XL600V cdi-box(ar) ?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
skön
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: oktober 2016
Hoj: XL600V (VFR800)
Ort: stockholm

XL600V cdi-box(ar) ?

#1 Inläggav skön » tis 18 okt 2016, 06:58

Hejsan.

Helt ny här på forumet. Men hoppas kunna få hjälp.
Efter att min Transalp 1988 börjat gå riktigt dåligt har jag läst mig på (tack google) att
det troligtvis är cdi-box som spökar.

I morse när jag skulle plocka ur den för obduktion så såg jag att jag hade två.

Min fråga: Är det båda två som krävs omlödning? Eller är det alltid ena?

De ser ju likadana ut bortsett från beteckningen som är MM9 CI1529 (8.5 121) på ena och MM9 CI1529 (0.5 241) på andra.

Tack på förhand.

//Johan

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 4886
Ålder: 61
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Bålsta

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#2 Inläggav Stefan » tis 18 okt 2016, 19:27

Prova med en sökning på t.ex. cdi, jag har sett massor om just dylika passera förbi, så info finns om bara söker.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

skön
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: oktober 2016
Hoj: XL600V (VFR800)
Ort: stockholm

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#3 Inläggav skön » tor 20 okt 2016, 16:02

Jag har sökt utan framgång.

Kanske ska förtydliga mig i frågan.
Kan båda boxarna vara dåliga men att hojen ändå funkar??

Felsöka genom att köra en Box i taget och switcha dessa på samma cylinder ?

Uppskattar alla svar och tankar.

//Johan

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5547
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#4 Inläggav Fibern » fre 21 okt 2016, 09:20

Då har du sökt dåligt. Här finns massor om cdi-boxar. I allt för många del-trådar.

search.php?keywords=cdi-boxar&terms=all&author=&fid%5B%5D=2&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B6k
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

skön
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: oktober 2016
Hoj: XL600V (VFR800)
Ort: stockholm

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#5 Inläggav skön » fre 21 okt 2016, 22:47

Om det nu finns många...

Kan ni inte länka till dom här då istället för att skriva att jag sökt dåligt ?? :naughty:

//Johan

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5547
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#6 Inläggav Fibern » fre 21 okt 2016, 23:51

Vad är det för fel på de jag länkat till. 9 trådar med varierande antal svar. Kanske inte allt som går att skriva om cdi-boxar, men det är vad som finns i detta forum.
Bland annat att på äldre maskiner händer det att sadeln trycker mot boxarna, så att det kan uppstå glapp eller brott på kablarna till dessa.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Jokern
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 4941
Ålder: 52
Blev medlem: juni 2012
Hoj: XL1000-07 & Affe -16
Ort: Landskrona - Skåne
Kontakt:

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#7 Inläggav Jokern » lör 22 okt 2016, 10:33

@Fibern:
Detta är vad jag får upp på skärmen, när jag trycker på länken, du bifogade :
Bild

Det kanske är det som @Skön oxå får upp och inte hittar rätt..

Men man kan ju söka på första sidan (index sidan) och skriva : CDI i sök rutan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
http://www.jokern.eu
Blogg : http://varadero.jokern.eu

Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 393
Ålder: 76
Blev medlem: april 2012
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#8 Inläggav Skoogsnisse » lör 22 okt 2016, 11:52

Om jag använder datorn fungerar länken men om jag använder mobilen och Tapatalk fungerar den inte .
Om jag loggar in via webbläsaren i mobilen fungerar länken.
Nisse

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5547
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#9 Inläggav Fibern » lör 22 okt 2016, 12:47

jag använder bara dator och jag fick fram, som jag tror, 9 trådar om cdi-box. Vissa av länkarna hörde till andra.
Precis som Jokern skriver, men man kan även välja avancerad sökning (kugghjulet) som finns under varje kategori. Vilket jag gjorde. Högst upp till vänster.
Men inte vet jag då om det ger samma resultat med Tapatalk.
Ber om ursäkt Skön, du kanske inte sökt dåligt, bara med fel utrustning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Jokern
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 4941
Ålder: 52
Blev medlem: juni 2012
Hoj: XL1000-07 & Affe -16
Ort: Landskrona - Skåne
Kontakt:

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#10 Inläggav Jokern » lör 29 okt 2016, 18:16

Ja det var ju ett klart exempel på hur man inte får nya medlemmar på forumet.. Ett PM hade varit bättre, än att skriva så på en offentlig sida..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
http://www.jokern.eu
Blogg : http://varadero.jokern.eu

Användarvisningsbild
Petter ivarsson
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: augusti 2015
Hoj: Transalp XL600V -93
Ort: Eskilstuna

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#11 Inläggav Petter ivarsson » lör 29 okt 2016, 18:30

En annan sak som är vanlig felkälla till såna här fel på just Transalp är startrelät. Är riktigt billigt på ebay så det är värt att byta. Sen kan förstås statorn vara sliten om hojen gått långt och ge såna här symptom. Appropå boxarna så köpte jag 2 nya på ebay för tillsammans 1000 istället för att löda.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

skön
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: oktober 2016
Hoj: XL600V (VFR800)
Ort: stockholm

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#12 Inläggav skön » tor 03 nov 2016, 16:49

Hej Allesammans! :)

Ja de där länkarna för sökningen var bra. Även om jag inte lyckades komma in på den tidigare. Men nu med dator funka det fint.
Vill passa på att be om ursäkt om jag lät divig i mitt inlägg. Var inte menat... mer att jag börjar bli trött och desperat att få igång vinterhojen nu när
vintern är runt hörnet.

Jag vet även hur det är med nya medlemmar som frågar nått som skrivits om så många gånger förr. Tacka vet jag bilforumet zatzy.com under sin storhetstid.

Nåväl. Jag tog beslutet att öppna upp den box som det troligen var. Gick hyfsat lätt att få bort locket och gummilagret.
Lämnade in kortet till en bekant som är duktig på att löda (då det inte är min starka sida). 6 lödningar som var dåliga åtgärdades.
Skönt var min tanke... snart kan jag åka igen.

I morse då jag skulle ta hojen till jobbet han jag inte komma långt alls till att konstatera att felet kvarstod.
Suck, mest sugen på att köra ut hojen ut för ett stup men ska väl ta mig i kragen och göra ett sista ryck.

Står dock i valet och kvalet om att köpa en ny box eller göra samma operation.
Står även i valet att köpa nya tändkablar (ja de skadar ju inte nu när stiften är nya).

Avslutar mitt inlägg med en fråga som jag inte lyckats söka rätt på (och kanske inte får nått svar på heller).
Vad skiljer 87-88:ans cdi box mot 89-90 ??

Fridens

//Johan

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3473
Ålder: 54
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#13 Inläggav Peter » tor 03 nov 2016, 17:14

Hej @Skön.
Jag tycker inte att du verkade "divig" så det behöver du inte bekymra dig om.
Jag har inget bra svar på vad som skiljer cdi-boxarna. Men prova att söka eller maila denna sida.

http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-model/

Dom har det mesta till våra Hondor.

Lycka till.

Skickat från luren

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5547
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#14 Inläggav Fibern » tor 03 nov 2016, 17:49

Hej skön.
Ingen fara med ditt frågande. Jag hade ingen aning om sökstrul med smartphånar och tapatalk.
Hur som helst, din hoj har ju 2 boxar. Och enligt Haynes ska det inte skilja nåt mellan -87 och -95 års modeller. Så har du fått tag i en från en äldre maskin, testa. Kanske bägge två.
Lyyycka till, som Hedin säger.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5547
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#15 Inläggav Fibern » tor 03 nov 2016, 17:52

Undersök även tändspolarna om felet skulle kvarstå. Händer att dessa liten och dålig gnista innan de lägger av helt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

skön
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: oktober 2016
Hoj: XL600V (VFR800)
Ort: stockholm

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#16 Inläggav skön » tor 03 nov 2016, 18:43

Petter Ivarsson:

Tack för input.
Startrelät borde väl bara påverka uppstart av hojen?
Om statorn är paj... hur tenderar hojen gå då?

//Johan

skön
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: oktober 2016
Hoj: XL600V (VFR800)
Ort: stockholm

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#17 Inläggav skön » tor 03 nov 2016, 18:45

Fibern: Tack för tipset. Då jag är på jobbet nu och lite nyfiken.
Vart sitter tändspolarna nånstans? :)

//Johan

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5547
Ålder: 64
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#18 Inläggav Fibern » tor 03 nov 2016, 19:16

Dom sitter visst under tanken. Den måste alltså lyftas för att komma åt dem. Har du loss dem, kan en verkstad, eller lite teknisk självmekare mäta upp primär- och sekundär-resistans plus högspänningen i gnistan. Lite krångligt beskriva så här.
Dessutom har hojen en puls-givare till vardera cylindern. Jajamen, det blev mycket här, håller med.
Obs att allt detta är av mig översatt från Haynes. Om någon upptäcker något fel, så rätta gärna. Jag har (tyvärr kanske) inte varit i behov att åtgärda något på min förra maskin. Ej heller på den nuvarande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Petter ivarsson
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: augusti 2015
Hoj: Transalp XL600V -93
Ort: Eskilstuna

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#19 Inläggav Petter ivarsson » fre 04 nov 2016, 17:56

skön skrev:Petter Ivarsson:

Tack för input.
Startrelät borde väl bara påverka uppstart av hojen?
Om statorn är paj... hur tenderar hojen gå då?

//Johan

Varsågod!

Ja uppstart och om den plötsligt dör under körning. Säkringen som sitter på den tenderar att glappa.

Om den laddar dåligt för att stator är sliten visar det sig ofta på att den ena cylindern lägger av. Samma symptom kan också uppträda om regulatorn(likriktaren) pajar.

Användarvisningsbild
Ulfgus56
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: november 2018
Hoj: Transalp 600-87
Ort: Frösön

Re: XL600V cdi-box(ar) ?

#20 Inläggav Ulfgus56 » tis 20 nov 2018, 20:14

skön skrev:Hej Allesammans! :)

Ja de där länkarna för sökningen var bra. Även om jag inte lyckades komma in på den tidigare. Men nu med dator funka det fint.
Vill passa på att be om ursäkt om jag lät divig i mitt inlägg. Var inte menat... mer att jag börjar bli trött och desperat att få igång vinterhojen nu när
vintern är runt hörnet.

Jag vet även hur det är med nya medlemmar som frågar nått som skrivits om så många gånger förr. Tacka vet jag bilforumet zatzy.com under sin storhetstid.

Nåväl. Jag tog beslutet att öppna upp den box som det troligen var. Gick hyfsat lätt att få bort locket och gummilagret.
Lämnade in kortet till en bekant som är duktig på att löda (då det inte är min starka sida). 6 lödningar som var dåliga åtgärdades.
Skönt var min tanke... snart kan jag åka igen.

I morse då jag skulle ta hojen till jobbet han jag inte komma långt alls till att konstatera att felet kvarstod.
Suck, mest sugen på att köra ut hojen ut för ett stup men ska väl ta mig i kragen och göra ett sista ryck.

Står dock i valet och kvalet om att köpa en ny box eller göra samma operation.
Står även i valet att köpa nya tändkablar (ja de skadar ju inte nu när stiften är nya).

Avslutar mitt inlägg med en fråga som jag inte lyckats söka rätt på (och kanske inte får nått svar på heller).
Vad skiljer 87-88:ans cdi box mot 89-90 ??

Fridens

//Johan


87-88 har ingen brytare på sidostödet. Det är kopplat till cdi-boxen. Sätter du in 89 eller nyare cdi box i en äldre hoj så startar den inte.


Återgå till "Mek och teknik - Transalp"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster