Klonkande växellåda

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Bengtsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 maj 2016, 15:46
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700va-08
Ort: Torslanda

Klonkande växellåda

Inlägg av Bengtsson »

Hej.
Köpte min XL700VA för ett par månader sedan. Har aldrig haft någon Honda tidigare utan har kört Yamaha tenere.
Är väldigt nöjd med mitt köp, men undrar lite över känslan i växellådan. Det är inget stort problem och kanske bara en ovana. Men jag känner att växellådan klonkar lite. Och helst efter att den blivit varm.
Vid kall motor går växlarna fint i läge utan att man känner något motstånd. Däremot när motorn blivit varm känns det mer motstånd. Det känns lite som om kopplingen inte går hela vägen.
Är det någon mer som har kännt av detta? Kanske är det vanligt på XL700? Det är aldrig så att jag behöver tvinga i någon växel. Det är en 08 och den har rullat ca 3000 mil.

//Bengtsson
Användarens profilbild
Bengtsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 maj 2016, 15:46
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700va-08
Ort: Torslanda

Re: Klonkande växellåda

Inlägg av Bengtsson »

Hej.
Senaste servicen gjordes för ca 300 mil sedan. Kollade oljan senast idag. Och den ser väldigt fin ut.
Jag vet inte vilken olja man använt, då servicen gjordes före mitt köp. Men det borde nog vara rätt olja då det gjordes av känd verkstad.
Användarens profilbild
Bengtsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 maj 2016, 15:46
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700va-08
Ort: Torslanda

Re: Klonkande växellåda

Inlägg av Bengtsson »

Skye skrev:kanske är för mycket olja i då. mittimellan lagom mellan högsta och lägsta nivå
Nej den nivån är där den ska. Men jag får vänta o se. Det är ju som sagt inget som känns alvarligt, utan mer bara en känsla.

Tack för dina svar.
Användarens profilbild
Steve
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 21:40
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 V
Ort: Örebro

Re: Klonkande växellåda

Inlägg av Steve »

Hej!
Tar upp den här tråden då jag har ett liknande "problem". Jag köpte mig en Transalp 700 -08 i somras som nu har gått 810 mil. Vid 729 mil bytte föregående ägare olja och filter och man hällde i Motul 5100 10w-40. Jag tycker också att växlarna är lite "klonkiga" när motorn är varm.Enligt instruktionsboken ska det vara 10w-30 olja i motorn men spelar det verkligen någon roll att man har hällt i 10w-40, den tål väl bara lite högre temperatur? Vad har ni för erfarenheter angående olika oljor i Transalp 700 och växellådans smidighet?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Klonkande växellåda

Inlägg av Stefan »

Jag har ju en XL700 -11. Att 10W-40 skulle göra lådan klonkigare (givet att övriga standarder för vätkoppling följs) ser jag som otroligt. Men jag kan också tycka att den kan kan upplevas som lite "klonkig" under vissa förhållanden. Dock inget som stör mig, och i andra lägen känns den ju hur "snäll" som helst. Dock sällan sidenmjuk, men om man kollar runt lite på recensioner i blaskor och på Tuben, så har den nog aldrig fått just epitetet "silkesmjuk". Däremot upplever jag den som oftast smidig och uppenbarligen rätt tålig, Att växla upp utan koppling går ju utmärkt bara man är med lite på gasen, Jag har även (oavsiktligt :oops: ) råkat växla ned utan några direkta protester från lådan, så den är ju snäll på det viset.

Ergo, en viss klonkighet känns för mig ganska standard, och inget att oroa sig för om det inte tilltar allt för mycket.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Steve
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 21:40
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 V
Ort: Örebro

Re: Klonkande växellåda

Inlägg av Steve »

Tackar för svar! Jag har haft ett litet uppehåll på mc åkandet i 25 år så det kanske bara är att vänja sig igen! :respekt:
Skriv svar