Metzeler Tourance

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av hogge »

Mel
Vilken mailadress använde du? Prova att skria ett mail till dom på deras hemsida men det funka inte.
Hogge
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av mel »

Det råkade bli Metzler UK. Det fanns en kontaktruta att skriva i. Jag har svarat på hans svar och jag tyckte att dom borde ha varit tydliga när dom flyttade produktionen eftersom det alltid flyter upp känslor typ dom du fick... Vi har en tendens att, med all rätt, bry oss mycket om våra däck...
jisån
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 02:08
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Göteborg

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av jisån »

Hej på er ?

Blev också lite skitnödig när däcken från däckonline landade på jobbet

och jag såg" made in china" på metzlerdäck ??

Trodde det var premiumdäck.

Behöll dom o har kört 500 mil på dessa däck nu och dom verkar ok.

Det skönaste är att det blev tyst,körde på anakee2 förut jeeeevlar va dom tjöt o levde om :shock:

Men nästa däckuppsättning kollar jag nog lite bättre innan jag beställer.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av mel »

Det här får vi nog vänja oss vid, om det inte redan har hänt.... Stora företag flyttar sina produktioner utomlands, så är det. Och kvalite'n kan vara väl så bra. Vi som är gamla kommer ihåg uttrycket "Japanskt skit" från sextiotalet. Det gick över...
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av Laffe »

Så länge som det handlar om ett etablerat märke, typ Metzler m fl, så bryr jag mig faktiskt inte om i vilket land dom är tillverkade. Dom är nog för rädda om sitt varumärke för att börja jiddra med nåt Hong-Kong jox.
Skulle det sen visa sig att kvalitetsnivån ändras, ja men då får väl ett ilsket mejl med krav om ersättning författas till den det berör.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av hogge »

För mig är Metzeler ett tyskt premium märke. Då förväntar jag mig att det skall vara tillverkat i Tyskland eller åtminstone i Eu. Lite som vem skulle köpa en Mercedes eller Bmw som där står Made in China på.
Inte jag i alla fall. Blir nog Conti däck i försättningen för min del. För mig är Mc däck och bromsar så viktiga ur säkerhetssynpunkt så där lägger jag inte mitt liv på något som är tillverkat i Kina. Har sett mycket skit från Kina men kan aldrig påminna mig att jag fått någon skitgrej det stått Made in Germany på.
Hogge
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av mel »

Tror du att alla bitar i en tysk bil tillverkas i Tyskland? Hm, kanske... Men Conti får inte bra recensioner rakt igenom bara för att dom är tyska!
Men jag håller med vad det gäller vikten av bra däck. Inget att slarva med...
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av Vagabond »

Efter att ha besökt många leverantörer i såväl Sverige, resten av Europa och Taiwan, Korea och Japan så är min inställning att det är i princip ingen skillnad på tillverkningskvalitet.
Det som det hänger på är vem som står bakom kvaliteten. Är det ett Svenskt eller Tyskt företag så är chansen större att de har tummen i ögat på tillverkaren än om det är ett "inhemskt" märke t ex från Indien eller Kina.
Och eftersom jag jobbat mot bilindustrin de senaste 20 åren (med kvalitetssäkring) så kan jag säga att en bil idag är ungefär som ett fotbolls- eller ishockeylag.
Det är långt ifrån alla i MIF som var Malmöbor när de började spela i laget....... *drinking_cheers*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av hogge »

Oberoende vem som ligger bakom kommer jag alldrig att montera ett Kinahjul på någon av mina hojar. :shock: Den saken är säker. Priset var ju dessutom samma som för det förra som satt på och var Made in Germany. Inte så länge det finns alternativ typ Conti-Bridgestone-Dunlop osv.
Hogge
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av hogge »

Skye
Ja Du gasar nog lite hårdare nu *pilot men det är nog bara en del av förklaringen. Är lite allergisk mot Made in China. *virrig*
Hogge
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av mel »

Då är det nog säkrast att du läser på dina premiummärkesdäck. Alla har fabriker i China visade det sig när jag läste på lite...
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av hogge »

Mel
Det får jag vara på min vakt. :conf: Tycker vi konsumenter skall protestera mot denna utveckling.
Hogge
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av mel »

Det är kört på alla fronter. Eriksson tömde sina lokaler i Kumla och flyttade till Kina och tusentals blev arbetslösa. Där ligger problemet tycker jag. Telefonerna blev inte sämre i Kina men att företagen inte bryr sig om annat än sina vinster. Men det är klart att man förstår att ett företag inte ensam kan gå emot en världstrend.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Metzeler Tourance

Inlägg av V Saarela »

Jag tänker väl mer på vem som står bakom o kollar att det blir riktigt gjort än om det är en svensk, japansk eller kineshand som gör jobbet.....

Honda flyttade redan 2008 sin montering av NHX110 Lead till Kina. En riktigt bra kvalitetskärra. Min kinesmonterade Honda moped, 50cc Vision tog mig t o r till bl a Italien. Sen har det väl varit nån tur till med den till typ Polen osv...

Bild


Jag kör annars nuförtiden med Anakee2. Kostar ju bara under tusenlappen..
Skriv svar