Hultan

Berätta om dig och ditt. Trådnamn börjar med forumnick!
Är ett bra sätt att säga hej och att du har anslutit till forumet.
Användarens profilbild
Hultan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 21:07
Answers: 0

Hultan

Inlägg av Hultan »

Tjena,

Mitt körkort är mindre än en månad gammal (25:e juni), missade första uppkörningen men klarade andra...

Jag kör en TA XL650V ´07 som var splirrans ny när jag köpte den. Intressant hur min känsla för TA:n går i vågor, först tyckte jag den var ett fartmonster, sedan testade jag brorsans hoj (KTM 990) och körskolans hoj (Suzuki Z750 eller nåt sådant) och tyckte att jag köpt en moped.

Nu när jag kört den ett tag så har jag insett att det finns mer än tillräckligt med kraft för mig, insåg bara inte att man kunde utnyttja varvtalen över 5000 :-) Och att det gick att luta hojen lite till i kurvorna :-)

Jag har mycket kvar att lära...vi syns på vägarna...

/Per
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Välkommen!

Och grattis till kortet och ett bra val av cykel.

Transalpen är en cykel man brukar säga om att den är inte bäst på någonting men en utmärkt allroandhoj som ändå duger till det mesta om inte kraven är extrema.

Kraften i motorn duger gott och väl till för "normal" körning och det är inte några som helst problem att hänga med i trafiken med både passagerare och packning så en liten tourer kan man mycket väl säga att det är. En cykel i offroad segmentet med 21 tums hjul jag vill påstå är den mest praktiska av alla då den är hyfsat bekväm även för passagerare vilket inte alla kan ståta med. Motorns och växellådans silkesmjuka gång bidrar också i högsta grad till trivseln också. Och det finns gott om bevis på TA:ns användbarhet då den har och används av jordenrunt- och långresenärer. Används av en del till och med på tävlingsbanor för racing hur det nu går till. Funkar på dåliga skogsvägar och stigar för den som är intresserad av det.

En pålitlig cykel känd för bra kvalitet utan några större kända problem och mycker ekonomisk. Lätt att handla med begagnad och billig i drift och försäkring. Tycker du har gjort ett bra val av cykel även om det finns andra med mer pulver i motorn. Men vi har ju hastighetsbegränsningar på vägarna så vad ska med med mer hk till egentligen. De kostar ju bara extra pengar i inköp och dyrare försäkring.
Senast redigerad av GeCe † den tis 22 jul 2008, 03:49, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Hultan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 21:07
Answers: 0

Inlägg av Hultan »

OffRoad-biten är just en av de många delar som jag har kvar att lära...men först lära mig köra ordentligt på asfalterade, sedan kan jag ta tag i offroadbiten...

Kanske nästa säsong, eller så...Låter som en bra plan eller? :-)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Pröva gärna lite grusvägar den här säsongen också, när du är lagom varm i kläderna. Kom ihåg kurvtekniken på grus och att dra på gasen i slutet på kurvorna. En MC-polis sa till mig en gång "hanterar du grus så hanterar du alla underlag"

Lycka till och ta´t lungt!
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Gillar och kör gärna mycket på grus utan att för den skull kalla mig expert men med passagerare så får man tänka sig för. Det blir inte samma sak riktigt som när är man ensam.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag brukar även köra då och då på grus, men den där respekten som jag fick med custom hojarna sitter i. Farten är ganska låg men känner ändå att jag är rädd för kast trots att förnufter säger att det skall gå, jag lär mig nog hoppas jag.

Jan-Olov
Skriv svar