Ventiljustering Varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av V Saarela »

I Jan-Olovs tråd har jag kommenterat om det där med tron att ventiler inte behöver justeras. Ventiler blir oftast inte större utan tajtare. Har man en massa ventiler så märker man ju inte heller om en ligger på.

Jag använder min senaste Varadero endast för långtouring och ett par gånger har jag fått shimsa om. Shimsa om kräver ju betydligt mer jobb än kontroll....och då tycker jag med tanke på alla slangar, kablar etc runt luftfilterboxen(speciellt på insprutare) och jättetanken är jobbiga enbart vid koll.

Omshimsning av ventiler kan se ut såhär: http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/141228/141228b1.html
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av Daniel »

Stora servicen gjord och då alla ventiler var ok behövde dessa inte justeras/chimsas. 4016kr. Jag är nöjd. :)
Janoshki
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 12 jun 2020, 14:25
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-02
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av Janoshki »

Daniel skrev:Stora servicen gjord och då alla ventiler var ok behövde dessa inte justeras/chimsas. 4016kr. Jag är nöjd. :)
Trevligt vart lämnade du in den??
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av Daniel »

En liten verkstad här i byn...

https://www.bilmckinna.se/

Jag är stammis där och har låtit dem göra allt som behövts göras - det kan tänkas att jag fått ett bra pris pga det..?!
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av jumu »

Hojen rullat 4300 mil, inför nästa säsong känner jag att en ventilkontroll/justering skulle vara på sin plats.
Närmaste Honda verkstad verkar vara Örnsköldsviks marin och motor, är det någon som har erfarenhet av denna verkstad? Bor i Umeå här finns ingen Honda verkstad tyvärr försvann den för flera år sedan, vet folk som slutat köpa nya Hondor här uppe pga långt till garanti service. Närmaste Honda återförsäljare är Sundsvall.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av Daniel »

En möjlighet är att du läser på och gör kontrollen/justeringen själv...
Men det är ju beroende på hur bekväm du själv är med att meka med hojjen.

Hade du haft en helt ny AT hade jag inte lika lättvindigt föreslagit detta, men våra cyklar är ju varken nyast eller mest komplicerade, och jag TROR inte att "andrahandsvärdet" påverkas något nämnvärt...?! :shock:

Kanske Haynes reparationshandbok är något att införskaffa. Den borde betalas av insparad verkstadskostnad.
Nu när du halvt om halvt "tvingas" att göra jobbet själv. *visslar*
ajje
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 05 apr 2022, 09:46
Answers: 0
Hoj: XL1000-99
Ort: Smedjebacken

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av ajje »

Jag håller med Daniel, är du någorlunda händig fixar du kontroll och eventuell omshimsning själv.

Förutom vanliga verktyg behöver du bladmått för kontrollen.
Om du mot förmodan skulle behöva shimsa om någon ventil behöver du mikrometer för att mäta tjockleken på befintlig shims.

Servicemanual finns att ladda ner här på forumet.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av JanneBoj »

Jag håller också med ovanstående. Kontrollen bör man kunna fixa själv. Det är ju inte överdrivet svårtatt ta loss tank och och annat för att komma ned till ventilkåpan. Det tar bara lite tid, men det är ju det vi har vintern till. Omshimsning kan vara lite mer komplicerat och framförallt lite nervöst.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av jumu »

Har mekat tidigare med min Goldwing 1200 bytt kamrem och lite annat men aldrig gjort ventilkontroll, jag tycker Goldwingen är mer lätt mekad än Varaderon. Tack för svaren. *drinking_cheers*
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av Fibern »

Hej Jumu.
Lite långt kanske, men garanterar bra service. Piteå MC & motor. Finns en meddelandesida under Verkstad, där du kan skriva in märke på hoj och vad du önskar få gjort.
Deras gemensamma tel.nummer är 0910-91040 men ofta svårt få svar.
Prova ringa verkstadschefen direkt på 070-6205407. Då kommer du till Tommy, en mycket trevlig, men dock ofta väldigt upptagen herre. (du kan hälsa från mig)
Bäst torde medelande-menyn vara, om du kan tänka dig en resa till Piteå med maskinen.

piteamc.se
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av jumu »

Tack fibern skall kontakta dem *thumb_up*
Är man från Norrland så är det inte långt till Piteå, brukar fara dit på deras Nolia mässa.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av JanneBoj »

Jag kan intyga att Piteå MC är otroligt sjysta och hjälpsamma. Jag hade batteriproblem på hojen på en hojtur från Uppsala upp till Tornedalen för två år sen och strax norr om Skellefteå insåg jag att det var akut. Ringde då vår allas Veijo Saarela i Boden men han hade inget passande batteri hemma den dan. Han tipsade om Piteå MC och det var bara nån mil dit. De var så otroligt trevliga och hjälpsamma. All personal var engagerad i att hitta ett batteri som skulle passa och efter att ha letat igenom halva lagret så hittade de ett batteri som passade min Varadero.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av jumu »

Har nu kontaktat dem så nu återstår bara att komma överens om vilken dag servicen kan göras, dom har varit väldigt tillmötesgående o jag har fått snabba svar från dem.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av Fibern »

Det låter ju bra Jumu.
Har du planer på att köra hojen dit, och vänta på servicen, eller ta den på släp/skåpbil om det blivit vinter?
Jag skickar dig ett pm.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
jumu
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 12 jun 2022, 00:44
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Holmsund

Re: Ventiljustering Varadero

Inlägg av jumu »

Fått tid 13/9 på morgonen dom ville att motorn ska var kall, så jag kör upp dagen före.
Skriv svar