Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Hej alla. Jag hoppas jag skriver så folket förstår mig då jag är Norska. Men jag ska försöka så gått jag kan att skriva på Svenska ändå.

Så. Jag har en 00 Varadero 1000. En hoj jag är riktig nöjd med. Min tredje 00a, och det har blivit lite skruvande genom åren, så jag vet nog hur det allra mesta fungerar på den.

Denna hoj har jag haft i två år nu. När jag hämtade den så var den nyservad med "stor service", och synkroniserade förgasare. Hojen gick som ett spjut (och det gör den än). En tur ner i Europa i 2018 och lite småkörning så jag lade ungefär 1300 mil på den det året. Förra året, efter ungefär 500 mil, en gång mitt på sommaren så började hojen "eftertänna" när jag motorbromsar. Speciellt om jag kört lite "hårdare" några minuter. Inte så att det bluddrar, men att jag kan bromsa "länge ner" med motorbroms, och så kommer plötsligt ett smäll. Så kan det gå ... timmar igen före det händer på ny om jag åter igen kört lite hårdare. Jag har inte märkt någon skillnad i hyppighet om det har varit kallt eller varmt ute. Eftertänningen är även kraftigare några gånger och nästan inte märkbar andra gånger.

Finns det någon här som kan peka mig lite rätt väg för att bli av med problemet? För jag har absolut ingen idé om vart jag skall börja kolla.

Tackar för alla goda svar!
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Jan-Olov »

Jag vet inte men förr kunde bilar göra så här och då var det oftast stiften, antingen var det en "loppa" på ett stift eller var dom som man sa för mjuka.
jan-Olov
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Jan-Olov skrev:Jag vet inte men förr kunde bilar göra så här och då var det oftast stiften, antingen var det en "loppa" på ett stift eller var dom som man sa för mjuka.
Tackar för svaret. Jag noterar det som ett alternativ och skrur ner hojen en av dagarna för att kolla stiften. Beställer nya så jag byter dom oavsett när jag ändå har den "i delar".
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Fibern »

På vissa hojar kan visst dessa avgasknallar bero på dålig packning mellan cylinder och avgasrör. Har läst om det på vid något tillfälle.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Fibern skrev:På vissa hojar kan visst dessa avgasknallar bero på dålig packning mellan cylinder och avgasrör. Har läst om det på vid något tillfälle.
Googlade lite om detta och det ser ut som du har rätt. Beställde nya packningar som borde vara här före helgen så då blir det skruvande. Det är oavsett ingen skada att byta dom. Så till helgen blir det nya stift, luftfilter och packningar till avgasrören. Så får jag helt enkelt börja där och se om det hjälper.

Tack för tips!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Fibern »

Well done...säger jag redan nu, så får du upplysa oss här om hur det hela avlöper.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Fibern skrev:Well done...säger jag redan nu, så får du upplysa oss här om hur det hela avlöper.
Japp. Nu ser det ut till at jag måste jobba till helgen, och inte kan skruva ändå, men då blir det i nästa vecka. Uppdaterar när jag har et resultat (eller inte) att visa till.
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Detta tog tid. Men nu har jag kommit lite längre- och samtidig står jag på samma plats när det gäller problemet.

1. Jag har bytt tändstiften.
2. Jag har bytt packningarna mellan avgassystemet och cylindrarna.
3. Jag har bytt bensinpump då jag uppdagade att den inte fungerade.
4. Jag har bytt luftfilter.

Fortfarande eftertänner hojen vid motorbromsning. Så jag står lite på "ruta ett" igjen och är lite rådlös. Tar gärna emot nya tips till saker jag kan försöka före jag ger upp hojen.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Fibern »

Det är inte så att du eftermonterat någon slip-on ljuddämpare? Eller att du demonterat någon insats i den befintliga ljuddämparen?
Annars har jag slut på idéer. Någon klokare kanske kan fortsätta att fundera på detta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Även bytt packning mellan bakre cylinder ner till grenröret? Det är den som brukar gå och skapa luftläcka samt att klämman rostar sönder. Del 11 och 13 på bifogad bild.

Byta till en Mikalor VW rostfri rörklämma. Kommer inte riktigt ihåg måtten så mät först. Tror att denna länk passar

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3145950039

Sedan är varaderons v-twin lite stökig med lite poffande då och då. Flesta har löst det med att byta till öppnare system som Leo Vince, Mivv, Gpr eller liknande. När dessa byts blir det oxå silikon packningar till bakre rören och det gör ju oxå sitt.. *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Fibern skrev:Det är inte så att du eftermonterat någon slip-on ljuddämpare? Eller att du demonterat någon insats i den befintliga ljuddämparen?
Nej. Helt originalt avgassystem. Men tack ändå för att du svarar :-)
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Skye skrev:Även bytt packning mellan bakre cylinder ner till grenröret? Det är den som brukar gå och skapa luftläcka samt att klämman rostar sönder. Del 11 och 13 på bifogad bild.
Nej. Dom är inte bytt. Jag har bara bytt delarna "2". Jag har nu beställd alla packningar och klämmar för avgassystemet så jag får bara vänta på brevbäraren från England och hoppas delarna kommer före sommaren är över.
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Då tycker jag du ska ta 2 uppsättningar packningar "14" i samma veva (18392MK4000). Där kan det oxå läcka.

Flertalet engelsmän har haft detta problem. Och det beror på deras årliga besiktning där avgasvärden mäts. Blir alltid anmärkning på packningarna och får bytas en gång om året. Nån bestämde sig för att tillverka en egen i mässing eftersom de tröttnade på att byta. Tyvärr skiljer sig måtten på förgasar-varaderon jämfört med insprutnings-varaderon på bråkande packning "13"

När motorn börjar låta tjoff-tjoff-tjoff vid pådrag vet man att packningen har brunnit upp. Drar då tjuvluft och avgassmällar kan även förekomma.

https://varadero.skye.se/storservicen-g ... som-tankt/
Senast redigerad av Skye den ons 17 jun 2020, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Skye skrev:Då tycker jag du ska ta 2 uppsättningar packningar "14" i samma veva (18392MK4000). Där kan det oxå läcka.
Jag beställde alla packningar och klämmer som finns. Kostade lite, men hojen är 20 år gammal så det är nog på tiden oavsett. Så får jag hoppas det hjälper. Tack igen :-)
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Om det är David Silver Spares du beställt från så har du grejorna nästa vecka.

Länkade fel. Här är rätt länk hur min 20-åring såg ut när det begav sig..

https://varadero.skye.se/stor-service/
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Skye skrev:Om det är David Silver Spares du beställt från så har du grejorna nästa vecka.
Beställde från scooters.ltd.uk. Men jag fick ett mejl efter beställningen där dom skrev att dom hänger lite efter med beställningarna. Jag har lite annat att göra för tillfället så det är OK, oavsett. Men har dom inte skickat i löpet av tja .. fem dagar så ber jag dom om att återbetala till mitt PayPal och beställer då från DSS i stället. Jag återkommer i alla fall när jag har bytt sakerna en gång i framtiden :-)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Fibern »

@beiop , du har pm.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Jag blev försökt dikterad i hur jag skulle svara, så jag återkommer nog inte ändå.Tack till dom av er som svarat något konstruktivt, och lycka till här. Hoppas ni hittar en plats där ni kan skriva utan att bli påhoppad av en wannabe polis i moderatorkläder.
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Du får gärna tala om vad han skrev. Tyckte själv att det var konstigt att i ett P.M om hur försöka hitta felet på din varadero. Så jag kan bara anta att det inte rör felet överhuvudtaget.

Trist, men det här är något övriga forumchefer får ta tag i. Är inte första gången
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Daniel »

beiop

Jag försökte pm:a dig, men det gick inte...
Hoppas att du stannar!

/Daniel
Skriv svar