Ja du får väl träna oljebyte på Lego, Jokern.
(det gamla vanliga, kunde inte låta bli)
Oljebyte på en varan!
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Oljebyte på en varan!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Oljebyte på en varan!
@Manne :
Den heter 4433 DIRTBIKE-TRANSPORT och är köpt på Gekås av min fru ( för ditt åker jag F** inte )
En länk till LEGO : http://www.lego.com/sv-se/city/products ... icles/4433" onclick="window.open(this.href);return false;
Den heter 4433 DIRTBIKE-TRANSPORT och är köpt på Gekås av min fru ( för ditt åker jag F** inte )
En länk till LEGO : http://www.lego.com/sv-se/city/products ... icles/4433" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Oljebyte på en varan!
Skakar nytt liv i tråden.
Tänkte kolla lite hur ni sköter om era Varaderos.
Jag kör halvsyntetisk 10-40 olja och byter båda olja och filter varje 600 mil.
Sen servar jag givetvis vanliga serviceintervallerna efter skema.
Men är det verkligen nödvändigt byta så ofta?
Tänker lite så her att om man köper en riktig bra helsyntetisk olja så kanske det räcker med att byta på 1200 mil tillsammans med vanlig service.
Blir ju en del oljebyten då man åker mer en 3000 mil varje sesong.
Hur gör ni?
Tänkte kolla lite hur ni sköter om era Varaderos.
Jag kör halvsyntetisk 10-40 olja och byter båda olja och filter varje 600 mil.
Sen servar jag givetvis vanliga serviceintervallerna efter skema.
Men är det verkligen nödvändigt byta så ofta?
Tänker lite så her att om man köper en riktig bra helsyntetisk olja så kanske det räcker med att byta på 1200 mil tillsammans med vanlig service.
Blir ju en del oljebyten då man åker mer en 3000 mil varje sesong.
Hur gör ni?
Let's be careful out there
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Oljebyte på en varan!
För egen del så byter jag 1 gång per år oberoende av milen. Brukar bli ca 600-700 mil på var hoj. Kör på Castrol Mc Halvsyntet 10-40w. Har kört på denna olja ända sen min mc karriär börja och aldrig haft några problem med tröga växlar eller något annat.
Håller med Skye att 600 mil är överkurs. Jag byter 1 gång per år för att jag vill inte ha hojen stillastående med gammal olja i hela vintern. Den innehåller syror och förbränningsrester. Därför blir den svart. Så du kan lungt köra 1200 mil mellan bytena om du kör på en kvalitets Mc olja.
Märke kvittar nog. Fick köra ett år på Bel Ray för min leverantör byta tillfälligt märke. Funka lika bra.
Hogge
Håller med Skye att 600 mil är överkurs. Jag byter 1 gång per år för att jag vill inte ha hojen stillastående med gammal olja i hela vintern. Den innehåller syror och förbränningsrester. Därför blir den svart. Så du kan lungt köra 1200 mil mellan bytena om du kör på en kvalitets Mc olja.
Märke kvittar nog. Fick köra ett år på Bel Ray för min leverantör byta tillfälligt märke. Funka lika bra.
Hogge
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Oljebyte på en varan!
På våra hojar är det serviceintervall var 600: mil. Men det är bara oljebyte varannan service. Så var 1200:e mil är vad Honda säger att det ska vara.
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 125cc
- Inlägg: 131
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Oljebyte på en varan!
Bumpar en gammal tråd om oljebyte på Varadero 1000:
1. Jag får i precis 4 liter olja i motorn, och då går det exakt till övre strecket och när filtret är fyllt, men jag ser att många får i typ 3,8 l. Gör jag nått fel?
2. När jag startar motorn försvinner all olja ur nivåglaset, är det normalt? Den kommer så sakteliga tillbaka när jag står av motorn.
Mvh
1. Jag får i precis 4 liter olja i motorn, och då går det exakt till övre strecket och när filtret är fyllt, men jag ser att många får i typ 3,8 l. Gör jag nått fel?
2. När jag startar motorn försvinner all olja ur nivåglaset, är det normalt? Den kommer så sakteliga tillbaka när jag står av motorn.
Mvh
// //
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Oljebyte på en varan!
Det är helt normalt att oljan försvinner i fönstret när motorn är igång.
Om man fyller till övre strecket har jag hört en del har lite problem med växlar som inte går i ordentligt.
Själv fyller jag strax över mitten. Det funkar fint. Då är det nog runt 3,8 liter.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Om man fyller till övre strecket har jag hört en del har lite problem med växlar som inte går i ordentligt.
Själv fyller jag strax över mitten. Det funkar fint. Då är det nog runt 3,8 liter.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 125cc
- Inlägg: 131
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Oljebyte på en varan!
Ok, då förstår jag varför det är 3.8 för vissa. Då kör jag vidare på max nivå då växlarna går i som de ska.
// //