Problem med kedja

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Joe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 16:29
Answers: 0
Hoj: Transalp 650-05
Ort: Burträsk

Re: Problem med kedja

Inlägg av Joe »

Ja den där skulle man ha sett igår. Beställde på lelles det gick på 1700. Tur man har pilsner på lager

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
monza
125cc
125cc
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Re: Problem med kedja

Inlägg av monza »

"Jokern"

Ja, det har man ju frågat sig själv några gånger :D
Du vet ju om uttrycket "man får vad man betalar för". Så "Fiberns" bekant gick väl på det :roll:
Det är ett synsätt som provocerar mig duktigt, jag menar blir drivpaketet, oljan. köttbullarna whatever dubbelt så bra om handlaren fördubblar priset för en... *face*
// //
Joe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 16:29
Answers: 0
Hoj: Transalp 650-05
Ort: Burträsk

Re: Problem med kedja

Inlägg av Joe »

Ja nu är kedja å drev bytta och problemet är borta... nu blir det å invänta bättre väder och passa på med lite körning innan snöhelvetet kommer... men då blir det en storservice med ventilkoll. Det ska bli spännande.... har aldrig gjort det förut så var beredda på frågor

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Problem med kedja

Inlägg av V Saarela »

Ja jisses, grymt och läsa :-)

Jo, jag håller på att göra om drivpaketssidan.(är nu inne på Triumph) Framför allt, att alla kedjor som finns där ska kraftmässigt(tensile strenght) klara specifik hoj. Nu har också EK kedjorna tillkommit. Dom är nu inne på generation två, dvs fått tillägget 2 eller 3 efter sig, tex SRX2, ZVX3 osv. EK´s skruvnitlås är också tillbaka, dvs....nita utan kedjenitare.

Nu under senaste tiden har man ju sett en del läskiga own brandade märken kommit ut på marknaden. Jag har också lärt mig en hel del om kedjors kvalite. RK´s GXW, XSO samt XSOZ1 är gamla beprövade kedjor. EK vet man ju historiskt att det är också riktigt bra grejjor. Nu är ju den nya generationen av EK inte prövad på lång sikt än men.....man brukar ju inte backa på kvaliten?
JT kedjorna var jag ganska ensam om när jag började. Nu är det ju en hel del andra som kränger dom också. Krafiga är dom men....kvaliten är sisådär. Har kvar dom i alla fall som prisjämförelse och brukar då vid eventuell försäljning meddela om kvaliten och ev. byte. Kedjan är billig och passar bättre för den som ska sälja hojen eller kör väääääldigt lite mil med.

Förutom nämnda märken så finns även nu Regina och Sunstar. Regina sitter på italienska hojar. Även BMW´s värsting S1000RR har Regina kittet. Sunstar sitter nuförtiden på alla Triumph som kommer ut från fabrik.

Som många vet så.....gjorde jag ju en film om hur man kan byta sluten kedja på en Varadero. Jisses.....vad jag har fått nita färdigt kedjor till Varadero. Nåja, gillar att nita och tycker att en perfekt nitning är riktigt vackert! Kostar ju inget heller för den som vill ha den nitad.

Hursom helst, verktyg får man ju alltid låna av mig gratis när man köper drivpaket av mig. Funderar också på att hyra ut till dom som beställer kedjor. Hyran skulle då kosta 150kr och den summan bara för att täcka lite slitage samt framför allt, tillbakafrakten med spårning. Deposition 1000kr via swish. Endast swish pga att det är lättare att återbetala 850kr den vägen....sen när man fått tillbaka verktyget hel och ren.
Fråga: tycker ni det låter som en god ide....eller?

Ja....osså har vi ju EK´s patenterade skruvnit. Vet inte vad som hände med förra generationens skruvnit. Den försvann helt plötsligt från marknaden(ca 5-6 år sedan). Dålig? Sett att den nya är omgjord i alla fall.
Skriv svar