Ventiljustering - tips/råd!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Inlägg av September »

Ägnade en stor del av internationella kvinnodagen åt att ömt, vårda "henne" - min XL 600...
Ventiljustering tänkte jag mig, men f-n vad det var bökigt för en som aldrig vågat sig på det tidigare.
Några funderingar/frågor:

Enligt Haynes ska man vrida runt motorn moturs - i min tyska reparationshandbok: medurs. Är det någon skillnad egentligen..? Öppnar inte ventilerna lika mycket oavsett vilket, bara man stoppar vid märket/strecket vid "FT" för främre cylindern?
Finns det andra sätt att säkra att ventilerna står i korrekt läge?

Jag tror att jag gjort rätt, men blev lite konfunderad när jag till slut lyckades lossa låsmuttern och försökte lirka in bladmåttet (0,15): jag fick öppna justerskruven säkert fem, sex varv innan bladmåttet gled in. Normalt eller? Verkar alltså som om insugsventilen stått riktigt hårt på, vilket i alla fall inte orsakat några konstigheter vid körning. Avgasventilen: samma sak, fick öppna justeringen åtskilliga varv innan jag kunde låsa fast på 0,20.

Men osäkerheten plågar mig; stod ventilerna i rätt läge? Och om inte, riskerar jag haveri nu??

I morgon väntar den andra cylindern. Hoppas att någon av er där ute har berikat mitt kunnande till dess!

Nu ska jag beställa nya stift från oraklet i Boden. Dom gamla ser OK ut, men när det går enkelt att byta, så varför inte?

Hälsningar,

Robert G
Gotland
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Inlägg av Stefan »

September, jag vet väl egenligen inte, men motorn hamnar ju med med kolvarna i topp två gånger på varje cykel, så det kan nog vara rätt att dubbelkolla. Verkstadshandboken till min 700 säger;

"Rotate the crankshaft counterclockwise and align
the "FT" mark on the flywheel with the index notch
on the left crankcase cover.
Make sure the piston is at TDC (Top Dead Center) on
the compression stroke.
This position can be obtained by confirming that
there is slack in the rocker arms. If there is no slack,
rotate the crankshaft counterclockwise one full turn
and align the "FT" mark with the index notch again."

Så det kan ju vara idé att kolla kolla att den verkligen är i TDC på kompressionsslaget då det tydligen ska finnas ett spel i ventilvipporna. Om du får lossa så pass mycket, så känns det ju misstänkt.

I din sits skulle jag nog nog dra runt den till märket två gånger och jämföra spelet. Rimligen bordde du ju, om du nu tog den i fel läge, ha ett betydligt större spel i ett av lägena, och borde således justera ner spelet i det läget. Tycker jag...

<edit> Just det ja, texten handlar om främre cylindern, så FT är väl samma lika som ditt FF </edit>
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Ventiljustering - tips/råd!

Inlägg av Skoogsnisse »

Det verkar att du justerat ventilerna i fel läge. Man kan se på vipparmarnas rörelse om du är på rätt varv.
Om avgasventilen stänger och insugsventilerna öppnar när du kommer till märket ska du vrida ett varv till.
Nisse
Skriv svar