Min varadero drar tjuvström någonstans. Tips mottages tacksamt för information var strömtjuven är.. Måste ladda batteriet efter en vecka annars är det slut. Det enda som jag ser drar ström är klockan, men den kan ju inte dra ur batteriet efter så kort tid. Jag har köpt ett nytt batterie (exide) och det blev inte ett dugg bättre. Var ska jag börja söka?
Mvh Anders,
Tjuvström
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Tjuvström
Gamla kontakter som har börjat oxidera kan dra lite tjuvström. Speciellt nära batteriet. Har du något uttag med en liten diod så drar det också ström.
Men det mest sannolika tror jag är oxid.
Det kan räcka att "motionera" kontakterna och säkringar.
Lycka till
Skickat från luren
Men det mest sannolika tror jag är oxid.
Det kan räcka att "motionera" kontakterna och säkringar.
Lycka till
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tjuvström
Har din hoj handtagsvärme? Är den kopplad över tändningen?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Tjuvström
Om du har tillgång till en amperemätare är det ett bra sätt att leta sig fram. Börja t.ex. med att lossa pluskabeln från batteriet och få en uppfattning om hur mycket den drar. Nästa steg kan ju vara att plocka ur säkringar och mäta över polerna där. Sedan får man fortsätta på samma sätt utåt i systemet. Klockan känns definitivt inte som första kandidat.
Annars är väl som Fibern säger, värmehandtag en vanlig orsak. Kolla också efter tidigare ägares och egna eftermonterade tillbehör.
Annars är väl som Fibern säger, värmehandtag en vanlig orsak. Kolla också efter tidigare ägares och egna eftermonterade tillbehör.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Tjuvström
Ett problem jag hade på Transalpen var att jag till batteriet kopplat laddaren till GPS:en. Laddaren omvandlar 12v till 5v och den omvandlaren drog lite ström fast GPSen var bortkopplad.
Serendipity
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 679
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Tjuvström
Gör som Stefan säger mät, bästa sättet. Mät vid batteriet lossa alla säkringar o mät vid batteriet, när rätt säkring lossas försvinner belastningen och då är du på väg att hitta felet
jan-Olov