Blinkers problem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
6anba
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 19:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000
Ort: Sollerön

Blinkers problem

Inlägg av 6anba »

När jag sätter igång blinkersen tar det 30 sek innan det börjar blinka. Är det relät eller blinkersreglaget?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Blinkers problem

Inlägg av Fibern »

Det låter som reglaget. Ett av generalfelen på hojarna. Ta en rengörande och smörjande sprej och använd tills det fungerar korrekt. 556 eller Biltemas, vilken jag upptäckt har bra egenskaper.

Skulle det mot förmodan inte hjälpa, så kan det ju vara fel på reglaget.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Blinkers problem

Inlägg av Stefan »

Om du bläddrar vidare i tråden så finns det mycket bra information, om inte spray hjälper,
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Blinkers problem

Inlägg av Stefan »

Mittåt, 6anba, "under tråden" var fel uttryckt, under ämnet avsåg jag. Alltså "Mek och teknik - Transalp".
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Transjamppa
Cykel
Cykel
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 20 mar 2015, 16:29
Answers: 1
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Göteborg

Re: Blinkers problem

Inlägg av Transjamppa »

Nej, glöm alla oljor och vaselin. Det är just där felet ligger.

Hela reglaget sitter fast på styret med 2 skruvar. Öppna och paketet delar sig i två delar. Då ser du, att mekanismen badar i olja, vaselin och fukt. Lossa försiktigt själva knappen, en skruv och brickor på båda sidor. Gör sedan rent noggrant, först med t-sprit och papper och till slut med bomullspinnar där du inte kommer åt annars. Skruva sedan ihop och dina blinkers fungerar som nya.

Smörja inte!

Jag har samma problem. Den gamle ägaren har härjat vilt med olja och vaselin. Har fått jobba mycket med rengöring. Senast samma sak med brytaren för helljus, badade i olja... Gjorde bara rent och nu funkar knappen som den ska.
Solifer Export -65. Tunturi -68. BSA -52. CBR 1000 -87. ZZR 1100 -92. Superblackbird -97. ZX12-R -02.XL 600 -93. Xl 600 -99. BMW F800ST -10. XL 650V -00.
larswild
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 15 sep 2013, 00:16
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-05

Re: Blinkers problem

Inlägg av larswild »

Transjamppa skrev:Nej, glöm alla oljor och vaselin. Det är just där felet ligger.

Hela reglaget sitter fast på styret med 2 skruvar. Öppna och paketet delar sig i två delar. Då ser du, att mekanismen badar i olja, vaselin och fukt. Lossa försiktigt själva knappen, en skruv och brickor på båda sidor. Gör sedan rent noggrant, först med t-sprit och papper och till slut med bomullspinnar där du inte kommer åt annars. Skruva sedan ihop och dina blinkers fungerar som nya.

Smörja inte!

Jag har samma problem. Den gamle ägaren har härjat vilt med olja och vaselin. Har fått jobba mycket med rengöring. Senast samma sak med brytaren för helljus, badade i olja... Gjorde bara rent och nu funkar knappen som den ska.
Jag tog isär mitt reglage och hittade även jag en hel del rester men det var inte huvudproblemet utan "piggarna" som ska röra kretsen var utnötta även efter rengöring så tog det ca 5 sekunder innan blinkern kom igång dessutom så gick knappen till hel/halvljuset sönder så nu behöver jag köpa ett nytt reglage.

Vart får jag tag på ett nytt sådant?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Blinkers problem

Inlägg av Fibern »

Kolla med någon mc-skrot. Har du tur kan det finnas där. Annars hos Honda-dealers, fast ett nytt torde inte vara billigt.

ps; Jag tog bort det ena av dina "dubbelpost-inlägg. Ibland är forumet som ditt blinkers-reglage, fördröjning i flera sekunder. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Transjamppa
Cykel
Cykel
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 20 mar 2015, 16:29
Answers: 1
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Göteborg

Re: Blinkers problem

Inlägg av Transjamppa »

Hiio Hoo!
Har blivit en lycklig Transalp ägare, åter igen efter ett par år med en BMW (aldrig mer).
Nu XL650V åm 2000.
Hojen fungerade jättebra, sedan märkte jag att blinkersen fungerade inte...
Vänster inte alls, höger efter några sekunder.
Öppnade hela reglaget och gjorde allting rent.
Den här gången kollade jag lite mer.
Längst ner hittar man en liten fjäder, som trycker ut en sådan här I_l hake. Fjäder i mitten. Den samlar smuts, vaselin och olja i styrningarna. Den lilla fjädern är inte stark nog att trycka ut haken till slut och piggarna får ingen kontakt.
Jag pillade ut haken och gjorde rent styrningarna med en tandpetare och böjde även ut styrningarna lite, så att haken kunde röra sig fritt.
Skruvade ihop allting och blinkersen fungerar perfekt.
Solifer Export -65. Tunturi -68. BSA -52. CBR 1000 -87. ZZR 1100 -92. Superblackbird -97. ZX12-R -02.XL 600 -93. Xl 600 -99. BMW F800ST -10. XL 650V -00.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Blinkers problem

Inlägg av Fibern »

Det var roligt att höra. Både att du återvänt till "märket" och att du fixade blinkern. *thumb_up*

Jag ska passa på att revidera min tidigare åsikt om att använda smörjande sprej. Det fungerar väl i de flesta fall som akut åtgärd, men bäst är nog elektroniksprej, som inte har smörjmedel men löser oxidering.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar