Ett udda däckval.

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

Ett udda däckval.

Inlägg av Dannyboy »

Hej, måste bara säga detta angående däck.

Jag har kört på de flesta premiummärken som Michelin Anakee, Metzeler Touranze och en del originaldäck som Bridgestone och för det mesta varit hyfsat nöjd med allt utom livslängd.
Bridgestone originaldäck var helt förkastligt, 500 mil sen dags att byta bak, lite kvar att slita på fram, men som de flesta bytte jag även fram eftersom det ändå snart var dags och byta och man ville ha framdäcket som "hör ihop" med bakdäcket. I detta fall Michelin Anakee.
Detta höll lite längre men sedan var det samma visa igen.....
Jag tröttnade och pratade med några som var insatta i detta med däck och fick veta det vi alla egentligen vet.

Du kan inte få ett däck som har lika bra grepp i kyla och värme, vått och torrt, grus och asfalt, man får välja utifrån hur och var och när man kör.
I mitt fall kör jag i sommarvärme, 90% på asfalt och sällan när det regnar om jag kan undvika det. Kör aktivt men inte aggressivt som många gör.

Vi kom fram till ett lite underligt val, nämligen Avon Roadrider :conf: .
Dessa är framtagna för s.k. vintage-hojar från 70- och 80-talet och ännu äldre, därför de konstiga storlekarna (Läs BSA, Triumph, Norton, gamla japaner)
Svårt att få fram rätt storlek men det gick och jag har nu kört drygt 200 mil på dessa.

Helt underbart, en helt annan cykel jämfört med de tidigare "rekommenderade" däcken.
Hojen är mjukare och mer följsam vid kurvtagning, det känns helt enkelt tryggare.
Hur livslängden blir återstår att se men det känns som de kommer att hålla avsevärt längre.

PS. De är dessutom snygga... :rock-on

Notera nu att detta är min åsikt och erfarenhet, ingen fakta.
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Ett udda däckval.

Inlägg av Stensi »

Hej. Det skall bli spännande att följa utvecklingen.Hur många mil bakdäck respektive fram håller. Kul att du går nya vägar inom däckval.

På min alp står det (med klistermärke) på ramen att jag skall ha Metzler Tourance. Bak höll det nästan 1300 mil, fram 1850 mil. Jag har inget att jämföra med, men är riktigt nöjd med mina Metzler. Nu har nya bakdäcket gått 700 mil, och det börjar synas slitage. Tror dock att jag klarar 1200-1300 igen. Jag har som dig, åkning mestadels på asfalt. Det ända minuset med dessa mer touring däck, är att jag tycker våra XL-maskiner ser mycket tuffare ut med offroad däck.
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Ett udda däckval.

Inlägg av peppe »

Tjena Dannyboy, en fråga nu mer än ett år efter. Hur är o hur har det varit att köra med Avon Roadrider?
Den som frågar är en likvärdig Varadero 2010 som behöver nya däck!
Har nu rullat med Michelin PR 3, 1150 mil, bak är dåligt men fram är bra!
Mvh Peppe i blekinge!
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Ett udda däckval.

Inlägg av peppe »

Peppe igen om däckval o lite info för förbrukade däck.
Michelin PR 3 ej bra då mönstret på bakdäcket är " vridna" som sågtänder / väldigt ojämnt med stora klackar! Konstigt att det kan bli så?
Bakdäcket är mycket dåligt efter 1150 mil, fram är ok än.
Nu byts det till Pirelli Scorpion Trail 2.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ett udda däckval.

Inlägg av V Saarela »

Mitt förrförra Anakee2 tog mig till Ukrain, nästa sommar till Ryssland och året efter ner till Turkiet. Hur många mil vet jag inte exakt men....

Det bakdäcket bytte jag förra året(Anakee2) innan jag åkte ner till Lissabon och Tarifa. Rullade 1200 mil på den resan + det har efter det blivit ca 400 mil, dvs totalt 1600 mil.
Det däcket bytte jag nu till i sommar(Anakee2) och har kört ca 900 mil med den på en tur. Nu ska jag byta tillbaka till däcket som gått 1600 mil. Räknar med att ha ca 1000 mil till på den, dvs cirka 2600 mil totalt.
Så har det också varit med Tourancen(första generationen) också.

Hastighet, körsätt och lufttryck i däcket spelar stor roll. Jag använder min hoj ca 95% till långresor med tung packning. Ställer varvräknaren på 3500 varv, om det så är genom tyskland på autobahn. Kör alltid med 0,3 kilo mer lufttryck än vad boken säger.
Skriv svar