Sida 1 av 1

Byta främre drev

Postat: sön 22 mar 2020, 23:40
av monza
Hej
När jag ska byta främre drevet, är det bara att lossa kopplingskåpan eller är det något jag behöver tänka på att avlasta etc innan jag lossar?
Drevet, kräver det mutterdragare för att lossa eller bör det fungera med handkraft?

Re: Byta främre drev

Postat: mån 23 mar 2020, 10:57
av Daniel
Jah försökte lägga upp en bild från Haynes reparationshandbok, men jag tror inte att man får lov att göra det..!?!

Re: Byta främre drev

Postat: mån 23 mar 2020, 11:03
av Daniel
Front sprocket bolt ska enligt Haynes ha 54 Nm i Torque setting när du drar åt bulten.

Jag vet inte hur hårt man måste dra för att nå detta, men du får prova på egen risk...

Re: Byta främre drev

Postat: sön 29 mar 2020, 13:20
av monza
Nästa fråga:
Skitigt som den under kåpan. Är det något jag ska passa mig för att få in skit eller fukt när delarna är delade? Jag tänker främst på på den pilade... Ser ut som något som har med kopplingen att göra men jag kan ha fel
Baksidan av kåpan är tanken att rengöra med avfettning men vill veta att jag inte gör bort mig.
https://forumbilder.com/images/2020/03/ ... o1-PIL.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/03/ ... ero1-1.jpg

Re: Byta främre drev

Postat: sön 29 mar 2020, 17:13
av monza
Äh, försöker hålla rent o på med en ny dos fett på kopplingsstång etc så är jag nöjd med det *yes*

Re: Byta främre drev

Postat: mån 30 mar 2020, 05:55
av Fibern
@Hej monza.
Tydligen ont om Varadero-ägare här numera. Jag har själv ingen aning om vad den del du markerade med pil, är för något.
Däremot är det inte noga vad du använder till rengöring av kåpan, så länge det inte är frätande. Avfettning, kristallolja, lacknafta, bensin eller liknande.
Jag har börjat använda Wurths kedjesmörjning. Denna: https://www.wurth.se/produkter/kemi/smo ... s-drylube/
Har mycket renare fälg, swingarm etc, sen jag började använda detta. Sprejar kedjan var 50:e till 100:e mil och är mycket nöjd.
Nu verkar inte Wurth ha någon butik i Östersund, Sundsvall är närmast, men jag tror man kan näthandla via dom.

Re: Byta främre drev

Postat: mån 30 mar 2020, 12:15
av Daniel
Monza

Jag såg nu att du ”kört på” med mekandet...
Utan att varken ha grejjat där själv eller letat i Haynes kan man gissa att den piggen har med kopplingen att göra (uteslutningsmetoden - det enda som finns i anslutning till kopplingsarmen?)...?
Jag är själv lite försiktig med lösningsmedel om det finns gummipackningar/o-ringar i närheten (bensin o annat starkt). Lacknafta brukar få tummen upp då jag tror att det inte är lika uttorkande som annat. Dessutom försiktighet så att det inte tränger in där det inte hör hemma...
Med det sagt GISSAR jag att det bara är till att tvätta rent. Iallafall tillräckligt rent för att få grejjerna på plats. Så fort du börjar köra igen kommer det ju att bli skitigt igen, så mitt fokus hade varit på de ytor som ska monteras. Och lagom med nytt smörj på kopplingsmekanismen.

Re: Byta främre drev

Postat: mån 30 mar 2020, 16:43
av monza
Nä, det är ju inte så stort forum men det brukar alltid ordna sig, till slut. *thumb_up* Ja, diesel får det bli.
Ja, det är mycket riktigt kopplingsstången (tror jag det heter) o jag är lite fundersam på hur känslig den är. Jag har bestämt mig för att den ÄR känslig för smuts så jag kommer att lägga packning på tub runt där när jag sätter ihop det hela och fetta in kopplingsarm och stång. Har ju inte skruvat sånt här liknande sen jag var 14-15 år... :)
Byta främre drevet gick bra, få ut kedjan gick bra. Att lossa bakhjul gick bra, bakre drev gick bra, krävde dock mutterdragare för att lossa drevet.
Lämnade in bakhjul imorse för nytt däck, jag hann inte mina 20 minuter tillbaka till jobbet innan dom ringde och sa att det var klart :D
Blir att lämna in för att byta framdäck senare i veckan o sen är maskinen riggad för ett par års körande.

Kul att skruva när man har tid och plats. Jo, för övrigt så kom jag ju på att jag köpt mig en Haynes för Varadero i höstas... Jag hade helt glömt att den låg i hoj-hyllan i garaget :D

Re: Byta främre drev

Postat: tis 31 mar 2020, 04:13
av Daniel
hehehe

Minsann... Ett äkta garagefynd!
Gött med nya däck också. Jag är alltid nyfiken på märke och hur många mil de klarar. Men det svaret lär vi ju få vänta på....!

Re: Byta främre drev

Postat: tis 31 mar 2020, 06:01
av Fibern
Min rekommendation avseende avfettningsmedel gällde ju bara själva kåpan, vilken för övrigt på A-twinnen inte har genomföring för koppling. Den sitter på höger sida på den hojen.
Den motsvarande ytan mot kopplingshuset har jag bara torkat ren med fuktad trasa efter att ha skrapat med en plastskrapa, tillverkad av en itu-sågad isskrapa.
Jag tror inte det behövs någon extra tätning runt "kopplings-pinnen". Sitter säkerligen en ordentlig tätnings-buss som den löper i. Med tanke på hur mycket dynga som slungas in under kåpan.

Re: Byta främre drev

Postat: ons 01 apr 2020, 10:52
av monza
Javsst, serru. Köper grejjer o glömmer bort...
Mina gamla däck Anakee 2 hade gott om mönsterdjup kvar men de var 10 resp 11 år gamla så de gick på tippen, likafullt. Nu köpte jag efterföljarna, Anakee 3. Ska ge många mil men kan ge oljud pga. det "tvärgående" mönstret. Jag får se.
Sant om kopplingspinnen. Det är ju åtskilliga maskiner som rullar utan "extra" tätning. ÄVEN om vissa kan ha problem med kopplingspinnens rörelsen varje vår.
Jag känner mig trygg i detta nu. Insåg idag att ifjol den 1/4 gjorde jag premiärturen. Är några dagar kvar i år innan jag törs ge mig ut.

Re: Byta främre drev

Postat: tor 02 apr 2020, 03:27
av V Saarela
@Monza: lägg inte på packning med tub där, den behöver inte vara superren. Låt den vara och rengör runt den med nåt lindrigt/snällt medel bara. Ser mer risk med att den börjar läka om du pillar på med kopplingsstången.
Inne i kåpan och runt drevet, skrapa bort det ingrodda kedjesprayet med typ en kniv....

Nu fick du ju bort framdrevet men....jag brukar låta kedjan vara på, växel i och en typ inlindad(tex handduk) järnstång genom bakhjulet. om det finns en person till så kan denne trycka ner fotbromsen. Annars så funkar ju en mutternackare alldeles utmärkt också.
Momentnyckel vid återmontering använder jag inte.(fast jag har sånt). Dock, det skadar aldrig att göra det om man inte har känslan. Bultar och muttrar till dreven ska ha lite gänglås också.

Re: Byta främre drev

Postat: tor 02 apr 2020, 12:39
av monza
Tackar för input. Då får kopplingsstången vara.
*thumb_up* Det var precis så jag gjorde, inlindad kofot genom bakhjulet så lossade framdrevet så fint. Men jag är ju ovan att skruva mc så jag är ju lätt osäker på om man gör rätt utan att ställa till något elände.

Re: Byta främre drev

Postat: ons 15 apr 2020, 10:46
av monza
Update:
Då var maskinen fixad för ännu en säsong.
Jag har bytt drivlinan och skillnaden blev att allt är tystare samt att rycken vid gaspådrag är helt borta. Om det beror på att förra kedjan och/eller fram/bakdrev var slitna är inte jag kunnig nog att svara på. Grejjerna beställdes hos
http://www.saarela.se/
http://39833.shop.textalk.se/ och lirade precis så bra som jag hoppades. Bytte även däck från runtomkring 10 år gamla Anakee 2 till Anakee 3. Även ny, högre ruta samt gps-fäste är monterat.

Re: Byta främre drev

Postat: tis 09 nov 2021, 18:40
av peppe
Hej på er, hade ni ngn låsbricka till bulten för framdrevet? På min Vara 2010 finns ingen låsbricka,
kollade mer på hur det funkar, såg att bultens huvud ligger an mot gummipackningen i kåpan,
menas det att detta tryck räcker som”låsning” för bulten?
Läste att bulten skall dras med 54Nm, gällde det med / utan låsbricka?
Peppe

Re: Byta främre drev

Postat: tor 25 nov 2021, 17:07
av monza
Jag har inget minne av låsbricka är jag bytte.

Mvh