Kablar

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
simba777
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: september 2019
Hoj: Transalp XL 600V
Ort: Kopparberg

Re: Kablar

#9 Inläggav simba777 » tor 31 okt 2019, 18:41

Ja precis,bra ide,färdigkopplat och klart :-)

Användarvisningsbild
MoraNises
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: augusti 2019
Hoj: TransAlp-01
Ort: Mora

Re: Kablar

#10 Inläggav MoraNises » sön 09 feb 2020, 17:06

Har köpt en TransAlp 650 som jag skall montera handtagsvärmare på.
Är det lämpligt att hämta ström från bromsljuskontakten?

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5918
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Kablar

#11 Inläggav Fibern » mån 10 feb 2020, 05:19

Hej MoraNises.
Lämpligheten kan alltid diskuteras. Möjligt är det nog. Säkringen till bl.a. bromsljusen är på 15A. Fast då servar den även signalhorn, blinkers, bakljuset och instrumentbelysning. Dessutom står i Haynes manual även sidelight. Har våra hojar sidoljus?
Med reservation för felräkning (översättning) får jag fram följande, varför en 15 Ampere säkring känns väl-dimensionerad.
Bromslykta 21W
Skyltlyse 5W
Sidoljus 5W
Blinker 3,4W
Oljetr.lampa1 ,7W
Sidostödsindik. 1,7W
Instr.bel. 3x1,7 = 5,1W
Heljus.indik. 1,7W
Frilägesind. 3,4W
Detta plus handtagsvärmare och signalhorn, på för mig okänd effekt, men gissningsvis 10W, ger en effektförbrukning, om alla är i bruk samtidigt, bortåt 90 Watt, vilket skulle dra 7,5 Ampere.
Om du monterar handtagsvärmare utöver nämnda komponenter ökar belastningen med 2,6A om det är en 30 watts värmare. Det borde säkringen tåla.
Jag hade nog däremot valt att dra en kabel direkt från plus på batteriet. Säkrad av med 5-10 A. Då kan man med en kopplingsplint ansluta mer utrustning, DRL-lyktor etc.
Det är mycket lätt dra kabel från batteriet i våra hojar och då vet du att om bromsljus eller annat fallerar, så är inte handtagsvärmarna inblandade.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5122
Ålder: 62
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kablar

#12 Inläggav Stefan » tis 11 feb 2020, 20:12

Jag instämmer med mycket av vad fibern säger, men jag skulle komplettera med att peta in ett relä på vägen, så slipper du stå med tömt batteri när du glömde stänga av handtagen... (Been there, done that :))

Alltså, dra en kabel från något som har ström med tändningen på till spolen på reläet, jorda andra sidan. Dra sen en annan från batteriet, via kontakterna i reläet och upp till värmehandtagen, och jorda även deras minussida. Kabeln från batteriet bör säkras av nära batteriet, det är främst kabeln du skyddar.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5918
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Kablar

#13 Inläggav Fibern » ons 12 feb 2020, 09:25

Helt riktigt Stefan.
Kan dessutom i sammanhanget undra över 15 Amperes säkring till de komponenter jag radade upp. Vad kan i dessa behöva så kraftig uppsäkring?
Det enda jag inte vet effekt på är signalhorn, men det kan väl knappast överstiga 10W. Eller?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5122
Ålder: 62
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kablar

#14 Inläggav Stefan » tor 13 feb 2020, 23:27

Fibern, styrkan på säkringen torde mer handla om kabeldimension och annat på vägen till förbrukarna + lite reserv (inte ligga precis på gränsen). Gissar jag...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Inlägg: 5918
Blev medlem: maj 2009
Hoj: A-Twin XRV750 -00
Ort: Storkågeträsk

Re: Kablar

#15 Inläggav Fibern » fre 14 feb 2020, 06:24

Inget konstigt med att en säkring har rejält med överkapacitet. Men att ha så pass hög överkapacitet där samtliga komponenter vid samtidig belastning drar högst 6 A, (även om signalhornet behöver 20 W) mindre än säkringens kapacitet, tycker jag ändå känns överdrivet. Eller har jag räknat fel någonstans?
Inget långt fordon med kablar som behöver dimensioneras upp. Istället är det väl så att med klena kablar och hög uppsäkring, finns risk för överhettning i en kabel vid eventuell kortslutning vid ett kabelbrott.
Nu kanske vi stannar här, så vi inte söndertrasar MoraNises kabel-fråga.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 5122
Ålder: 62
Blev medlem: oktober 2008
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kablar

#16 Inläggav Stefan » fre 14 feb 2020, 21:35

Ja, det finns ett aspekter att resonera kring, men som du säger, det kan vi ta en annan gång, jag tror MoraNises fått ett relevant svar.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild


Återgå till "Mek och teknik - Transalp"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst