Nyckelregistrering i h.i.s.s.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
ozzi65
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 mar 2019, 20:36
Answers: 0
Hoj: xl650v-02
Ort: falun

Nyckelregistrering i h.i.s.s.

Inlägg av ozzi65 »

Hejsan, köpte förra året en transalp 2002a, förra ägaren hade förlorat en nyckel men skaffat ett ämne från honda som sen blev liggandes, var iväg och fick den fräst så att den nu passar i låsen men sen kom det där med att få HISS-systemet att acceptera nyckeln.
Det finns div. guider på nätet/youtube i detta ämne men jag får inte till det, jag har kopplat in mig på kablaget från den sk. pulsgivaren som kommer ut i framkant på motorns högra sida och går upp på vänster sida under tanken till ett vitt kontaktstycke, inkopplingen är gjord mot IUC sidan med två kablar från batteriet, jag slår på tändningen med originalnyckeln lossar plussidan 5sek och ansluter igen men får inte den respons på hiss-lampan jag borde få för att registrera in nyckeln.
Någon som suttit i samma sitts?? :conf:
ozzi65
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 mar 2019, 20:36
Answers: 0
Hoj: xl650v-02
Ort: falun

Re: Nyckelregistrering i h.i.s.s.

Inlägg av ozzi65 »

Lite dåligt drag i forumet nu för tiden men nu har jag i alla fall löst problemet.
Jag följde alla möjliga trådar jag hittade på internet o youtube men inget funkade i mitt fall, dock lade jag mig till minnes att nån sa att man även "duttade" +kabeln mot minus och det gjorde min dag, nu gick detta ganska fort i både tanke och handling men jag gjorde .....ungefär så här...och det funkade för mig.
Jag kopplade gul till plus på batteriet och vit till minus, slog på tändningen med en fungerande nyckel, tog av pluskabeln från batteriet, la den sen på minus och sedan på plus igen, vips så fick jag dom fyra blinkningarna från hisslampan som indikerar registreringsläge då tog jag ur originalnyckeln och satte i nyckeln som skulle registreras och fick då mina fyra blink som indikerar att registreringen var godkänd. Im still alive yeha!!!
Inkopplingen gjordes alltså på i mitt fall en transalp -02 via pulsgeneratorn som sitter under tanken vid det vänstra ramröret och är ett tvåpolig vitt kontaktstycke
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Nyckelregistrering i h.i.s.s.

Inlägg av JanneBoj »

Tråkigt att du inte fick nåt bra svar men desto roligare att du lyckades lösa det själv.
Dessutom ska du ha tack för att du la ut lösningen på forumet. Det kommer säkert att hjälpa någon annan.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
ozzi65
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 mar 2019, 20:36
Answers: 0
Hoj: xl650v-02
Ort: falun

Re: Nyckelregistrering i h.i.s.s.

Inlägg av ozzi65 »

Kan även tillägga att jag för att inte sabba elektroniken med diverse kortslutningar var till skroten och hämtade från en skrotad eu-moped det kontaktstycket som motsvarade det som behövdes för inkopplingen, motståndet på 100 ohm som finns beskrivet, uteslöt jag då det i vissa beskrivningar inte var nödvändigt vilket det inte var i mitt fall, det fungerade bra utan.
Skriv svar