Surar ner sig på en cylinder?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

@Fibern: Den går inte dåligt direkt jag kör lugnt utan det är efter någon/några mil så mon tanke är att den får lite för mycket på ena cylindern och surar ner sig mer och mer. Min är likadan på choken, mycket känslig.

@Jokern: Har kollat insuget utan att ha tagit lös och synat ordentligt och de verkar ok, har testat spraya startgas också runt insuget utan att det händer något. Om den drar tjuvluft brukar man höra en varvtalsförändring av startgasen, men inget sådant.

Har hursomhelst beställt en ny nålventil, gissar att det är den som läker igenom. På skotrarna brukar det vara ett vanligt fel, men då brukar dom sura igen när man stannar av motorn. Brukar vara omöjlig att få igång efter att ha stått still en stund. Men har aldrig varit med om att det felet uppträtt på det viset på en skoter.
På Transalpen är det vacuumavstängning på bränslet till skillnad från skotern så då surar den inte avstängd men kanske ställer det till det såpass att den går dåligt vid lugn körning.
Snålade och beställde bara en nålventil då dom kostar en dryg femhundring styck, dessvärre fanns den bara i Japan så det lär väl vara lite leveranstid.. :/
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Kan det vara så att nålen till främre har fastnat/hakat upp sig i fartläge? Fast det har du kanske redan kollat.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Fibern skrev:Kan det vara så att nålen till främre har fastnat/hakat upp sig i fartläge? Fast det har du kanske redan kollat.
Nja, inte riktigt så jag tänker. Min tanke är att det sitter ett flottörhus unders i förgasaren, när det är fyllt med bensin så ska flottören flyta upp, påverka en nålventil, som ska stänga till så att det inte rinner in mer bensin i flottörhuset.
Om nålventilen eller ventilsätet är slitet så stänger den inte riktigt och förgasaren kan flöda över, min tanke är att då jag kör lugnt och motorn förbrukar lite bensin så kan det extra bränslet få cylindern att gå så fett att den börjar gå dåligt.
Om jag kör lite hårdare förbrukar motorn såpass mycket bensin att det inte gör något. Det är min teori så länge :)

Så länge jag haft den så tycker jag att bensinförbrukningen har varit rätt så hög, har varit svårt att köra under 0,8 vilket jag tycker är mycket för en såpass liten motor.
Det är inte omöjligt att detta är ett gammalt fel som blivit värre under åren, jag har ägt den i sju år och bränsleförbrukningen har varit hög hela tiden.

Nålen som påverkar huvudmunstycket sitter fast i membranet och det påverkas sen av det undertryck som uppstår när gasspjället öppnas, om det skulle vara fel där så brukar det vara membranet som inte är tätt och då får den för lite bensin, samma sak om den lossnat, då öppnar den inte heller huvudmunstycket och går magert (dör vid gaspådrag)

Jag tycker förgasarna sitter illa och trångt till så jag skruvar isär när nålventilen kommer, vi ska köra en gruskurs i helgen och den verkar ju gå om kör lite hårdare så jag ids inte skruva isär bara för och kolla nu.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Stefan »

0,8 på en TA indikerar ju absolut att du är på rätt spår med bränslesystemet. Alternativt kör som en huligan :D
Båda transorna jag haft har dragit cirka 0,5, lite varierande beroende på humör och dagsform. Men 0,8 har jag då aldrig lyckats uppnå.

Hoppas du berättar vad det var när du löst det.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Som Stefan nyss konstaterat, 0,8 är på tok för hög förbrukning. Du kan vara på rätt spår om nålventilen i flottörhuset. De kan ju också fastna på grund av något litet skit som hindrar att stoppa flödet.
Jag trodde du menade trottelnålen... :oops:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Fibern skrev:Som Stefan nyss konstaterat, 0,8 är på tok för hög förbrukning. Du kan vara på rätt spår om nålventilen i flottörhuset. De kan ju också fastna på grund av något litet skit som hindrar att stoppa flödet.
Jag trodde du menade trottelnålen... :oops:
Jag har aldrig ägt ett fordon som tagit lite bränsle.. :shock: så jag har inte varit förvånad över att denna också varit törstig i överkant :D Dock kan jag tycka att nåt litet skit ska ha suttit fast i flera år utan att lossna, samtidigt som det tycks bli värre.
Men om det är slitet så passar det min teori bättre, synd bara att det inte finns delar ens i Europa, tycker Transalpen ändå är ganska vanlig och motorn verkar finnas i fler Honda modeller. Men den fyller ändå 19år i år så det kanske är så att den helt enkelt börjar bli för gammal :wink:
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Peter »

En Honda blir aldrig för gammal!
Den åldras bara med lite värdighet och förtjänar då lite extra kärlek

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av Stefan »

Kanske värt att ta isär och rengöra berörd förgasare ändå?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
F0PPA
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 19:42
Answers: 0
Hoj: TA XL650V
Ort: Umeå

Re: Surar ner sig på en cylinder?

Inlägg av F0PPA »

Stefan skrev:Kanske värt att ta isär och rengöra berörd förgasare ändå?
Självklart, med det blir då jag får hem nålventilen. Sitter trångt till och är lite tidsödande så jag ids inte innan jag har tänkt reservdel hemma.
Skriv svar