V Saarela skrev:
Nu har det där 900 miladäcket gått ca 1700 mil och jag fortsätter att köra med den. Röknar med att få ut kanske 1000 mil till
Nu och då hör man sägner och legender runt lägerelden om hur folk lyckats uppnå 1500+ mil med ett bakdäck. Många har hört talas om det, men ingen känner någon som lyckats med det. Med 10 000 mil hojkörning ligger mitt rekord på runt 1100 landsvägsmil med ett conti trail attack, men då var det rätt blankt.
Hur är det möjligt? Gasar man aldrig? Aldrig grusväg? 0-100 på 58 sekunder? Härdar man däcket först under en UV-lampa?
Vad gör jag för fel? Kanske byter jag för tidigt? Jag byter däck när mittenmönstret i princip är borta.
Jo jag kan försöka sitta mer damsadel på rakorna.
Skämt åsido, för mig verkar 1000-1100 mil vara den magiska gränsen. Jag kör rätt blandat, stad, landsväg och fina grusvägar. Tyvärr är väl västerbotten det landskap som har de flesta raksträckorna så mittendelen av däcket blir ofta lidande. Paradoxalt nog så fick jag ut flest mil när jag gjorde 2 långturer med contidäcket, d.v.s. 80% rakt fram, kanske beror på att man ofta höll jämn fart och med lite acc från låga farter.
Förra sommaren monterade jag Mitas E-08 efter jag läst positiva omdömen, och efter styvt 400 mil genom Sverige, Polen och baltikum så verkar runt 40% vara borta i mitten, så det verkar landa på 900-1100 mil det med. Men jag är riktigt nöjd med däcket, både på grus och asfalt.
Har precis tagit loss bakdäcket och ska nu in till Lelles för att få ett nytt Anakee3. Blev full i skratt när jag såg nötningen efter 1200 fjolårsmil. De flesta förstås från sommarens alpsvängar med tung packning. Blankt på mitten och blanka däcksidor men ganska mycket kvar däremellan. För mig är 1200 mil rätt normalt för ett bakdäck.
CF368697-923C-4AA0-B475-8FDF289AAB6F.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Körde alltid med Metzeler Tourance på Transalpen och fick aldrig bakdäcket att hålla mer än ~800 mil. Körde på ett Pirelli Scorpion trail dual sport i somras och det höll ca 1000 mil.
Enda däcket jag fått att hålla 1500+ var ett MEFO Super Explorer (på KTMen) och det vill jag nog påstå att det blev INTE sparat på vad gäller olika underlag och körstil
Men läser man lite recensioner om just det däcket så nämns ju alltid den långa livslängden.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Ralf-FIN skrev:Körde alltid med Metzeler Tourance på Transalpen och fick aldrig bakdäcket att hålla mer än ~800 mil. Körde på ett Pirelli Scorpion trail dual sport i somras och det höll ca 1000 mil.
Enda däcket jag fått att hålla 1500+ var ett MEFO Super Explorer (på KTMen) och det vill jag nog påstå att det blev INTE sparat på vad gäller olika underlag och körstil
Men läser man lite recensioner om just det däcket så nämns ju alltid den långa livslängden.
Då är nog vår körstil rätt lika...
MEFO? Aldrig hört talas om det, men ser lite väl grovt ut om man kör runt 70% asfalt?
Nä MEFO är ju inget vanligt märke man stöter på i däckdiskussioner. Det var en ny bekantskap för mig också. Kör man långt och mycket på asfalt så rekommenderas väl nog ett jämnare däck.
Men jag var och testade det på bana och det var en hel del kommentarer efteråt gällande varvtiden med tanke på att däcket ändå var rätt så grovmönstrat. Själv upplevde jag att det var lite mera oljud jämfört då med Tourance och Scorpion , men mera vibrationer kanske först där efter att man passerat 120 km/h.
Detta däck var det...
MEFO super explorer.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Jag tror det blir fjärde säsongen med Anakee3 och jag har då aldrig tänkt på att det sjunger. Men å andra sidan har jag rätt bullriga ljuddämpare, alltid musik i hjälmen samt öronproppar. För mig med 95% asfalt funkar det perfekt.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Jag bytte i fjol till Heidenau K60 Scout och har hunnit köra några hundra mil med dessa. Var orolig för vibrationer, men kan inte påstå att det är nåt som känns. Däremot är greppet på våta/slippriga grusvägar betyyyydligt bättre än Anakee II, som satt på hojen bland annat under Ekerö-träffen, som några kanske minns.
Nu kör ju jag försiktigt på alla underlag så den med tuff körstil ska inte följa mina betygsättningar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM
Förde just in hojen på service där då ett nytt bakdäck skulle på. Stod och diskuterade en stund med han som gör servicen som också är väl det närmaste man kan komma en expert på området då han kört mycket hoj själv samt ägnat +20 år åt att tillhandahålla däck åt sina kunder.
Så det bestämdes att detta däck ska testas nu denna säsong. Så jag får återkomma till hösten angående körerfarenheter och hållbarhet
Ska väl nämna det också: Metzeler Karoo Street ...så det dyker upp ifall någon söker
Ralf-FIN skrev:Förde just in hojen på service där då ett nytt bakdäck skulle på.
Så det bestämdes att detta däck ska testas nu denna säsong.
Så jag får återkomma till hösten angående körerfarenheter och hållbarhet.
Ska väl nämna det också: Metzeler Karoo Street ...så det dyker upp ifall någon söker
Jag vet att det inte gått speciellt lång tid sedan du bytte, men hur känns däcket tycker du?
Tjaa... ca. 4000 km har det väl rullat nu. Lite vibrationer i högre farter har det väl, men inte så att det nu stör. Däremot så "ylar" det ordentligt mellan 80 och 100 km/h.
Blev ju ett par hundra km grus i senaste helg och där tyckte jag det uppförde sig riktigt bra.
Så ett helt OK intryck såhär långt, återstår att se med hållbarheten...
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Oj, 400 mil var bra jobbat! Jag kommer att köra klart mest asfalt men vill ändå ha lite grövre mönster, och funderar på att köpa någon av; Continental TKC 70, Metzeler Karoo Street eller Michelin Anakee 2.
Jag kan väl tänka mig av dedär tre så går Anakee tystast och mjukast på asfalt då de har en slät mittenyta, andra kommer väl TKC 70 och så kanske då mest ljud och vibrationer på Karoo Street. Men som sagt, inte är det frågan om nåt så påtagligt så att det skulle störa.
Sen skulle jag påstå att Karoo Street ändå har bästa grusegenskaper av dedär tre då det har "mönsterdiket" tvärs över och då river sig fram bäst.
Men det är bara min egen ödmjuka uppfattning
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Ralf-FIN skrev:Däremot så "ylar" det ordentligt mellan 80 och 100 km/h.
Där fick jag kanske svaret på det svagt vinande ljud jag hör ibland, i runt 70-90 km/h. Det började i fjol våras efter jag hade bytt däck och drivpaket. Har trott det var nya kedjan som haft hyss för sig. Heidenau K60 är ju rätt kraftigt mönstrade.
Jag trodde däremot däcken skulle vibrera mer, men det har inte varit nåt problem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM
Har ju skälv kört med K60.
På mina framdäck fanns gummi mellan nabbarna på framdäcket.
Jag tok mig en halvtimme och petade av överflödig gummi med fingrarna och den vinande ljudet försvann.
I början var det svagt men när jag hade kört några 100 mil blev det vinande ljudet starkare, så ta dig en halvtimme @Fibern och peta bort överflödiga gummit.
Tack för tipset Ivar. Det stör mig inte alls, då jag har väldigt dålig hörsel, så jag tror inte jag behöver bry mig.
Jag är mest nöjd över att kunna konstatera varifrån ljudet kommer.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM