Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Fibern »

Det är inte så att du eftermonterat någon slip-on ljuddämpare? Eller att du demonterat någon insats i den befintliga ljuddämparen?
Annars har jag slut på idéer. Någon klokare kanske kan fortsätta att fundera på detta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Även bytt packning mellan bakre cylinder ner till grenröret? Det är den som brukar gå och skapa luftläcka samt att klämman rostar sönder. Del 11 och 13 på bifogad bild.

Byta till en Mikalor VW rostfri rörklämma. Kommer inte riktigt ihåg måtten så mät först. Tror att denna länk passar

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3145950039

Sedan är varaderons v-twin lite stökig med lite poffande då och då. Flesta har löst det med att byta till öppnare system som Leo Vince, Mivv, Gpr eller liknande. När dessa byts blir det oxå silikon packningar till bakre rören och det gör ju oxå sitt.. *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Fibern skrev:Det är inte så att du eftermonterat någon slip-on ljuddämpare? Eller att du demonterat någon insats i den befintliga ljuddämparen?
Nej. Helt originalt avgassystem. Men tack ändå för att du svarar :-)
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Skye skrev:Även bytt packning mellan bakre cylinder ner till grenröret? Det är den som brukar gå och skapa luftläcka samt att klämman rostar sönder. Del 11 och 13 på bifogad bild.
Nej. Dom är inte bytt. Jag har bara bytt delarna "2". Jag har nu beställd alla packningar och klämmar för avgassystemet så jag får bara vänta på brevbäraren från England och hoppas delarna kommer före sommaren är över.
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Då tycker jag du ska ta 2 uppsättningar packningar "14" i samma veva (18392MK4000). Där kan det oxå läcka.

Flertalet engelsmän har haft detta problem. Och det beror på deras årliga besiktning där avgasvärden mäts. Blir alltid anmärkning på packningarna och får bytas en gång om året. Nån bestämde sig för att tillverka en egen i mässing eftersom de tröttnade på att byta. Tyvärr skiljer sig måtten på förgasar-varaderon jämfört med insprutnings-varaderon på bråkande packning "13"

När motorn börjar låta tjoff-tjoff-tjoff vid pådrag vet man att packningen har brunnit upp. Drar då tjuvluft och avgassmällar kan även förekomma.

https://varadero.skye.se/storservicen-g ... som-tankt/
Senast redigerad av Skye den ons 17 jun 2020, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Skye skrev:Då tycker jag du ska ta 2 uppsättningar packningar "14" i samma veva (18392MK4000). Där kan det oxå läcka.
Jag beställde alla packningar och klämmer som finns. Kostade lite, men hojen är 20 år gammal så det är nog på tiden oavsett. Så får jag hoppas det hjälper. Tack igen :-)
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Om det är David Silver Spares du beställt från så har du grejorna nästa vecka.

Länkade fel. Här är rätt länk hur min 20-åring såg ut när det begav sig..

https://varadero.skye.se/stor-service/
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Skye skrev:Om det är David Silver Spares du beställt från så har du grejorna nästa vecka.
Beställde från scooters.ltd.uk. Men jag fick ett mejl efter beställningen där dom skrev att dom hänger lite efter med beställningarna. Jag har lite annat att göra för tillfället så det är OK, oavsett. Men har dom inte skickat i löpet av tja .. fem dagar så ber jag dom om att återbetala till mitt PayPal och beställer då från DSS i stället. Jag återkommer i alla fall när jag har bytt sakerna en gång i framtiden :-)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Fibern »

@beiop , du har pm.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
beiop
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 maj 2020, 19:43
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-00
Ort: Färgelanda

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av beiop »

Jag blev försökt dikterad i hur jag skulle svara, så jag återkommer nog inte ändå.Tack till dom av er som svarat något konstruktivt, och lycka till här. Hoppas ni hittar en plats där ni kan skriva utan att bli påhoppad av en wannabe polis i moderatorkläder.
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

Du får gärna tala om vad han skrev. Tyckte själv att det var konstigt att i ett P.M om hur försöka hitta felet på din varadero. Så jag kan bara anta att det inte rör felet överhuvudtaget.

Trist, men det här är något övriga forumchefer får ta tag i. Är inte första gången
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Daniel »

beiop

Jag försökte pm:a dig, men det gick inte...
Hoppas att du stannar!

/Daniel
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Skye »

@Daniel

Efter @Beiop fick meddelande hur han skulle svara till goda råd till en annan medlem avböjer han alla P.M. Det går inte att avregistrera sig från forumet på samma sätt utan tillvägagångssättet är att ge fan i att gå in i forumet igen.

Så skapar alltså en moderator på forumet en konflikt med att ge trådstartaren ultimatum att inte lyssna på de råd han får för att de kommer från fel person?

Sveriges trevligaste forum är inte längre trevligt
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Ivar »

Tråkigt :cry:

Han blev väl tillsagt för att ha dikterat inlägget innan.
Personligen tycker jag det är en bra funktion och det blir lätt att hålla tråden även om det kan se lite rörigt ut.
Om så är tillfället så ställer jag frågan: Spelar det någon roll egentligen?
Nu förlorade forumet en medlem helt i onödan.

Har skälv fått PM för diktering och att jag inte skrev rent svenska i början och det var nära jag också lämnade då.
Det kom då fram att jag var Norsk och nyinflyttad till Sverige och inte klarade skriva rent svenska över natten.
Det mesta har sin förklaring.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Eftertänning vid motorbromsning (00 XL 1000 V)

Inlägg av Ralf-FIN »

Som ni alla vet så finns det regler här på forumet, de finns till för en orsak och vi uppmanar alla nya användare att bekanta sig med dem så att det hålls någorlunda ordning i diskussionerna och att trådarna förblir läsbara.

För att ge en förståelse till de inblandade så kan jag informera att det enda som den nye medlemmen "Beiop" fick som PM, var en vänlig påminnelse att läsa igenom reglerna angående användningen av "Quote"-funktionen då man svarar på ett inlägg, samt att det rekommenderas att man använder sig av @namn istället. Då förblir trådarna kortare och inlägg kopieras inte in i andra inlägg i all evighet.

Av den nya medlemmen "Beiop"s tråd här på 10 egna inlägg, så används den icke rekommenderade "quote"-funktionen 7 gånger vid svar, så Fiberns påpekande som moderator var absolut motiverat och gjort helt enligt gällande regler.
Nedan citat från forumreglerna som finns på https://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=32&t=2291:

"Quote-knappen är ingen svarsknapp. Används ofta vid dispyter för att poängtera vad någon sagt, så även om en medlem redigerar sitt ursprungliga inlägg.
På en mängd forum missbrukas denna knapp för att svara någon, vilket gör att den som postat ordinarie inlägg får läsa sin egen text som oftast är längre en mängd gånger. Trådarna blir onödigt långa och man får scrolla för att läsa det väsentliga.
Citeringsknappen är till för att poängtera något. Kanske från en annan tråd eller något som skrevs flera sidor bort, alltså ingen svarsknapp till föregående postare
Ett enkelt sätt att svara ett enskilt inlägg är exempelvis så här "@fibern". Då får den medlemmen även en Notifikation.
Man kan även radera bort allt utom det väsentliga i ett långt inlägg. Se bara till att vinkelparenteserna blir kvar."


Då man går med i ett forum där det finns regler och Moderatorer med en frivilliginsats försöker upprätthålla dessa regler, då accepterar man att man ska hålla sig till dessa regler. Kan man då inte acceptera detta faktum utan man blir arg då en moderator helt enligt sitt uppdrag upplyser om att det har gjorts fel, då ligger absolut inte felet hos moderatorn.

Vi är glada då nya medlemmar ansluter sig till forumet och bidrar med både frågor och svar, samt även inlägg om upplevelser och annat relaterat till XL-maskinerna.

Jag vill uppmana medlemmen @Skye att inte förhasta sig i sina antaganden, utan låt först fakta tala för sig. Spekulativa inlägg om att det rör sig om att skapa nån konflikt är absolut inte konstruktivt.

Till medlem @Ivar vill jag hälsa att du är en uppskattad medlem här på forumet och visst, det är tråkigt då vi tappar nya medlemmar, men jag upprepar att vi har regler som ska följas. Språkpoliseri angående stavning ägnar vi absolut inte oss åt, utan det har vi full förståelse för. Tvärtom så ser vi det som en positiv sak att det finns medlemmar från Nordens alla hörn som i många fall sitter på en hel del lokal kunskap som uppskattas då det diskuteras hojresor.

Påminner i detta fall att en av de grundläggande reglerna handlar om Respekt och att hålla en god ton.

Med önskan om en fortsatt trevlig sommar och en glad midsommar.

Moderatorerna / Ralf
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar