Byta bromsbelägg

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Byta bromsbelägg

Inlägg av Trelle61 »

Gjorde en lite vår service av Varaderon nu igår,olje byte och nya bromsbelägg bland annat.
Fick aldrig bytat beläggen där bak och undrar om jag måste ta av bakhjulet för att få av beläggen??
En annan sak när det gäller bromsar så undrar jag om någon har erfarenhet av biltemas broms belägg.
Satte sådana på min flickväns CB 750 men fick skäll av min Honda handlare, han säger dom är för hårda och skadar skivan, någon som känner till detta?
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Tolle
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:34
Answers: 0
Ort: Varadero -11 / Skövde

Inlägg av Tolle »

Nopp däcket behöver inte plockas av... Dom är rätt lätta att byta.

Jag bytte själv på min och jag monterade BILTEMAS belägg i bak. I fram köpte jag dyrare.. Och Biltemas har funkat hur bra som helst.


Självklart att Honda handlaren säger så.. Han vill ju sälja sina belägg för 7-800. Skulle inte förvåna mig om det är precis samma belägg.

LEV VÄL

Tolle
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag bytte till Biltemas klossar i höstas och har inte märkt någon skilnad,skivorna har jag däremot inte kollat så noga.
jan-Olov
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Jag har monterat Biltema klossar runt om på min Varadero i helgen.
Verkar att fungera bra hitills i alla fall.
Dock rullar den lite trögare, verkar som att det ligger på lite grann där bak. Det var dock inte några problem att få dit klossarna.
Kan det vara som på bilar att det behöver slita till sig lite? eller?
Jag har känt hur varma skivorna är efter körning men jag tycker inte att det verkar onormalt varmt.

/kennert
Användarens profilbild
larlo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 03:47
Answers: 0
Ort: Honda Varadero-06/Skövde

Byta bromsbelägg

Inlägg av larlo »

Har en varadero -06. Biltema har inte belägg fram till min då jag har ABS verkar det som. Någon som vet om det är någon skillnad mellan beläggen om det är en ABS cykel eller ej?

//larlo
stahson
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL1000VA -07
Ort: Varadero -07 LULEÅ

Inlägg av stahson »

Touringbutiken har måtten på beläggen på sin hemsida, och enligt den är ABS beläggen fram 2,6mm längre, 4,5mm högre, och 0,2mm tunnare.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har en omgång fram liggande men har bytt bak, fungerade bra så varför skulle det inte gå fram med. Min hoj har ABS.
jan-Olov
Användarens profilbild
larlo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 03:47
Answers: 0
Ort: Honda Varadero-06/Skövde

Inlägg av larlo »

Funderar på att montera av bak och fram imorgon för att jämföra. Vore ju toppen om de är samma. Annars tar jag frambeläggen till Biltema och jämför med de som finns där (de har för varadero utan ABS). Vilken lycka om de skulle vara likadana. Hoppas hoppas!

Återkommer när undersökningen är avklarad. Tror nog många skulle vara intresserade av utfallet.
//larlo
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag kunde inte upptäcka någon skilnad i alla fall. Orginalen hade två spår men Biltema var helt släta, Jag beriper inte riktigt vad dessa spår gör men det förklarar nog någon som vet.
jan-Olov
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Inlägg av Tobbe »

Nu åker ju inte jag Varadero ännu, men Biltemabeläggen har testats med blandat resultat av Blackbirdåkare i det forumet. Någon fick ut 300 mil och det skrevs även om problem med skivorna för någon annan.
Honda kör vanligtvis med olika belägg fram och bak. På Blackbird, som även den har Dual-CBS, har man även olika belägg på höger resp vänster sida. Köper man pirat så är det samma artikel oavsett position.
Vill man köpa originaldelar/originalbelägg billigt (ca 350:-/ok) så finns det en bra engelsk site där man hittar mycket delar till bra priser, www.davidsilverspares.com

Ta reda på vilket art.nr på delen som du söker här http://zsf-motorrad.de/ och knappa sedan in den på www.davidsilverspares.com

Jag handlade nyligen originaldelar hos David Silver och är mycket nöjd.
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Användarens profilbild
larlo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 03:47
Answers: 0
Ort: Honda Varadero-06/Skövde

Får inte av bakre bromsok.

Inlägg av larlo »

Någon som bytt belägg bak på en vara med kombibromsar?
Hittar bara en bult som håller oket, men det lossnar inte?
Måste man ta ut hjulaxeln för att få av oket?
//larlo
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Re: Får inte av bakre bromsok.

Inlägg av Sven-Olof »

larlo skrev:Någon som bytt belägg bak på en vara med kombibromsar?
Hittar bara en bult som håller oket, men det lossnar inte?
Måste man ta ut hjulaxeln för att få av oket?
Jag har inte bytt belägg men som jag ser det så får du lossa muttern och skjuta in hjulaxeln tills du får loss bromsoket. Det sitter ju i ett spår som håller det på plats.

Lycka till :)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har bytt bak men mins inte utan att skruva, det går utan att lossa axeln. Kolla med den stora bulten dra ut den. under plast puppen bak på oket sitter också en skruv vilket håller klossarna, drag ut den med, vicka på oket så att det blir platts så kan du nog lossa klossarna. Börja så här så ger det sig själv.
jan-Olov
Användarens profilbild
larlo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 03:47
Answers: 0
Ort: Honda Varadero-06/Skövde

Inlägg av larlo »

Monterade av beläggen bak och fram och åkte till Biltema.
Tyvärr så passade bara deras belägg till bak, men inte fram då jag har en ABS version (det var stor skillnad på de belägg de hade och mina i fram). Om man inte har ABS så har de belägg runtom.

Får köpa bak på biltema och fram på David Silver. David Silver tar 19 pund per ok (ca 300:-). Det blir ändå billiare än att köpa de hos handlarn i svedala.
//larlo
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Inlägg av Tobbe »

Jan-Olov skrev:Jag har bytt bak men mins inte utan att skruva, det går utan att lossa axeln. Kolla med den stora bulten dra ut den. under plast puppen bak på oket sitter också en skruv vilket håller klossarna, drag ut den med, vicka på oket så att det blir platts så kan du nog lossa klossarna. Börja så här så ger det sig själv.
Behöver du ha loss oket för att byta belägg? Räcker det inte att skruva ur låssprinten?
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Nej jag tror inte det, mins inte säkert, jag måste skruva för att komma i håg. Däremot att inte klossarna skulle passa fram låter konstigt jag har jämfört innan jag köpte hem till framskivorna. Kan det vara så att det inte ser lika ut mellan åren 05 och 06, åja det ger sig om jag köpt fel det är ingen förmögenhet i alla fall.
jan-Olov
Användarens profilbild
larlo
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 03:47
Answers: 0
Ort: Honda Varadero-06/Skövde

Inlägg av larlo »

Du skruvar ur låssprinten (insex, sitter under ett litet gummilock) och den stora bulten (14 mm). Sen är det bara att rucka på beläggen så kommer de ut. Jätteenkelt!
//larlo
DRIVER
Cykel
Cykel
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 21:34
Answers: 0
Ort: Kristianstad

Inlägg av DRIVER »

Sök på youtube under rubriken "varadero rear brakepads". En liten film med klinkande musik hur du bytar belägg bak :) .
(vet inte hur man klistrar länken :roll: )
På en hypokondrikers gravsten: -Jag sa ju att jag var sjuk!!!!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

DRIVER skrev:Sök på youtube under rubriken "varadero rear brakepads". En liten film med klinkande musik hur du bytar belägg bak :) .
(vet inte hur man klistrar länken :roll: )
Bara att klistra rakt av, så blir den blå och understruken av sig själv:


Viss skillnad mot mitt första byte i tråden Bakbromsokets låspinne. :roll:
Konstruktionen ser ut att vara samma som på min TA så det är kanske läsvärt även för varanmänniskor.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Byta bromsbelägg

Inlägg av V Saarela »

Eftersom det finns en tråd med beläggsbyte så lägger jag in en länk på byte bak här(...och film) här på en äldre Varadero. På den nyare är det ett moment mindre, istället för skruvlock för sprinten så sitter det en gummiplopp.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 20324.html


[youtube]9NlqoOmY7Zw[/youtube]
Skriv svar