bytte jag inte däck på. Provocerade den i kurvorna och tyckte att dom höll måttet, åtminstone i torrt. Sålde vidare den till Göteborg med informationen om däcken. Upp till han att göra vad han ville med den infon. Han fortsatte att tuta på med dom fick jag sen berättat av en kompis till han. Dock, det är ju rekommenderbart att byta. Finns hur mycket som helst hojar som rullar på dom svenska vägarna med däck äldre än 10 år gamla. Så länge dom inte tar sitt första knäskrap i rondellen så lär dom fortsätta ovetande med det.

Man kan ju plöja ner hur mycket som helst på en hoj och den där nollfyran med insprutare verkar ju funka fint.

Jag skulle nog förmodligen om jag köpte en sån för att behålla själv.....
akut:
- olja, oljefilter
- byte bromsvätska med tillvägagångssätt som nämnts
- hålla koll på packningarna i framgaffeln
- köra den lite mer innan nästa uppehåll(vinter)

....sen bara tuta på och se nöjd ut
nästa grej:
- byte kylvätska
- byte olja i framgaffel
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Bønne »

Jeg er enig med V Saarela angående kylvätska og framgaffel, bare hav et øje på det.
LasseS skrev:Det enda jag inte förstår i din text är "kronrørslejer". Kan det betyda styrlager?
Det er korrekt; kronrørslejer = styrlager *thumb_up*

Mht. dæk; er det samme originalmonterede som på min 2008, Bridgestone TW101/152, er de ikke noget at skrive hjem om selvom de er nye :roll: , og med 10 år på bagen ville jeg være :conf: , så... nye på :!:

Jeg har ikke prøvet Anakee 3 endnu, men jeg er på det 4. sæt Anakee 2 (op til 2500 mil på et sæt *thumb_up* ), og jeg er vældig nöjd med dem :clap
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
LasseS
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 nov 2014, 00:19
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V-04
Ort: BAGARMOSSEN

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av LasseS »

varadero.jpg
En liten uppdatering:

I torsdags var det solsken och acceptabelt väglag i Stockholm. Så jag passade på att plocka ut den ur garaget och köra den till Hela Hojen på Södermalm.

De verkar bra att ha att göra med. Kostnaden för genomgång, byte av vätskor, fix av bromsar + nya däck (Anakee 3) ska landa på drygt 6000 kr.

Dessutom passar jag på att låta dem montera värmehandtag och 12-voltsuttag. För det tillkommer knappt 2000 kr till.

Satans vad man längtar till våren nu! Tänker också göra en långresa i sommar (ca 2 veckor). Sitter och planerar och funderar på rutter nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Peter »

Då är väl XL-träffen i Storforsen med i planerna :rtfm :rock-on
LasseS
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 nov 2014, 00:19
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V-04
Ort: BAGARMOSSEN

Re: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av LasseS »

Får se om datumet funkar. Inte klart med semesterplaneringen på jobbet än.

Men jag ska ha det i åtanke! Tackar för tipset. Alltid kul att lära känna nytt folk.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: 2004 som bara gått 300 mil. Service?

Inlägg av Peter »

Lysande

skickat från S3-luren
Skriv svar