Landsvägsdäck

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Skye »

Har kört med Pilot Road 4 trail under 3 säsonger. Gått på alla underlag, inte mycket till mönster men har bara fått släpp när Trafikverkets entreprenörer slarvat med rullgrus på asfalt.
Nästa uppsättning blir Anakee 2 och det är för prisets skull. Får varken ur mer mil eller nån annan fördel på något däck. Greppet får köras därefter men är ej sämre..

Skall söderut nästa säsong. Vill inte ha för mjuka med regnegenskaper för vått underlag. Brinner upp som suddgummi.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Ivar »

Daniel skrev:Jag köpte min MC i våras. Då satt det på ett par Metzeler Tourance... Jag har sedan dess kört ca 800 mil, och jag ser ingen större skillnad på slitage. Då har jag kört 99,9% asfalt. Jag hade ett rejält släpp på våt asfalt en gång, men det faller nog under bristande körkunskap (jag hade tur och höll mig uppe), så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om egenskaper på våt asfalt. Nåväl - däcken lär sitta på ett bra tag till!
:D
Kolla hur gamla däcken är.
Ett gammalt däck får hård gummi och slits derför lite, MÄN du lär ha jättedårligt gräpp båda på blöt och våt asfalt i stället.
Jag personligen kommer byta till nya färska minst vart annat år även om jag bara hade kört 50 mil.
Säkerheten först även om kostar lite extra.
Let's be careful out there
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av V Saarela »

Dagens däck är som tävlingsdäck för ca 10-15 år sedan. Generationen före Anakee II och Tourance(generation 1) kunde ha släpp när dom blev slitna och det var regn.
Jag har kört Tourance ända från dess begynnelse och Anakee II sen ca 5 år tillbaka. Förutom i Turkiet med diesel på vägen(drygt en mil) och hojen spann t o m när man gav full gas........så har jag aldrig fått några släpp på nämnda däck.

Varaderon är ju inte heller hojtypen som körs med knäskrap direkt. Dieselspill och blött underlag går inte riktigt ihop och tyvärr så finns ju sånt lite här och där. Så, var försiktiga.......

På det......det blir ju inte heller bättre med gamla däck som Ivar beskriver.....
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Daniel »

Ivar skrev: Kolla hur gamla däcken är.
Ett gammalt däck får hård gummi och slits derför lite, MEN du lär ha jättedårligt gräpp båda på blöt och våt asfalt i stället.
Jag personligen kommer byta till nya färska minst vart annat år även om jag bara hade kört 50 mil.
Säkerheten först även om kostar lite extra.
Bra tips!!
Jag får ta och kolla!!
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Ivar »

@Daniel
Det jag försöker säga är att jag inte är så säker på att släppet du fick har med köregenskapene att göra, det kan lika väl vara däcket som gav dig en varning på att det börjar bli gammalt och fått hård gummi.

Jag hade ett par Anakee 3 däck som rullade över 3000 mil. Jag var jättenöjd och tyckte däcket var hur bra som hälls.
Sen fick jag ett jättesläpp i en rondell och det visade sig däcket var gammalt.(inte konstigt det hållt länge)
Jag fick inte självförtroende tillbaks innan jag bytte däck. Då kom det successivt tillbaks och jag vågade mer o mer i kurvorna igen.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Stefan »

Ja, åldern på däcket kan nog vara lätt att missa, men gammalt gummi blir ju närmast ebonit, inte att bra att försöka få fäste med. Fr.f.a. i blött :shock:

Det gäller ju även bilar... tror många känner sig trygga på gamla vinterdäck med lågt slitage, men många års, ibland felaktig, lagring...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Olle Å »

Har ju hänt lite på däckssidan de sista åren. Anakee 2 var ju ok förut. Numera verkar det nya Anakee 3 vara bättre och funkar ok på vanliga grusvägar. Kalasgrepp på asfalt dessutom.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Daniel »

Jag har nu äntligen fått "tummen ur" och kollat tillverkningsdatum på mina däck.
Fram: 32 11
Bak: 09 12

Det verkar som om de är lite i äldsta laget...
Inte konstigt att jag fick megasläppet när jag skulle köra om bilar i regn!
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Ivar »

Ja jag misstänkte det @Danel

Rekommanderer däckbyte när nästa säsong drar i gång.
Häng med på Skye's fjelltur i Norge 11.augusti
Då jävlar lär man sig kurvteknik. Varje Svensk kurva blir som et hån efteråt *thumb_up*
Let's be careful out there
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Daniel »

@Ivar
Menar du att jag byter däck nu innan våren, eller till nästa vår...? :?

Jag har semester i juni i år, så jag kan varken hänga med på Skyes fjälltur eller till den andra Norgeresan. Men det kommer fler turer.
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Skye »

Fjellturen är bara över en helg, Åker upp fredag, hemma söndag.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av V Saarela »

@Daniel
Skulle jag gissa så kör väl 70-80% av svenska hojåkare med däck som är äldre än 5 år gamla. Däck anses "nya", dvs kan säljas nya upp till tre år. Sett också en siffra på 5 år.

Dock, självklart ska man byta om man känner för det.......
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Landsvägsdäck

Inlägg av Olle Å »

Tror du har rätt, för de flesta hojar rullar inte många mil per år
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar