Min första synkning. Råd och tips?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
JE1000
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 14 maj 2019, 22:37
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerbotten

Min första synkning. Råd och tips?

Inlägg av JE1000 »

Antar att det är dags att synka förgasarna på Varaderon, den går ojämt vid snålgas på lägre varv. Ett typiskt tecken, som blivit värre sedan förra året.
Måste först hitta någon som har en synkmätare med dubbla klockor/mätare, men det är lättare sagt än gjort. Jag har skaffat förlängningsslangar och förlängt dessa slangar till en "loop" som går till under sadeln, så att det blir lättare vid nästa synkning då man bara separerar slangarna där istället. Det blir första synkningen jag försöker mig på med varaderon, och har läst det jag hittat på nätet för att lära mig om proceduren. Och som jag förstått det:

- Man startar först motorn, nyper åt "serviceslangen" som sitter på baksida luftburken, stannar motorn, lossar slangen som sitter på "Pair"-grejen på höger sida motorn, och ansluter synkmätaren till dessa två slangar, startar motorn, släpper nypningen av "serviceslangen, och sedan ska det bara vara att synka och justera.

Har jag begripit rätt?
Någon som har gjort detta och kan ge råd och tips som kan vara bra att veta?