Skye skrev:Framförallt om däcket får några år på nacken. Blir som bakkelit under +10°C
Vad innebär "...Några år..."? 2, 5, 7....? Allting är ju relativt.....
Mina Pilot Road körde jag >2500 mil på under tre säsonger och märkte ingen skillnad i grepp.
Fast TA'n är ju en helt annan typ av hoj/motor som dessutom inte har rena asfaltsdäck.
/Ivrig att insupa kunskap
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Utvecklingen på däck har skett lavinartat. Fästet på dagens vanliga touringdäck var väl mer mer eller mindre densamma som på tävlingsbanorna för cirka tio år sedan.
Äldre däck beror en hel del också hur lagringen har skett. Var för nån månad sedan och provocerade en Vigor 99:a med orginaldäck. Man kanske inte ska köra knäskrap med den, men blev ändå lite förvånad att man kunde hålla så pass bra fart i kurvorna. Dom är ju inte heller direkt "lagrade" enligt föreskrifterna(suttit på hojen)
Sitter just nu och försöker utröna ålder på däcken på en CB500 1994. Har kommit fram till att bakdäcket är iallafall bytt eftersom den är från 2004. Framdäcket är från vecka 38 1993. Kanske dags att byta framdäcket?
Beställde ett mc-däck från hojdäck.se.
Såhär står det i specen: Ett Radialdäck med utmärkt grepp och distinkt profil som ger snabb och exakt styrrespons vid aktiv gatkörning. Stommen är uppbyggd av Kevlarkord, vilket säkerställer formstabiliteten även vid höga hastigheter. OBS! Däcket är 3 år eller äldre.
V Saarela skrev:Beställde ett mc-däck från hojdäck.se.
Såhär står det i specen: Ett Radialdäck med utmärkt grepp och distinkt profil som ger snabb och exakt styrrespons vid aktiv gatkörning. Stommen är uppbyggd av Kevlarkord, vilket säkerställer formstabiliteten även vid höga hastigheter. OBS! Däcket är 3 år eller äldre.
Säkert helt ok. Det är ju ändå ett nytt däck som inte har slitits in och sedan får man ju anta att de lagrar däcken på ett hyfsat sätt...
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15
Vill säga så här angående däck. Har provat många olika genom åren. Allt beror på hur aktivt man kör på gruset. Det är mycket svårt att finna ett däck som är en bra kompromiss.
Om du gasar på friskt utan att " busa ", och dessutom vill ha ett bra asfaltdäck, så funkar Michelin T63 över förväntan bra.
Kör du mest asfalt och ganska lugnt på grus, så är nog Anakee 2 bästa valet.
Olle Å skrev:Vill säga så här angående däck. Har provat många olika genom åren. Allt beror på hur aktivt man kör på gruset. Det är mycket svårt att finna ett däck som är en bra kompromiss.
Om du gasar på friskt utan att " busa ", och dessutom vill ha ett bra asfaltdäck, så funkar Michelin T63 över förväntan bra.
Kör du mest asfalt och ganska lugnt på grus, så är nog Anakee 2 bästa valet.
TACK OLLE!
Visst är det underbart när nån annan genom sitt eget resonemang kommer till samma slutsats som man själv.
Jag tar det som en bekräftelse på att jag är inne på rätt spår.
Det blir nog Anakee nästa gång.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Dags sätta lite sprätt på denna gamla tråd.
Har tänkt beställa nya däck och valet blir Heidenau K60 Scout. Har letat på några olika ställen och det lutar åt däckonline.
Funderar dock lite över märkningen, m+s. Har nyligen läst att Heidenaus m+s-märkning inte innebär att däcket har den mjukare vinteblandningen (sämre hållbarhet på sommarväg) saxat från Sporthoj.com
"Citat Ursprungligen postat av Bata1206 Visa inlägg
Heidenau Silica låter ju lovande. Tyvärr finns det inte i min storlek för framdäcket.
(100/90 16")
K60 Scout har inte friktionsgummi, dom är M+S märkta ändå.
Det du vill ha är K60 Silica.
Någon här som känner till sanningen bakom detta?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM
Vill man ha lite av det stuket som K60 och inte får fram dimension, då kan jag tipsa om ett minst sagt lika bra däck, som är MITAS E07.
Jättebra grep där det inte finns asfalt.
Jag har kört på dom hela sommaren (ca 900 mil) och jag är hel nöjd
Det blev både grus, gräs, stora sten, grenar, lera o asfalt
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
M+S är vad det är anpassat för med grövre mönster. Mittremsan på däcket är dock hel för att även kunna göra asfalt och få det mer hållbart där.
Som alla däck håller det för vad det är anpassat för, flesta får väl ut 1000 mil på ett bakdäck.
Men framdäcket är rätt lagom knaggligt och inga sköna egenskaper de första 400 milen. Skulle med ett 21" framhjul helt klart ta TKC80 fram. En redan utprovad konstellation som fungerar, då mesta vikten ligger bak och inte påfrestar fram så mycket.
Du lär bli nöjd med K60 @Fibern.
Har skälv kört med dom sista 2500 milen.
Har gått två bakdäck och framdäcket är det fortfarand några mm kvar på.
Män nästa år kommer jag testa Mitas E07 då jag inte har hört något negativt om dom och mååånga känner jag som har haft/har dom. Speciellt framdäcket skall vara bättre än K60's variant även om dom ser ganska lika ut.
Förra gången jag beställde från Däckonline fick jag ett 5 veckor gammalt däck.
Snabb leverans och färska prylar derifrån.
@Ivar
Ja oavsett märke, så med ett däck med lite mönster kommer hojen att kännas som en bandvagn, på grusvägar, jämfört med dom Anakee 3 jag kört på hittills.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM
Mitt intryck av Scout K60 är: Bra livslängd, bra fäste på torr asfalt, lysande fäste på våt asfalt, helt OK på grus. Ett bra allrounddäck helt enkelt. Poppis bland RTW-folket också, verkar det som.
Men, det är ju bara en tvåcentare bland alla det...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Anakee 3 är ju ett mycket bra asfaltdäck och funkar skapligt på inte alltför löst grus. Om du skall ut i spenaten, så måste du ha ett grövre mönster annars så får du smaka på den.
Jag köpte min MC i våras. Då satt det på ett par Metzeler Tourance... Jag har sedan dess kört ca 800 mil, och jag ser ingen större skillnad på slitage. Då har jag kört 99,9% asfalt. Jag hade ett rejält släpp på våt asfalt en gång, men det faller nog under bristande körkunskap (jag hade tur och höll mig uppe), så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om egenskaper på våt asfalt. Nåväl - däcken lär sitta på ett bra tag till!
Har kört med Pilot Road 4 trail under 3 säsonger. Gått på alla underlag, inte mycket till mönster men har bara fått släpp när Trafikverkets entreprenörer slarvat med rullgrus på asfalt.
Nästa uppsättning blir Anakee 2 och det är för prisets skull. Får varken ur mer mil eller nån annan fördel på något däck. Greppet får köras därefter men är ej sämre..
Skall söderut nästa säsong. Vill inte ha för mjuka med regnegenskaper för vått underlag. Brinner upp som suddgummi.
Daniel skrev:Jag köpte min MC i våras. Då satt det på ett par Metzeler Tourance... Jag har sedan dess kört ca 800 mil, och jag ser ingen större skillnad på slitage. Då har jag kört 99,9% asfalt. Jag hade ett rejält släpp på våt asfalt en gång, men det faller nog under bristande körkunskap (jag hade tur och höll mig uppe), så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om egenskaper på våt asfalt. Nåväl - däcken lär sitta på ett bra tag till!
Kolla hur gamla däcken är.
Ett gammalt däck får hård gummi och slits derför lite, MÄN du lär ha jättedårligt gräpp båda på blöt och våt asfalt i stället.
Jag personligen kommer byta till nya färska minst vart annat år även om jag bara hade kört 50 mil.
Säkerheten först även om kostar lite extra.
Dagens däck är som tävlingsdäck för ca 10-15 år sedan. Generationen före Anakee II och Tourance(generation 1) kunde ha släpp när dom blev slitna och det var regn.
Jag har kört Tourance ända från dess begynnelse och Anakee II sen ca 5 år tillbaka. Förutom i Turkiet med diesel på vägen(drygt en mil) och hojen spann t o m när man gav full gas........så har jag aldrig fått några släpp på nämnda däck.
Varaderon är ju inte heller hojtypen som körs med knäskrap direkt. Dieselspill och blött underlag går inte riktigt ihop och tyvärr så finns ju sånt lite här och där. Så, var försiktiga.......
På det......det blir ju inte heller bättre med gamla däck som Ivar beskriver.....