XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av matti111 »

Hej! Säsongen är igång även här i Österbotten, och de första tusen km spricker snart. Idag gjorde jag en runda i blåsten. Ja, det blåste riktigt galet på vissa ställen, t.ex över åkrar och kalhyggen. Plötsligt i en brant vänsterkurva infann sig samma fenomen som jag också upplevde i svenska fjällen när jag körde till Norge i somras. När vinden pinade från sidan tappade hojen kraft helt och hållet. Den dör, men reagerar på gaspådrag. Det hände mig upprepade gånger idag, och alltid just när sidovinden var som allra kraftigast. Känns ju lite taskigt när man ligger i innerkurvan och moppen fejdar ut...

Vad beror detta på? Gör sidovinden att det bildas någon form av turbulens framför luftintaget så att gasarna inte får det de behöver?

Någon annan än jag som har upplevt det här, och kanske till och med blivit kvitt problemet med hjälp av någon simpel modifikation? Jag tänkte lite att man kunde försöka göra en liten avskärmning med t.ex plexi framför luftintaget, ifall det kunde hjälpa!

(I övrigt allt väl! Nya Heidenaudäcken är underbara! )
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av Fibern »

Ja du Matti, det var inte lätt att veta. Är det likadant oavsett från vilken sida det blåser? Visst sitter luftintaget till filtret under sadeln?
Det enda jag kan tänka mig är att den är väldigt snålställd i förgasarna, nålarna för lång ner. Min teori är då att för mycket luft pressas in i förgasarna och när du gasar extra så får den mer soppa.
Observera, en mycket lös teori, då jag aldrig hört talas om något liknande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av matti111 »

Tjenare Fibern!

Jadå, luftintaget finns under sitsen. Jag försökte se över det hela idag, för att bilda mig en liten förståelse för var problemet kan sitta. Jag kan inte ens med min vildaste fantasi kunna förstå hur sidovinden kan påverka intaget av luft eftersom det sitter rätt bra skyddat. Svårt att säga varifrån vinden kom idag då det blåste stormbyar, men jag tror inte att riktningen på hojen har nån större skillnad. Jag tänkte höra mig för hos den lokala hojtrixaren och se om han har någon teori. Han avläste mitt tändstift när hojen var inne på service, och enligt honom är blandningen helt perfekt som den är nu. Det vore intressant att höra om någon annan som kör en 650:a har varit med om det här...
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av Fibern »

Några frågor till. Är det enbart vid sidovind? Inte vid kurvtagning och vindstilla? Enbart vid kurvtagning och sidovind?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av matti111 »

Jag tror inte att lutningen på cykeln har någon betydelse alls, men problemet uppstår av hård sidovind. Jag upplever att det är värre när det blåser från sidorna, ja! Första gången jag märkte det här var uppe mellan fjällen vid riksgränsen. Jag trodde först att det var något med tändningen, men kopplade snabbt ihop det med att vinden tog tag i mig och hojen samtidigt som den blev utan ork och varvtelet föll. Det är riktigt svårt att köra i blåsten faktiskt, för varven faller markant vid varje kraftigare vindpust. Dock aldrig av motvind rakt framifrån när jag kör längs t.ex motorväg. För att förklara det ännu mera detaljerat beter den sig ungefär likadant som när strumpbyxan som agerade luftfilter på min gamla Solifer-moppe lossnade och sögs in i förgasaren. Måååååå, liksom :)
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av matti111 »

Jag skrev om samma problem på www.xrv.og.uk :s Transalpforum, och där fick jag det här svaret:

"That sounds a strange problem and certainly not normal.

Perhaps have a look to check the carb breather pipes are connected and routed properly.
As I recall, a pair (from the float bowls) terminate alongside the underseat storage compartment under the sidepanel - there is a band of foam, presumably to prevent wind affecting them.
Also, from the top of the carbs there are 2 more breathers that run to a sub air filter, it's not unknown for this foam to disintegrate and disappear.
I can't think of anything else that would cause a momentary loss of power with a gust of wind."

Nu räcker det inte läbgre med skolfinskan, utan nu skulle det gälla att kunna tyda lite englesiska också :)
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av Fibern »

Det kommer nog att bli svårt att luska ut vad som orsakar beteendet hos din hoj. Och som du säger, inte lätt översätta det engelska faktaorden heller.
Men följande har jag tolkat.

carb breather pipes = ventilationsslangar från förgasaren
float Bowls = flottörhus
band of foam går jag bet på. Foam betyder ju skum, så någon form av skum-isolering eventuellt. Engelsmannen antyder vidare att det inte är ovanligt att detta "foam" upplöses och försvinner p.g.a. att "from the top of the carbs there are 2 more breathers that run to a sub air filter".
Mer klarar jag inte.

Ett fall för McGyver, kanske...
Lycka till och låt oss veta när du hittat orsaken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av matti111 »

Ungefär det samma fick jag ut av texten! Jag skall nog allt gå igenom varje slang som.kan ha något med förgasarna att göra. Sen är det bara att.vänta på oväder igen :)

Tack för.hjälpen, fibern! Jag meddelar då jag vet mer!
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av Stefan »

"As I recall, a pair (from the float bowls) terminate alongside the underseat storage compartment under the sidepanel - there is a band of foam, presumably to prevent wind affecting them."
Borde väl bli ungefär:
"Ett par slangar från flottörbehållarna avslutas under sadeln, bakom sidopanelen(erna). Där finns en skumgummiremsa, sannolikt för att dämpa vindens påverkan" Och att skumgummit löses upp och försvinner. Borde gå att kolla.
"Also, from the top of the carbs there are 2 more breathers that run to a sub air filter, it's not unknown for this foam to disintegrate and disappear."
Torde bli ungefär:
"Från toppen av förgasrna (antar att det finns två dylika?) går två ytterligare luftslangar till ett !underluftfilter" (troligen i luftburken). Det är inte okänt att skumgummit i dessa kan desintegrera och försvinna"

Så, en koll av alla slangar till/från förgasarna bör väl vara på sin plats, liksom ev. nya skumgummibitar, tänker jag. Man kan ju ana att de faktisk fyller en vinddämpande funktion som visat sig behövas.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av matti111 »

Stort tack för det, Stefan!
Främmande språk är lätta när man kan dem :D
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av Stefan »

@matti111, jag vill inte påstå att jag verkligen kan det, men jättekul om jag kunde bidra och hjälpa till *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av matti111 »

Kort uppdatering angående mitt bekymmer med sidovinden. Jag har varit i kontakt med flera Honda märkesverkstäder, både i Sverige och Finland och även de allra mest erfarna montörer kliar sig där de har mest förstånd. Tills vidare ingen som helst klarhet i luftbekymret. Avluftningarna från förgasarna är precis där de skall, Sitter inte i kläm under tanken och är inte tilltäppta. Problemsökningen fortsätter...
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Re: XL650V tappar kraft vid blåsigt väder

Inlägg av Fog »

Hej måste bara få nämna mina tokiga idéer, då jag inte gillar mc som krånglar . Att vänta på storm låter inte kul, men om man har en luftkompressor (kanske modell lite större) eller lånar luft på en verkstad o provar att blåsa på olika partier av mc´n. Om den är i gång med lite förhöjd tomgång så kanske man märker skillnad, beroende på vart/hur man blåser. eller??? Som när man kollar insugningsgummina med startgas, fast i detta fall så borde den nästan stanna i så fall med luft. Jag har gjort detta experiment en gång med förgasarslangar som hänger ner under mc´n, då min xr600 dog i vatten nästan varje gång. Jag skriver så osammanhängande förlåt, men alltså slangarna är känsliga, här är en film på vad jag försökte simulera fast med luftblåst mot slangarna och det funkade min Honda xr 600 dog direkt med luft lika så med vatten vilket jag inte trodde eller visste innan.. OBS inte min film eller båge
Skriv svar