Ok kanske får avvakta ett tag för se om det blir bättre.
I värsta fall får jag byta, såg ju inte så lurigt att göra själv, men frågan är hur mycket det skiljer sig på min hoj.
Koppling
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Koppling
En våtkoppling ser i stort sett likadan ut på alla så det är inget konstigt att byta själv.
Hogge
Hogge
Re: Koppling
Man brukar ju tyvärr få ta lös lamellerna o tvätta dom om man kört med totalt fel olja.
Lamellpaket kan man dela in i tre delar, lameller, stålskivor samt fjädrar. Kostnadsmässigt ligger dom typ(utan att kolla/räkna exakt) 45%, 45% samt 10%. Normalt så räcker det med att bara byta lamellerna. På det så köper man också nya fjärdrar som brukar kosta bara hundralappen och vara lite extraförstärkta(om man köper pirat)Dock, fortsätter man att köra med slirande koppling så brukar också stålskivorna "brännas"
Lamellpaket kan man dela in i tre delar, lameller, stålskivor samt fjädrar. Kostnadsmässigt ligger dom typ(utan att kolla/räkna exakt) 45%, 45% samt 10%. Normalt så räcker det med att bara byta lamellerna. På det så köper man också nya fjärdrar som brukar kosta bara hundralappen och vara lite extraförstärkta(om man köper pirat)Dock, fortsätter man att köra med slirande koppling så brukar också stålskivorna "brännas"
Re: Koppling
Beställde nya lameller, 895:- gick det på. Beställde aldrig fjädrar då jag hoppas de som redan sitter på ska fungera. Själva bytet är jag inte så orolig för om man nu inte sätter lamellerna i fel ordning eller så. Jag måste tömma kylarvätskan först och det funderar jag fortfarande på vart det kan vara enklast att tömma.
hade hoppats på att få lamellerna i dag men de kommer troligtvis i morgon. Hoppas jag ska hinna kolla på det då, annars får jag ta det på söndag eller måndag efter jag kommit hem från Frankrike.
hade hoppats på att få lamellerna i dag men de kommer troligtvis i morgon. Hoppas jag ska hinna kolla på det då, annars får jag ta det på söndag eller måndag efter jag kommit hem från Frankrike.
Re: Koppling
Det rekommenderas att alltid byta fjärdrar också.
(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)
(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)
Re: Koppling
Tömma kylarvätskan, behöver man verkligen det?
Re: Koppling
Ok nu är lamellerna på plats! Har fyllt på olja och nu är det bara kylarvätskan kvar. Det står att man ska fylla 2,8 liter, fick i nästan 1 liter sen är det stopp. Antagligen ligger det luft i systemet. Har testat att starta och fylla på igen men det rinner över direkt, även på andra sidan. Vad gör jag??
- MC-resor
- Trehjuling
- Inlägg: 14
- Blev medlem: lör 01 apr 2017, 11:28
- Hoj: Transalp XL600V-92
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Koppling
Har du kvar kitet? Min grabb har köpt en TA och kopplingen slirarV Saarela skrev:(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Koppling
@Mc-resor
Titta i denna tråd. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=30&t=2716
eller direkt på denna http://39833.shop.textalk.se/
Titta i denna tråd. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=30&t=2716
eller direkt på denna http://39833.shop.textalk.se/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Koppling
@c-resor
Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
- MC-resor
- Trehjuling
- Inlägg: 14
- Blev medlem: lör 01 apr 2017, 11:28
- Hoj: Transalp XL600V-92
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Koppling
Det är en 1994. Ingår det fjädrar i det här kitet? http://39833.shop.textalk.se/kopplingsk ... -1987-1999V Saarela skrev:Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
Jag brukar köra på biltemas halvsyntetiska MC-olja. Funkar det till de här lamellerna?
Re: Koppling
Fjädrar tillkommer. Ett kit kostar 119:- http://39833.shop.textalk.se/kopplingsk ... -1987-1999
Bör bytas samtidigt.
Lamellerna är korkbaserade och dom flesta stora märkena rekommenderar delsyntet så, nämnda Biltemas funkar utmärkt till den. Lamellerna ska ligga ett dygn i oljebad(samma olja som man sen ska köra med) innan man monterar dom.
En grej(eftersom du köpt den nyss)
Normalt så räcker det med att byta bara lameller och fjädrar. Börjar kopplingen att slira så ska man inte köra med den. Fortsätter man att köra så är risken stor att man även bränner stålskivorna. Vet du med dig att den är inte fortsatt körd med slirande koppling så räcker det med detta. Misstänker du att den är kör med slirande koppling så.....är det lämpligt att kolla upp även stålskivorna(blånader/skevhet)
Skivorna är annars inte dyra till TA:n. (Ett kit från tyska TRW går på ca 380:-)
Bör bytas samtidigt.
Lamellerna är korkbaserade och dom flesta stora märkena rekommenderar delsyntet så, nämnda Biltemas funkar utmärkt till den. Lamellerna ska ligga ett dygn i oljebad(samma olja som man sen ska köra med) innan man monterar dom.
En grej(eftersom du köpt den nyss)
Normalt så räcker det med att byta bara lameller och fjädrar. Börjar kopplingen att slira så ska man inte köra med den. Fortsätter man att köra så är risken stor att man även bränner stålskivorna. Vet du med dig att den är inte fortsatt körd med slirande koppling så räcker det med detta. Misstänker du att den är kör med slirande koppling så.....är det lämpligt att kolla upp även stålskivorna(blånader/skevhet)
Skivorna är annars inte dyra till TA:n. (Ett kit från tyska TRW går på ca 380:-)