Laddning vid turtal X

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
NoISv
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 09:17
Answers: 0
Hoj: XL1000V 00
Ort: Färgelanda

Laddning vid turtal X

Inlägg av NoISv »

Min 00 Varadero laddar lite "konstig" tycker jag. Är det någon som kan ge mig ett hint om detta är normalt eller om jag åker på en ny generator? Batteriet er fyra dagar gammalt och min batteritestare säger det är 100% Hojen startade inte, men efter en timme på laddare så drog den igång. Så batteriet tar jo emot ström.

#### ungefärliga siffror

Vid tomgång (900 rpm - 1000 rpm) laddar den 12.1v
Vid 2000 rpm laddar den 13v
Vid 2500 rpm laddar den 13.5v
Från 3200 rpm (ungefär) laddar den drygt 14v (14v - 14.2v)

#### ungefärliga siffror

Är detta normalt beteende på en Varadero? När "man" är ute och kör så är "man" jo ofta över 3000 rpm så då vill den jo ladda batteriet. Dom sista dagarna har den gått mycket på tomgång under mekande och byta av avgas-system, så sånn sett har den jo inte laddat.

Tycker bara det är lite "konstig" för min bil laddar jo 13.7v - 14.2v redan på tomgång.
Senast redigerad av NoISv den lör 04 mar 2017, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Been there, Done that, Will do it again!
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Laddning vid turtal X

Inlägg av Bønne »

Jeg synes det ser fornuftigt ud, nogenlunde det samme som jeg måler på min Africa Twin (husker ikke lige hvordan det er på min Varadero, har jo ikke kørt på den siden november :lol: ).
Du kan ikke helt sammenligne med bilen, bilgeneratoren er reguleret på en lidt anden måde, mere som motorcyklerne også var i`70´erne og `80´erne, med en feltspole i generatoren.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
NoISv
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 09:17
Answers: 0
Hoj: XL1000V 00
Ort: Färgelanda

Re: Laddning vid turtal X

Inlägg av NoISv »

Ok. Jag litar på dig här :-) "Makes sense" på ett vis. Tack för svaret. Kanske jag får sova i natt ändå :-D
Been there, Done that, Will do it again!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Laddning vid turtal X

Inlägg av Fibern »

Det låter även för mig som normalt för generatorn. Du skriver att hojen ej startade. Menar du då att startmotorn inte drog runt motorn. Eller att den drog runt fast motorn ej gick igång? Du kan ju även ha dålig kontakt mellan batteri och startmotor, via reläet exempelvis. Eller att startmotorn behöver översyn, typ putsa kollektor eller liknande. (mindre troligt)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
NoISv
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 09:17
Answers: 0
Hoj: XL1000V 00
Ort: Färgelanda

Re: Laddning vid turtal X

Inlägg av NoISv »

Nei. At den var tom för ström och startmotorn inte drog runt. Efter en timme i laddaren fungerade det jo gull igen. Och nu har den stått i laddaren över natten og drog i gång som bara den. I det sista har den gått ofta "på tomgång några minuter" i taget så batteriet har väl inte fått nog ström till att ladde upp sig riktig. :-)
Been there, Done that, Will do it again!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Laddning vid turtal X

Inlägg av Stefan »

Nog gör generatorn vad den ska. Som du säger, om den gått mycket på tomgång, kan det nog dra ur en del. i synnerhet om du har mycket förbrukare i gång i det läget. Annars är väl en följdfråga var du köpte batteriet, ; Biltema är ju välkända för att vara ett lotteri på just punkten. Men, det låter som att problemet är löst för dig,
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Laddning vid turtal X

Inlägg av Nesse »

Starten drar ut batteriet och man måste normalt köra en tur för att återladda batteriet exakta sträckan vet jag inte. Jag har 5 km till jobbet och det räcker inte för att återladda batteriet, mitt tips är att ladda den ibland. Sedan kan man ju ha saker som drar lite ström hela tiden och det kan knäcka ett batteri ganska fort. Jag hade en lite radiomottagare (för glidarljus/ledlampor) på min VTX som jag glömt stänga av (man slår på och av med en lite remotecontrol). Den dödade batteriet effektivt eftersom startbatterier inte är gjort för den typen av förbrukning...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Skriv svar