Extraljus/dimljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Nä, jag tyckte jag fick till det ganska bra
Men åter till Eckerömickes trådämne nu
Men åter till Eckerömickes trådämne nu
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Ser ingen anledning till att nödgas ha en vattentät brytare. Om den sätts på panelen bredvid exempelvis hastighetsmätaren så har den ett visst skydd bakom kåpglaset. Jag har en vanlig "vippa" där till DRL-lamporna och har inga problem.
Den första satsen med kabel, relä och brytare räcker utmärkt. men är du osäker så finns vattentäta brytare på närmare håll. Googla.
Den första satsen med kabel, relä och brytare räcker utmärkt. men är du osäker så finns vattentäta brytare på närmare håll. Googla.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
@Fibern - jag hade också en vanlig vippa först, men se där drog det in vatten när jag tvättade hojen vilket resulterade i haveri.
Kan ju absolut ha varit mitt fel som duschade med slangen, ett normalt regnväder under färd funkar säkert alldeles utmärkt men jag tänker lite som better safe than sorry..
Kan ju absolut ha varit mitt fel som duschade med slangen, ett normalt regnväder under färd funkar säkert alldeles utmärkt men jag tänker lite som better safe than sorry..
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Ivaradero, den länken var inte att leka med och brytarna verkar också bra även om jag egentligen inte hade tänkt sätta dem på styret men det kanske är bästa att ha dem där och slippa ta hål i plasten.
Nu börjar jag få koll på vad jag ska ha men fortfarande väldigt osäker på det här med reläer och kabelsatser men det löser sig nog med lite mer hjälp/tips från er
Ska ut på lite ärenden imorgon och passerar då Biltema så de första investeringarna blir DLR:erna och de gummiklädda klamrarna för fäste på bågarna.
Nu börjar jag få koll på vad jag ska ha men fortfarande väldigt osäker på det här med reläer och kabelsatser men det löser sig nog med lite mer hjälp/tips från er
Ska ut på lite ärenden imorgon och passerar då Biltema så de första investeringarna blir DLR:erna och de gummiklädda klamrarna för fäste på bågarna.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
@Eckerömicke - nja, jag menar inte att det bästa är placeringen, ramlade över länken bara, utan tanken var att det är ett plus om den är vattentät. Jag hade som sagt en vanlig vippbrytare först som vid tvätt visade sig ogilla vatten. Kollade runt på nätet och hittade (minns inte var ) vattentäta vippar. Köpte två, slarvade bort den ena och monterade den andra. Sen har jag aldrig haft problem med fukt. Ett tips bara alltså
EDIT//
En sån här är det! http://www.ebay.com/itm/Heavy-Duty-20A- ... 1529145661
EDIT//
En sån här är det! http://www.ebay.com/itm/Heavy-Duty-20A- ... 1529145661
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 680
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Kolla denna.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... off-p36122" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... off-p36122" onclick="window.open(this.href);return false;
jan-Olov
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Ivaradero och Jan-Olov: Tacka för tipsen, de här brytarna behöver ju inte vara så lättåtkomliga vid körning så det kanske blir någonstans i kåpan ändå, får fundera vidare.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
Som utlovat tidigare i tråden:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Vagabond, tack för bilderna, intressant att se att du har fäst dem tillsammans.
Fungerar det bra med extraljusen så lågt?
Fungerar det bra med extraljusen så lågt?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
Absolut. Det beror ju i o f s på vad man vill åstadkomma men i mitt fall vill jag ha släpljus längs med marken och en liten bit upp eftersom det är där vildsvin, rådjur och annat dret befinner sig.
De är dessutom lite grand vinklade utåt sidorna så att jag får ljus i vägrenen.
De små lamporna är ju som sagt vinklade lätt nedåt för att inte blända. De är till för att jag ska synas, inte för att jag ska se.
De är dessutom lite grand vinklade utåt sidorna så att jag får ljus i vägrenen.
De små lamporna är ju som sagt vinklade lätt nedåt för att inte blända. De är till för att jag ska synas, inte för att jag ska se.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Bra tänkt där och bra input för "vilddjuren" är den största anledningen till att jag vill montera extraljus.
Jag läste i lokaltidningen inför årsskiftet att under 2015 har det skett ca 200 rapporterade viltolyckor ute hos oss varav ett 50 tal på den sträcka jag åker varje dag
En annan fråga, så som du har monterat smålamporna går ju strömsladden in lite uppifrån, du har inte märkt av att det blir några fuktproblem med det?
Jag läste i lokaltidningen inför årsskiftet att under 2015 har det skett ca 200 rapporterade viltolyckor ute hos oss varav ett 50 tal på den sträcka jag åker varje dag
En annan fråga, så som du har monterat smålamporna går ju strömsladden in lite uppifrån, du har inte märkt av att det blir några fuktproblem med det?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Hittade denna brytare http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... tare-fran-(till" onclick="window.open(this.href);return false;)-bla-belysning-p36062 som jag blev lite sugen på eftersom den finns med både blå (före extraljusen) och röd (för DRL:erna) belysning men det står max 0,4 Ampere, räcker det?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
Enligt Ohms lag, med 20 W på extraljusen + 10 på DRL, nej.
Ström=spänning/effekt (vid likspänning och andra faktorer borträknade) = 0,6. Så åtminstone 2 Ampere är det nog bra om brytaren fixar.
Om du dessutom vill (och det vill du) säkra av, skulle jag på vad säkringen fixar + en bit till. Säg 4 A säkring, så vill nog i alla fall jag att brytaren tar en 8 Ampere. (finns säkringar på 12 V i 4 A?) Men, lite så i alla fall.
Ström=spänning/effekt (vid likspänning och andra faktorer borträknade) = 0,6. Så åtminstone 2 Ampere är det nog bra om brytaren fixar.
Om du dessutom vill (och det vill du) säkra av, skulle jag på vad säkringen fixar + en bit till. Säg 4 A säkring, så vill nog i alla fall jag att brytaren tar en 8 Ampere. (finns säkringar på 12 V i 4 A?) Men, lite så i alla fall.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Tack Stefan, då letar jag vidare
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
Sorry vände på det i skrift,
Ström=effekt/spänning
Men, resultatet är detsamma, med 30 W extra belysning, drar den runt 2,5 Ampere...
Ström=effekt/spänning
Men, resultatet är detsamma, med 30 W extra belysning, drar den runt 2,5 Ampere...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Gör tyvärr ingenskillnad för mig för jag fattar ändå inget
Förstår dock att jag måste leta vidare
Förstår dock att jag måste leta vidare
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
@EkeröMicke; Nej, har inte märkt något vad gäller fukt. Lamporna har suttit den här säsongen i ur och skur och lyser fortfarande.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@Vagabond, låter bra eftersom jag köpte likadana igår ☺
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Då har de beställda lamporna kommit, nu väntar jag bara på strömbrytarna som är beställda via Aliexpress så det kan ju ta ett tag
Sen måste jag inhandla lite kablage, ett par reläer och säkringar också kanske men där har jag ingen koll på vad som behövs men som vädret är just nu så verkar jag ha några veckor på mig!
Sen måste jag inhandla lite kablage, ett par reläer och säkringar också kanske men där har jag ingen koll på vad som behövs men som vädret är just nu så verkar jag ha några veckor på mig!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Extraljus/dimljus
Ser grymma ut ljusen som du skal ha tillsammans med helljuset Micke
Dom små vet jag redan funkar bra (som DRL)
Dom små vet jag redan funkar bra (som DRL)
Let's be careful out there