jag använder bara dator och jag fick fram, som jag tror, 9 trådar om cdi-box. Vissa av länkarna hörde till andra.
Precis som Jokern skriver, men man kan även välja avancerad sökning (kugghjulet) som finns under varje kategori. Vilket jag gjorde. Högst upp till vänster.
Men inte vet jag då om det ger samma resultat med Tapatalk.
Ber om ursäkt Skön, du kanske inte sökt dåligt, bara med fel utrustning.
XL600V cdi-box(ar) ?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Ja det var ju ett klart exempel på hur man inte får nya medlemmar på forumet.. Ett PM hade varit bättre, än att skriva så på en offentlig sida..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Petter ivarsson
- Nyfödd
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 11 aug 2015, 12:55
- Hoj: Transalp XL600V -93
- Ort: Eskilstuna
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
En annan sak som är vanlig felkälla till såna här fel på just Transalp är startrelät. Är riktigt billigt på ebay så det är värt att byta. Sen kan förstås statorn vara sliten om hojen gått långt och ge såna här symptom. Appropå boxarna så köpte jag 2 nya på ebay för tillsammans 1000 istället för att löda.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Hej Allesammans!
Ja de där länkarna för sökningen var bra. Även om jag inte lyckades komma in på den tidigare. Men nu med dator funka det fint.
Vill passa på att be om ursäkt om jag lät divig i mitt inlägg. Var inte menat... mer att jag börjar bli trött och desperat att få igång vinterhojen nu när
vintern är runt hörnet.
Jag vet även hur det är med nya medlemmar som frågar nått som skrivits om så många gånger förr. Tacka vet jag bilforumet zatzy.com under sin storhetstid.
Nåväl. Jag tog beslutet att öppna upp den box som det troligen var. Gick hyfsat lätt att få bort locket och gummilagret.
Lämnade in kortet till en bekant som är duktig på att löda (då det inte är min starka sida). 6 lödningar som var dåliga åtgärdades.
Skönt var min tanke... snart kan jag åka igen.
I morse då jag skulle ta hojen till jobbet han jag inte komma långt alls till att konstatera att felet kvarstod.
Suck, mest sugen på att köra ut hojen ut för ett stup men ska väl ta mig i kragen och göra ett sista ryck.
Står dock i valet och kvalet om att köpa en ny box eller göra samma operation.
Står även i valet att köpa nya tändkablar (ja de skadar ju inte nu när stiften är nya).
Avslutar mitt inlägg med en fråga som jag inte lyckats söka rätt på (och kanske inte får nått svar på heller).
Vad skiljer 87-88:ans cdi box mot 89-90 ??
Fridens
//Johan
Ja de där länkarna för sökningen var bra. Även om jag inte lyckades komma in på den tidigare. Men nu med dator funka det fint.
Vill passa på att be om ursäkt om jag lät divig i mitt inlägg. Var inte menat... mer att jag börjar bli trött och desperat att få igång vinterhojen nu när
vintern är runt hörnet.
Jag vet även hur det är med nya medlemmar som frågar nått som skrivits om så många gånger förr. Tacka vet jag bilforumet zatzy.com under sin storhetstid.
Nåväl. Jag tog beslutet att öppna upp den box som det troligen var. Gick hyfsat lätt att få bort locket och gummilagret.
Lämnade in kortet till en bekant som är duktig på att löda (då det inte är min starka sida). 6 lödningar som var dåliga åtgärdades.
Skönt var min tanke... snart kan jag åka igen.
I morse då jag skulle ta hojen till jobbet han jag inte komma långt alls till att konstatera att felet kvarstod.
Suck, mest sugen på att köra ut hojen ut för ett stup men ska väl ta mig i kragen och göra ett sista ryck.
Står dock i valet och kvalet om att köpa en ny box eller göra samma operation.
Står även i valet att köpa nya tändkablar (ja de skadar ju inte nu när stiften är nya).
Avslutar mitt inlägg med en fråga som jag inte lyckats söka rätt på (och kanske inte får nått svar på heller).
Vad skiljer 87-88:ans cdi box mot 89-90 ??
Fridens
//Johan
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Hej @Skön.
Jag tycker inte att du verkade "divig" så det behöver du inte bekymra dig om.
Jag har inget bra svar på vad som skiljer cdi-boxarna. Men prova att söka eller maila denna sida.
http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-model/
Dom har det mesta till våra Hondor.
Lycka till.
Skickat från luren
Jag tycker inte att du verkade "divig" så det behöver du inte bekymra dig om.
Jag har inget bra svar på vad som skiljer cdi-boxarna. Men prova att söka eller maila denna sida.
http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-model/
Dom har det mesta till våra Hondor.
Lycka till.
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Hej skön.
Ingen fara med ditt frågande. Jag hade ingen aning om sökstrul med smartphånar och tapatalk.
Hur som helst, din hoj har ju 2 boxar. Och enligt Haynes ska det inte skilja nåt mellan -87 och -95 års modeller. Så har du fått tag i en från en äldre maskin, testa. Kanske bägge två.
Lyyycka till, som Hedin säger.
Ingen fara med ditt frågande. Jag hade ingen aning om sökstrul med smartphånar och tapatalk.
Hur som helst, din hoj har ju 2 boxar. Och enligt Haynes ska det inte skilja nåt mellan -87 och -95 års modeller. Så har du fått tag i en från en äldre maskin, testa. Kanske bägge två.
Lyyycka till, som Hedin säger.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Undersök även tändspolarna om felet skulle kvarstå. Händer att dessa liten och dålig gnista innan de lägger av helt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Petter Ivarsson:
Tack för input.
Startrelät borde väl bara påverka uppstart av hojen?
Om statorn är paj... hur tenderar hojen gå då?
//Johan
Tack för input.
Startrelät borde väl bara påverka uppstart av hojen?
Om statorn är paj... hur tenderar hojen gå då?
//Johan
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Fibern: Tack för tipset. Då jag är på jobbet nu och lite nyfiken.
Vart sitter tändspolarna nånstans?
//Johan
Vart sitter tändspolarna nånstans?
//Johan
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Dom sitter visst under tanken. Den måste alltså lyftas för att komma åt dem. Har du loss dem, kan en verkstad, eller lite teknisk självmekare mäta upp primär- och sekundär-resistans plus högspänningen i gnistan. Lite krångligt beskriva så här.
Dessutom har hojen en puls-givare till vardera cylindern. Jajamen, det blev mycket här, håller med.
Obs att allt detta är av mig översatt från Haynes. Om någon upptäcker något fel, så rätta gärna. Jag har (tyvärr kanske) inte varit i behov att åtgärda något på min förra maskin. Ej heller på den nuvarande.
Dessutom har hojen en puls-givare till vardera cylindern. Jajamen, det blev mycket här, håller med.
Obs att allt detta är av mig översatt från Haynes. Om någon upptäcker något fel, så rätta gärna. Jag har (tyvärr kanske) inte varit i behov att åtgärda något på min förra maskin. Ej heller på den nuvarande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Petter ivarsson
- Nyfödd
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 11 aug 2015, 12:55
- Hoj: Transalp XL600V -93
- Ort: Eskilstuna
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
Varsågod!skön skrev:Petter Ivarsson:
Tack för input.
Startrelät borde väl bara påverka uppstart av hojen?
Om statorn är paj... hur tenderar hojen gå då?
//Johan
Ja uppstart och om den plötsligt dör under körning. Säkringen som sitter på den tenderar att glappa.
Om den laddar dåligt för att stator är sliten visar det sig ofta på att den ena cylindern lägger av. Samma symptom kan också uppträda om regulatorn(likriktaren) pajar.
Re: XL600V cdi-box(ar) ?
87-88 har ingen brytare på sidostödet. Det är kopplat till cdi-boxen. Sätter du in 89 eller nyare cdi box i en äldre hoj så startar den inte.skön skrev:Hej Allesammans!
Ja de där länkarna för sökningen var bra. Även om jag inte lyckades komma in på den tidigare. Men nu med dator funka det fint.
Vill passa på att be om ursäkt om jag lät divig i mitt inlägg. Var inte menat... mer att jag börjar bli trött och desperat att få igång vinterhojen nu när
vintern är runt hörnet.
Jag vet även hur det är med nya medlemmar som frågar nått som skrivits om så många gånger förr. Tacka vet jag bilforumet zatzy.com under sin storhetstid.
Nåväl. Jag tog beslutet att öppna upp den box som det troligen var. Gick hyfsat lätt att få bort locket och gummilagret.
Lämnade in kortet till en bekant som är duktig på att löda (då det inte är min starka sida). 6 lödningar som var dåliga åtgärdades.
Skönt var min tanke... snart kan jag åka igen.
I morse då jag skulle ta hojen till jobbet han jag inte komma långt alls till att konstatera att felet kvarstod.
Suck, mest sugen på att köra ut hojen ut för ett stup men ska väl ta mig i kragen och göra ett sista ryck.
Står dock i valet och kvalet om att köpa en ny box eller göra samma operation.
Står även i valet att köpa nya tändkablar (ja de skadar ju inte nu när stiften är nya).
Avslutar mitt inlägg med en fråga som jag inte lyckats söka rätt på (och kanske inte får nått svar på heller).
Vad skiljer 87-88:ans cdi box mot 89-90 ??
Fridens
//Johan