Kylarvätska transalp xl 700va -08

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tompa_47
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 21:01
Answers: 0
Hoj: transalp 700 -08
Ort: Borlänge

Kylarvätska transalp xl 700va -08

Inlägg av Tompa_47 »

Hej! Kan det komma luft i kylarsystemet, nivån i expantions kärlet visar att det är tomt fast jag har fyllt på ända upp i kylaren? har kört några kilometer sen kollat nivån igen med visar tomt fortfarande.råkade nämligen tappa nästan en liter vätska av misstag :) Nybörjare :frust: mvh: Tompa
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kylarvätska transalp xl 700va -08

Inlägg av Fibern »

 ! Meddelande från: Fibern
Flyttade tråden till rätt kategori.
Har du lyckats fylla på lika mycket som spilldes? Hr inte provat, men jag vet att en del motorer kan vara som lönt i he....ja det varma stället, att få luften ur kylsystemet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tompa_47
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 21:01
Answers: 0
Hoj: transalp 700 -08
Ort: Borlänge

Re: Kylarvätska transalp xl 700va -08

Inlägg av Tompa_47 »

Gissningsvis så spilldes lite över en halvliter tror jag. Har hållit på och kikat på det där, skruvade ur korken till expantion kärlen medans motorn gick varm, samtidigt lutade vi hojen åt höger, de rann ut vätska från överflödnings slangen, kan hända att de va för mycket vätska i?stängde av motorn fyllde på mer vätska i kärlen, kollade med stark ficklampa, då såg vi den blåa vätskan fyllas till den övre strecket, svårt att se nivån utan ficklampa bakom kärlet, men ut och körde igen, tempen kom upp till 80 grader, höll sig där medans jag körde 3 mil ca. Vet inte om de va nå begripligt svar de här men, är man rookie så är man :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kylarvätska transalp xl 700va -08

Inlägg av Fibern »

Om tempen höll sig på ca 80 C, så torde du ju ha cirkulation åtminstone. Dessa motorer är gjorda för mer extrema ute-temperaturer än vårt klimat erbjuder och vid normal sommarvärme och normal till tuffare körning går våra motorer inte särskilt varma.
På de äldre med ograderad temp-skala rör sig nålen bara ca en knapp centimeter vid körning i runt 20 grader. Är det 30 grader och urban miljö, kan den ligga halvvägs mot det röda fältet.
Har du nivå i exp.kärlet och i kylaren och den inte går varm, har du nog inget att oroas över.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kylarvätska transalp xl 700va -08

Inlägg av Stefan »

Om det bara är temperaturen som oroar kan jag ju säga att på 700:an kan den gott gå över 100 grader i kökörning sommartid. Jag har sett det på min ett antal gånger, även kort efter service på auktoriserad verkstad, där vätskan bytts.

Men, varför inte skvätta på kanske en halvliter och köra några dagar. Kolla nivån och låt den sen svalna och kolla igen, kanske nästa dag. Det är ju ingen fara att få i för mycket, det gör den sig av med själv. Lite därför expansionskärlet finns, låter vätskan expandera av värmen till en gräns, sedan släpps resten ut på backen helt enkelt.

Som @Fibern skriver, detta är robusta knotor som pallar med värre klimat än vårt :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar