Spenningssvikt i noe som styrer injection

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Einar Lystad
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: maj 2019
Hoj: Transalp XL700V 2011
Ort: LØRENSKOG

Spenningssvikt i noe som styrer injection

#1 Inläggav Einar Lystad » fre 03 maj 2019, 10:54

Hei Transalp venner.
Jeg kjøpte ny transalp xl 700v i 2011. Beste sykkelen jeg har kjørt med tanke på komfort bla. 2017 passerte jeg 50000 km, da startet mine problemer.
Kort fortalt : Sykkel lugger og holder igjen på gassen innimellom ( hvilegass ) eller ved svakt gasspådrag. Nå har den vært ut / inn av mc oslo verksted mange ganger. Problemet kommer tilbake hver gang etter litt kjøring. Jeg legger ved hva som er byttet og utført av mc verkstedet. Fagfolkene klør seg i hodet av dette problemet ! Så jeg håper noen av dere kan komme med noen innspill for å belyse problemet som virker uløselig ! Takk.
Bilagor
Honda Transalp 3.pdf
(498.86 KiB) Nerladdad 8 gånger
Honda Transalp 2.pdf
(453.09 KiB) Nerladdad 8 gånger
Honda Transalp 1.pdf
(531.02 KiB) Nerladdad 4 gånger

Användarvisningsbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2364
Ålder: 47
Blev medlem: augusti 2014
Hoj: Xl1000VA-07
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Spenningssvikt i noe som styrer injection

#2 Inläggav Ivar » fre 03 maj 2019, 13:32

Hei Einar,

Om du tillfeldigvis har både K&N filter samtidig som du har effektanlegg til eksosen kan det bli bekymring iblant.
I så fall må du levere sykkelen in for mappning (Dynobenk)
Vet visse har hatt det problemet. (En av delene går fint)

En annen årsak kan være tennpluggene.
Du har jo seneste modellen som har iridium plugger.
De skal kontroleres med 2400 mils service og byttes ut ved 4800 mils servicen.

Tett luftfilter kan også skape problemer.
Let's be careful out there

Einar Lystad
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: maj 2019
Hoj: Transalp XL700V 2011
Ort: LØRENSKOG

Re: Spenningssvikt i noe som styrer injection

#3 Inläggav Einar Lystad » fre 03 maj 2019, 14:01

Hei Ivar.
Takker for svar :-)
Alt er fortsatt originalt på bike,n. Nytt luft filter er det. Tennpluggene er ikke så gamle, men jeg skal prøve å bytte dem. :-)
Hvis det er løsningen så er det Utrolig hvis verksted har oversett det alternativet......

Användarvisningsbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2364
Ålder: 47
Blev medlem: augusti 2014
Hoj: Xl1000VA-07
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Spenningssvikt i noe som styrer injection

#4 Inläggav Ivar » fre 03 maj 2019, 19:50

Det finns nok mange flere her inne som er dyktigere en meg og sitter inne med mer kunskap.
Iridiumplugger er ikke billige og det behøver heller ikke være problemet.

Vent på flere svar du ;)
Senast redigerad av 1 Ivar, redigerad totalt 0 gånger.
Let's be careful out there

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5837
Ålder: 65
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Spenningssvikt i noe som styrer injection

#5 Inläggav Fibern » lör 04 maj 2019, 05:34

Hej Einar och välkommen till XL-forum.
Det enda jag kan komma på är att motorn får för lite bensin vid gaspådrag och därför har den något fel på styrning av bensinmängd.
Även motorcyklar med insprutningsmotor har väl någon form av gasspjäll-sensor. Vet inte vad det kan heta på norska, men på engelska ungefär "throttle sensor"
Den ska ju se till att motorn får extra med bensin vid gaspådrag. Som med förgasarnas accelerationspump på äldre motorer.
Jag har nyligen haft samma problem på en Subaru och det visade sig vara den sensorn. Motorn gick bra på tomgång, men så fort jag gasade lite så började den rycka och hugga. Den fick helt enkelt för mycket luft.
Motorn gjorde så på varvtalen mellan ca 1000rpm och 2500-2800rpm
Någonstans bör mc-motoren ha en givare som ger den extra bensin som krävs när gasspjället (throttle) öppnar.
Hör med mc oslo verksted, vad dom tror om dette. Good luck! *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Einar Lystad
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: maj 2019
Hoj: Transalp XL700V 2011
Ort: LØRENSKOG

Re: Spenningssvikt i noe som styrer injection

#6 Inläggav Einar Lystad » sön 05 maj 2019, 19:37

Fibern skrev:Hej Einar och välkommen till XL-forum.
Det enda jag kan komma på är att motorn får för lite bensin vid gaspådrag och därför har den något fel på styrning av bensinmängd.
Även motorcyklar med insprutningsmotor har väl någon form av gasspjäll-sensor. Vet inte vad det kan heta på norska, men på engelska ungefär "throttle sensor"
Den ska ju se till att motorn får extra med bensin vid gaspådrag. Som med förgasarnas accelerationspump på äldre motorer.
Jag har nyligen haft samma problem på en Subaru och det visade sig vara den sensorn. Motorn gick bra på tomgång, men så fort jag gasade lite så började den rycka och hugga. Den fick helt enkelt för mycket luft.
Motorn gjorde så på varvtalen mellan ca 1000rpm och 2500-2800rpm
Någonstans bör mc-motoren ha en givare som ger den extra bensin som krävs när gasspjället (throttle) öppnar.
Hör med mc oslo verksted, vad dom tror om dette. Good luck! *thumb_up*

Takk for det. Jeg kopierer alt jeg kommer over og har allerede levert til verksmester på mc oslo. Dette er et realt mysterium. :-)

Einar Lystad
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: maj 2019
Hoj: Transalp XL700V 2011
Ort: LØRENSKOG

Re: Spenningssvikt i noe som styrer injection

#7 Inläggav Einar Lystad » sön 05 maj 2019, 19:57

Hei der ute :-)
Takker for svar og tips så langt.
Popper det opp noen nye ideer så fint om dere deler dem med meg.
Tar i mot med åpne armer. :-)
Ny uke nye muligheter.
Tace care.

Användarvisningsbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 188
Ålder: 49
Blev medlem: maj 2017
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Spenningssvikt i noe som styrer injection

#8 Inläggav Skye » tis 07 maj 2019, 10:31

Jag gissar på glapp eller korrosion i cdi-boxarna


Återgå till "Mek och teknik - Transalp"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster