Extraljus/dimljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Jag har använt klamsvep till mina, billigt och funkar utmärkt
Skickat från min iPhone.
Skickat från min iPhone.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Extraljus/dimljus
Hehe... Same shit, different name
Kärt barn har tydligen många namn..
Kärt barn har tydligen många namn..
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Tack för tipsen grabbar.
Den gummiklädda klammern tänkte jag ha till DRL:egna men de är för klena för extraljusen så jag ska kolla på Nordlings förslag.
Sen återstår "bara" det jag drar mig för mest och det är att få till elen
Den gummiklädda klammern tänkte jag ha till DRL:egna men de är för klena för extraljusen så jag ska kolla på Nordlings förslag.
Sen återstår "bara" det jag drar mig för mest och det är att få till elen
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Extraljus/dimljus
Man kan ju dra nått varv eltejp innan man sätter dit dem om man är rädd om lacken på bågen. Eftersom de som jag länkade saknade gummit..
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
@ Nordling, det var precis vad jag tänkte göra
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Extraljus/dimljus
Äntligen blev det lite tid över för att ta några bilder på DRL:erna som Stefan hjälpte mig med.
Det känns väldigt bra att ha dem på plats men det är svårt att ställa in rätt vinkel på dem tycker jag, det gäller ju att synas men inte blända.
Det känns väldigt bra att ha dem på plats men det är svårt att ställa in rätt vinkel på dem tycker jag, det gäller ju att synas men inte blända.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Du lär då synas åtminstone.
Själv har jag beställt två av dessa
Hade såna på Transalpen och dom bländar inte, men syns bra. Och nu har jag dessutom en båge att fästa på.
Själv har jag beställt två av dessa
Hade såna på Transalpen och dom bländar inte, men syns bra. Och nu har jag dessutom en båge att fästa på.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
@EckeröMicke - du kommer att märka att andra trafikanter ser dig betydligt snabbare
Be en kompis/frun om hjälp, be dom ta bilen och sen åker ni någonstans där ni möts - sen får du av dom veta om dom står högt/lågt eller inte behöver ändras alls.
Blev bra det där btw
Be en kompis/frun om hjälp, be dom ta bilen och sen åker ni någonstans där ni möts - sen får du av dom veta om dom står högt/lågt eller inte behöver ändras alls.
Blev bra det där btw
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Extraljus/dimljus
Stiligt, perfekt miljö att plåta i också, framför Drottningholms slott
Ja, eftersom de är tänkta som arbetsbelysning, har de ju som sagt ingen direkt ljusbild, mer ett allmänt ljus. Så, i mörker/skymning lär de nog blända oavsett, bara att slå av dem om man börjar få blinkningar från mötande
Ja, eftersom de är tänkta som arbetsbelysning, har de ju som sagt ingen direkt ljusbild, mer ett allmänt ljus. Så, i mörker/skymning lär de nog blända oavsett, bara att slå av dem om man börjar få blinkningar från mötande
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Förvisso får man ju inte köra med dem på i mörker...men, men. En trelägesomkopplare och läge tre på helljus.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Extraljus/dimljus
Eller parallellkoppla en sladd från helljusets pluskabel till "utgången" på brytaren alt. plussidan till lamporna. Då får du ju automatik. Om brytaren är till, tänds lamporna. Om helljuset är på tänds lamporna. Om helljus på men brytare av så tänds lamporna. O.s.v....
De här småttingarna har ju inte så värst mycket att tillföra i mörker ändå, de är mest för att synas.
De här småttingarna har ju inte så värst mycket att tillföra i mörker ändå, de är mest för att synas.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Ja @Stefan. Du vet väl att dom syns i mörker! I alla fall i backspeglarna
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Extraljus/dimljus
Definitivt Peter Hoppas du fått dit en brytare nu Det har jag.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Jag har alltid haft en brytare!
Men den glöms bort ibland
Skickat från luren
Men den glöms bort ibland
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Extraljus/dimljus
Aha... ja, det låter ju mänskligt och svårt att svära sig fri från. Det blir väl när bilister börjar blinka på en, antar jag
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Extraljus/dimljus
på min transa så sitter det två stycken mindre ljus på varje sida ganska så långt ner i höjd med motorn.Jag har inte listat ut hur man tänder dom.En bekant som har haft mc i många år kikade på på hojen men även han gick bet på hur man tänder dom.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Kan ju sitta en brytare någonstans väl gömd. Fast inte för att jag förstår varför den skulle gömmas. Går väl följa kabeldragningen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Extraljus/dimljus
Dax göra hojen, TA 650 -07, lite mer synlig för mina medtraffikanter. Ska montera på ledlampor. Allt mtrl inhandlas på BT som ser ut att ha det som behövs för detta projekt.
Ledlampa/ Arbetsbelysning
5 watt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033548/
Kopplingssats med relä, brytare säkriingshållare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033658/.
Klammer
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelc ... 000016460/
Tar ’styrström’ från pluskabel parkeringsljuset. Då missas inte att ha dom tända.
Strömbrytare på kabeln mellan stift 86 och p-ljuskabel. För att om behov kunna släcka lamporna.
Reläet
stift 30. Ström från batteri. Säkras med 4 amp. placerat nära batteriet.
stift 86. Styrström från ex p-ljus strömkabel (strömbrytare kopplas in här).
stift 87. Strömkabel till ledlampa. Lamporna jordas i stift 85, eller kanske ramen??
stift 85. - jord
Säkring 4 amp. Ska räcka gott och väl till för 2 x 5w lampa (förbrukar tot 0,83 A).
watt/volt = ampere
Var att placera reläet bäst/ enklast?
Har jag missat något.
Tacksam för input
TommyF
Ledlampa/ Arbetsbelysning
5 watt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033548/
Kopplingssats med relä, brytare säkriingshållare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033658/.
Klammer
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelc ... 000016460/
Tar ’styrström’ från pluskabel parkeringsljuset. Då missas inte att ha dom tända.
Strömbrytare på kabeln mellan stift 86 och p-ljuskabel. För att om behov kunna släcka lamporna.
Reläet
stift 30. Ström från batteri. Säkras med 4 amp. placerat nära batteriet.
stift 86. Styrström från ex p-ljus strömkabel (strömbrytare kopplas in här).
stift 87. Strömkabel till ledlampa. Lamporna jordas i stift 85, eller kanske ramen??
stift 85. - jord
Säkring 4 amp. Ska räcka gott och väl till för 2 x 5w lampa (förbrukar tot 0,83 A).
watt/volt = ampere
Var att placera reläet bäst/ enklast?
Har jag missat något.
Tacksam för input
TommyF
Kör, så det ryker!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 680
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Generellt skall relät sitta så nära förbrukare son möjligt detta för att minska spänningsfall och därmed sämre funktion. Detta kanske inte just extraljus led som brukar acceptera varierande spänning. Relät gör även att brytaren inte behöver belastas med ström och därmed inte brännas. Har man relä och drar fram grövre ledning så hjälper även det attspänningsfältet minskas.
jan-Olov
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Jag monterar just nu nya led/DRL då de jag satte dit för ca 2 månader sedan, inte höll längre. Köpte BT:s såna här och kopplar på parkeringens plus, fast utan relä även denna gång.
Tycker inte det behövs till 4-5 W extra belastning, ovanpå parkeringens kanske 10-15 W.
Hade även så på Transalpens DRL som jag haft i 3 år.
Tycker inte det behövs till 4-5 W extra belastning, ovanpå parkeringens kanske 10-15 W.
Hade även så på Transalpens DRL som jag haft i 3 år.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM