Surar ner sig på en cylinder?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Hej på er, mitt första inlägg här :)

Har lite trubbel med transan min, har haft lite problem av och till tidigare från i slutet på förra säsongen med att den vill rycka och gå ojämnt när jag kör med lite gas runt 70-80. Om jag gasar på känns den pigg och normal. Det har även hänt ett par gånger att den lagt av på en cylinder, den främre verkar det som, speciellt när jag precis åkt hemifrån på morgonen (när det är lite kallt) och använd choke.

Jag tänkte att en service borde hjälpa, så nu fick den nya stift, nytt luftfilter (såg ut att det behövdes bytas så jag tänkte att det kanske var därför den har velat sura ner sig och gå på en cylinder) och en hemma synkning av förgasarna (gjorde av genomskinlig slang och tvåtaktsolja) samt olja och filter i motorn.
Dock gick den bara 10 mil innan den började gå på en cylinder igen, kollade gnistan och den saknades på främre cylindern, bakre hade.
Startade dagen efter och den gick fortfarande bara på en cylinder, den främre var helt kall och den bakre varm efter ungefär fem minuter. Trodde då att främre tändspolen gett upp då det kändes osannolikt att två stift (NGK DPR8EA-9) som bara gått 10 mil skulle ha gett upp. Fick tag på en begagnad spole och satte för säkerhets skull in nya stift på främre cylindern. Men fick också för mig att testa ett av de gamla stiften, med de gamla stiften (ny/beg spole monterad) saknas gnista men med nya stift finns det gnista.
Nu tänker jag att spolen inte alls hade gett upp utan att det var bägge stiften som dog efter bara tio mil. Till saken hör att de sista milen innan den började gå på en cylinder bestod av väldigt lugn körning, bara lätt/mellangas och hastighet runt 60-80.
Jag tror nu att den gick och surade på främre cylindern sista milen så stiften knäcktes.

Nu till frågan, har jag rätt i mitt antagande och vad beror det på att den surar på lätt/mellangas?
Har jag fel, vad kan det då vara?

Skulle uppskatta mycket om det finns någon som har något klokt att bidra med i det här.

Cykeln det handlar om är en Transalp XL650V 2000 som gått 2500mil, jag har haft den i runt sju år och kört kanske 1000mil, servat med olja och filter varje år.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Hej Foppa. Det låter otroligt att två nya stift dör efter 10 mil. Jag vet att somliga haft problem med anslutningarna till CDI-boxar på Transalp.
Om de sitter under sadeln har denna tryckt på dem så att mikrosprickor/glappkontakt uppstått. I takt med nedsutten sadel har problemet tillkommit. Osäker om det hänt på 650 men i alla fall på 600-modeller.
Kika i denna tråd. https://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=2044
Dessutom kan du titta under snabblänkar uppe till vänster, där finns en sökmotor där du bara skriver in ett sökord så kommer du till olika trådar i valt ämne.
Finns flera trådar om just ryckig gång/bortfall av gnista/cdi-problem etc. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Jan-Olov »

En tanke, kan det vara så att tändkabeln har ett fel efter som att gnistan kom tillbaks när du bytte stift du har därmed rört på tändhatt o kabel eventuellt bara mellan kabel o tändhatten. starta o lirka på hatt o kabel, obs ta på dig ett par gummivantar så du inte får pisk.
jan-Olov
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Skye »

Håller med Jan-Olov här. Fler misstänkta fall har berott på felaktiga tändhattar. Sök forumet efter det.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Är inte säker, men har för mig att det var endast på 700:an. Fast förvisso kan ju en tändhatt/kabel få problem på vilken modell som helst.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Hej och tack för svar!

@Fibern, Jo jag tyckte också att det var såpass osannolikt att båda stiften gick sönder så fort, så osannolikt att jag beställde en tändspole utan att ens prova nya stift :/
CDI´n på 650 är inte lika som på de äldre 600, jag har bara en CDI under vänster sidokåpa och jag har inte förstått det så att det brukar vara problem med dessa heller. Har haft loss den och kollat kontakt och stift till den och det ser helt ok ut. Den kostar dessutom knappt 8000:- (är kodad till startnyckeln dessutom) så det är inget man byter i första hand.

@Jan-Olov, Jag bytte ju både tändspole, tändkablar och hattar först. Efter det fick jag en ingivelse att kolla de två stift som satt först på den främre cylindern och det fanns ingen gnista med den nya utbytta spolen. Med nya stift fanns det gnista.

Jag tror inte längre att det är/ har varit något tändproblem, den gamla spolen har dessutom korrekta mätvärden om jag mäter primärkretsen, den sekundära är ju lite svårare att mäta.
Om det inte varit så trångt och besvärligt hade jag testat montera tillbaka den gamla spolen bara för att kolla.
Direkt när jag startat den efter att ha bytt spole och stift (skulle synka förgasare) började den gå på en cylinder igen under tiden den gick på tomgång, jag tog ut stiften direkt och borstade ren dem, satte tillbaka och då gick den på båda igen. Jag trodde då att jag kört lite för länge på choken, eller att förgasarna stod rejält i osynk.
Synkade färdigt förgasarna och satte ihop den på lördagskvällen. På söndagen körde vi Knixkurs på bana i Umeå (körde runt tio-tolv mil) och där gick den hur bra som helst, for till morsan och sa grattis och sen hem, då genom Umeå i sakta mak (runt 50-80 km/t i två mil) och efter ungefär två mil började den hacka och gå illa, som att den villa lägga av på ena cylindern igen. Körde om bilarna framför och, drog ur den ordentligt och gasade på sista tre milen hem och då gick den bra igen.

Det är, som sagt, när jag ligger och kör försiktigt, med kvarts till halv gas ungefär under en längre sträcka som felet uppstår. Trode att det var luftfilter och osynkade förgasare men det verkar det inte vara.
Har ju bara gjort en "bondsynk" i och för sig men i min värld borde det funka utmärkt det också.

Så, om jag inte har fel, vad kan det vara för problem med förgasarna? Har Googlat men inte hittat någon som har haft liknande fel, därför tänkte jag fråga den samlade expertisen här :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Kan inte påstå mig vara expert på just detta, men "brainstorma" kan man ju försöka.
Ja du...det låter ju onekligen som "mission impossible". Din så kallade bondsynkning tror jag inte är orsak. Även med lite osynkade gasare borde inte en cylinder sura igen på detta vis.
Att hojen börjar gå knackigt när du kör lugnt och på låg gas och sen går bra efter du varvat upp, antyder ju bränsle/förgasarfel. Kan du ha något knas med förgasaren till främre burken?
Att den choken kärvar eller på nåt sätt inte stänger helt eller på nåt sätt släpper igenom lite bränsle så att den cylindern surar igen?
Åtminstone Transalpen jag haft och även A-twinnen jag kör nu, är så känsliga med choken att är det över plus 10 så får jag stänga choken inom 15-30 sekunder annars dör den på tomgång.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Jokern »

Jag sitter just o får en ”Flashback” på detta fenomen.
1998 köpte jag en Blackbird o drog genom Danmark, då den började att skjuta o köra på 3 cylinder.
Min kompis låg bakom o frågade sen vad jag höll på med, då han fick smällarna i nyllet.

Hursomhelst, jag drog in till en Honda handlare o köpte ett st. nytt tändstift, då jag trodde det var orsaken ( fast Blackbirden inte va mera än 5 mdr gammal), men ikke...

Lämnade in hojen till RG-Motor i Helsingborg, när jag kom hem igen.

Där visade sig att gummi manschetten från luft till förgasare, inte va helt tätt, på ena cylinder.

Så min konklusion av ditt problem, kan vara falskluft i förgasare o vill då bete sig mycket konstigare, pga av du ”bara” har 2 cylinder.

Så kolla manschetterna för torrspricka


jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

@Fibern: Den går inte dåligt direkt jag kör lugnt utan det är efter någon/några mil så mon tanke är att den får lite för mycket på ena cylindern och surar ner sig mer och mer. Min är likadan på choken, mycket känslig.

@Jokern: Har kollat insuget utan att ha tagit lös och synat ordentligt och de verkar ok, har testat spraya startgas också runt insuget utan att det händer något. Om den drar tjuvluft brukar man höra en varvtalsförändring av startgasen, men inget sådant.

Har hursomhelst beställt en ny nålventil, gissar att det är den som läker igenom. På skotrarna brukar det vara ett vanligt fel, men då brukar dom sura igen när man stannar av motorn. Brukar vara omöjlig att få igång efter att ha stått still en stund. Men har aldrig varit med om att det felet uppträtt på det viset på en skoter.
På Transalpen är det vacuumavstängning på bränslet till skillnad från skotern så då surar den inte avstängd men kanske ställer det till det såpass att den går dåligt vid lugn körning.
Snålade och beställde bara en nålventil då dom kostar en dryg femhundring styck, dessvärre fanns den bara i Japan så det lär väl vara lite leveranstid.. :/
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Kan det vara så att nålen till främre har fastnat/hakat upp sig i fartläge? Fast det har du kanske redan kollat.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Fibern skrev:Kan det vara så att nålen till främre har fastnat/hakat upp sig i fartläge? Fast det har du kanske redan kollat.
Nja, inte riktigt så jag tänker. Min tanke är att det sitter ett flottörhus unders i förgasaren, när det är fyllt med bensin så ska flottören flyta upp, påverka en nålventil, som ska stänga till så att det inte rinner in mer bensin i flottörhuset.
Om nålventilen eller ventilsätet är slitet så stänger den inte riktigt och förgasaren kan flöda över, min tanke är att då jag kör lugnt och motorn förbrukar lite bensin så kan det extra bränslet få cylindern att gå så fett att den börjar gå dåligt.
Om jag kör lite hårdare förbrukar motorn såpass mycket bensin att det inte gör något. Det är min teori så länge :)

Så länge jag haft den så tycker jag att bensinförbrukningen har varit rätt så hög, har varit svårt att köra under 0,8 vilket jag tycker är mycket för en såpass liten motor.
Det är inte omöjligt att detta är ett gammalt fel som blivit värre under åren, jag har ägt den i sju år och bränsleförbrukningen har varit hög hela tiden.

Nålen som påverkar huvudmunstycket sitter fast i membranet och det påverkas sen av det undertryck som uppstår när gasspjället öppnas, om det skulle vara fel där så brukar det vara membranet som inte är tätt och då får den för lite bensin, samma sak om den lossnat, då öppnar den inte heller huvudmunstycket och går magert (dör vid gaspådrag)

Jag tycker förgasarna sitter illa och trångt till så jag skruvar isär när nålventilen kommer, vi ska köra en gruskurs i helgen och den verkar ju gå om kör lite hårdare så jag ids inte skruva isär bara för och kolla nu.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Stefan »

0,8 på en TA indikerar ju absolut att du är på rätt spår med bränslesystemet. Alternativt kör som en huligan :D
Båda transorna jag haft har dragit cirka 0,5, lite varierande beroende på humör och dagsform. Men 0,8 har jag då aldrig lyckats uppnå.

Hoppas du berättar vad det var när du löst det.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Som Stefan nyss konstaterat, 0,8 är på tok för hög förbrukning. Du kan vara på rätt spår om nålventilen i flottörhuset. De kan ju också fastna på grund av något litet skit som hindrar att stoppa flödet.
Jag trodde du menade trottelnålen... :oops:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Fibern skrev:Som Stefan nyss konstaterat, 0,8 är på tok för hög förbrukning. Du kan vara på rätt spår om nålventilen i flottörhuset. De kan ju också fastna på grund av något litet skit som hindrar att stoppa flödet.
Jag trodde du menade trottelnålen... :oops:
Jag har aldrig ägt ett fordon som tagit lite bränsle.. :shock: så jag har inte varit förvånad över att denna också varit törstig i överkant :D Dock kan jag tycka att nåt litet skit ska ha suttit fast i flera år utan att lossna, samtidigt som det tycks bli värre.
Men om det är slitet så passar det min teori bättre, synd bara att det inte finns delar ens i Europa, tycker Transalpen ändå är ganska vanlig och motorn verkar finnas i fler Honda modeller. Men den fyller ändå 19år i år så det kanske är så att den helt enkelt börjar bli för gammal :wink:
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Peter »

En Honda blir aldrig för gammal!
Den åldras bara med lite värdighet och förtjänar då lite extra kärlek

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Stefan »

Kanske värt att ta isär och rengöra berörd förgasare ändå?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Stefan skrev:Kanske värt att ta isär och rengöra berörd förgasare ändå?
Självklart, med det blir då jag får hem nålventilen. Sitter trångt till och är lite tidsödande så jag ids inte innan jag har tänkt reservdel hemma.
Skriv svar