Det funkar inte alltid kan ja meddela iaf på Varaderon....
Det handlar ju lite hur man kört - att skvättarna redan skvalpat runt sugits in o förbränts.
Senast tvärdog den i en i början på en lång uppförsbacke så jag fick putta i flera kilometer .
Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 678
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Jag tankar alltid efter trippmätaren, då händer inte detta.
jan-Olov
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Hej på er, jag åkte ut för samma sak igår fick soppatorsk utan att lampan tändes. Haft den inne på 3600mila service nyligen. Efter lite letande så hittade jag dessa lösa kontakter bakom ena sidokåpan. Tror det har ett samband.. Någon som vet om det är kablarna för bränslesensorn samt om de är svåra att återmontera själv? Lite bökigt att ta sig till verkstaden :/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
@John
Bara att pilla i dom. Om du kryper ner på backen så torde du se kontakterna som sitter i tanken, ungefär rakt upp strax framför kylvätskans lock.
Du behöver heller inte bry dig om vilken av kontakterna ska i vilken kontakt.....
Bara att pilla i dom. Om du kryper ner på backen så torde du se kontakterna som sitter i tanken, ungefär rakt upp strax framför kylvätskans lock.
Du behöver heller inte bry dig om vilken av kontakterna ska i vilken kontakt.....
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Tack för hjälpen Sareela, fick fast dem efter en del pillande, enklare när jag lättade lite på sidokåpan ,
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Då tråden verkar passiv kastar jag in ett grubbleri här då det gäller soppaförbrukning, indikatorlampa, avsaknad av bränslemätare.
På min hoj kan jag se bränsleförbrukning liter per mil.
Om hojen faktiskt mäter hur mycket bränsle den faktiskt förbrukar - borde det då inte gå att få till ett räkneverk som räknar ner kvarvarande mängd bränsle om man utgår ifrån att tanken rymmer 25 liter. Alternativt att räkneverket räknar uppåt och visar förbrukad mängd??
Om man kunde få ut den signalen/datan från systemet.
På min hoj kan jag se bränsleförbrukning liter per mil.
Om hojen faktiskt mäter hur mycket bränsle den faktiskt förbrukar - borde det då inte gå att få till ett räkneverk som räknar ner kvarvarande mängd bränsle om man utgår ifrån att tanken rymmer 25 liter. Alternativt att räkneverket räknar uppåt och visar förbrukad mängd??
Om man kunde få ut den signalen/datan från systemet.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Jag ser inget problem alls med avsaknad av tankmätare. Vad får vi lära oss att använda, vi som kör mc? Jo huvudet.
Det är ju enkelt att vid några tillfällen använda trippmätaren (för det har väl alla) och konstatera vilken förbrukning hojen har vid just min typ av körning. Man kan ju med fördel välja den tuffaste.
Rymmer tanken 25 och hojen visar sig dra 0,5/mil, ja då väljer jag att tanka innan 50 mil står på mätaren. Även om jag kört den mindre hårt.
Kör jag sträckor där förekomsten av mackar är okänd, då "säkerhetstankar jag lite oftare.
Varken min förra, Transalpen, eller Affen jag har nu, har tankmätare, däremot reservläge på bensinkranen. PÅ T-alpen fick jag vid kanske 3-4 tillfällen använda reservläget, men då var jag alltid på hemmaplan, som då var Piteå. På A-twinnen har jag aldrig än, under drygt 1400 mil behövt reservläget.
Det är ju enkelt att vid några tillfällen använda trippmätaren (för det har väl alla) och konstatera vilken förbrukning hojen har vid just min typ av körning. Man kan ju med fördel välja den tuffaste.
Rymmer tanken 25 och hojen visar sig dra 0,5/mil, ja då väljer jag att tanka innan 50 mil står på mätaren. Även om jag kört den mindre hårt.
Kör jag sträckor där förekomsten av mackar är okänd, då "säkerhetstankar jag lite oftare.
Varken min förra, Transalpen, eller Affen jag har nu, har tankmätare, däremot reservläge på bensinkranen. PÅ T-alpen fick jag vid kanske 3-4 tillfällen använda reservläget, men då var jag alltid på hemmaplan, som då var Piteå. På A-twinnen har jag aldrig än, under drygt 1400 mil behövt reservläget.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
På min -08 slår displayen över när lampan tänds att nivån är under 5 liter och räknar ner hur många km jag har kvar att nå. Det räknas ut via hur förbrukningen har varit i det sista, så vid motorvägskörning t ex så drar den alltså mer.
När det är mindre än 15 km kvar att köra slocknar displayen och visar bara streck. Ändå när jag har tankat har jag bara fått i 23 liter..
Detta räddar en lite grand, när batteri eller nåt annat elektriskt gjort att trippmätaren slocknat. Även i Finland innan jag lärde mig vilket belopp det skulle tankas för. Du får ange en maxgräns på vad som skall dras på kortet och visste inte om det faktiska beloppet drogs. €20 ger ju bara 14 liter, brukar få i 7 liter till
När det är mindre än 15 km kvar att köra slocknar displayen och visar bara streck. Ändå när jag har tankat har jag bara fått i 23 liter..
Detta räddar en lite grand, när batteri eller nåt annat elektriskt gjort att trippmätaren slocknat. Även i Finland innan jag lärde mig vilket belopp det skulle tankas för. Du får ange en maxgräns på vad som skall dras på kortet och visste inte om det faktiska beloppet drogs. €20 ger ju bara 14 liter, brukar få i 7 liter till
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Just detta att de digitala trippmätarna kan nollas, om t.ex. batteriet inte är fullt vid start eller annat strul, är ju förstås en lite olycklig grej.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Jo, så gör jag ju idag... kör på trippmätaren och jag förbrukar nog lite drygt 0,55 liter/mil,så jag tankar senast vid ca 40 mil. Trippmätare "B" är avsatt för detta och nollas varje tankning.
Mitt grubbleri är ju lite av utmaningen "är det möjligt"??
Sedan hade det varit bekvämt att faktiskt få till en skapligt riktig bränslemätare...!
Jag tror att de av er som kör bil faktiskt tittar på bilens tankmätare och där inte håller på att trycka på trippmätaren vid varje tankning...?!
Mitt grubbleri är ju lite av utmaningen "är det möjligt"??
Sedan hade det varit bekvämt att faktiskt få till en skapligt riktig bränslemätare...!
Jag tror att de av er som kör bil faktiskt tittar på bilens tankmätare och där inte håller på att trycka på trippmätaren vid varje tankning...?!
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Bilen och hoj har samma varningssystem. När tanklampan lyser, 5 mil kvar att hitta ett tankställe på. Svårare än så är det egentligen inte..
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
En tank på en bil är oftast slät i i botten, det är inte en hoj. Skiljer väldigt mycket på reserven. En del kommer 5 mil, en del upp tio 10 mil.
Vet man inte hur långt man kommer med reserven så blir man ju nervös direkt den tänds. När jag skaffat en ny hoj så har jag alltid tagit med en reservdunk och testat hur långt jag kommer när reserven tänds. Dom två senaste av mina Varaderon som jag minns tog/tar mig nästan nio mil på reserven.
Vet man inte hur långt man kommer med reserven så blir man ju nervös direkt den tänds. När jag skaffat en ny hoj så har jag alltid tagit med en reservdunk och testat hur långt jag kommer när reserven tänds. Dom två senaste av mina Varaderon som jag minns tog/tar mig nästan nio mil på reserven.
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Då låter det som om jag kan köra åtminstone 5 mil utan att ens grubbla om det ska funka...!!
Gött!!
Gött!!
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Daniel skrev:Jo, så gör jag ju idag... kör på trippmätaren och jag förbrukar nog lite drygt 0,55 liter/mil,så jag tankar senast vid ca 40 mil. Trippmätare "B" är avsatt för detta och nollas varje tankning.
Mitt grubbleri är ju lite av utmaningen "är det möjligt"??
Sedan hade det varit bekvämt att faktiskt få till en skapligt riktig bränslemätare...!
Jag tror att de av er som kör bil faktiskt tittar på bilens tankmätare och där inte håller på att trycka på trippmätaren vid varje tankning...?!
Oj nu kände jag mig ovanlig nollar min trippmätare varje gång jag tankar, oavsett fordon. Det sitter liksom i ryggmärgen. Har varit med om alldeles för många glödlampor som gått sönder för att chansa.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Nollar för det mesta vid varje tankning, jag med. Dels av gammal vana, men också för att snabbt få indikation om något är oknytt med insprutning/reglering av bränsle.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
Även jag nollar vid varje tankning... Men det är mest för att se hur mycket jag kör pr tank/liter..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Fick bensinstopp ingen lampa tändes innan.
På hojen använder jag också trippmätaren, som en reserv om mätaren skulle börja spöka. Mindre i bilen, mest för att kolla förbrukning mot vad färddatorn anser.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen