Extraljus/dimljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Extraljus/dimljus
Jag har kopplat mina över parkeringsljuset och har en brytare lätt åtkomlig på panelen. Jag vet att lagen säger att de bara får användas i dagsljus, men mina är så pass nedvinklade att de omöjligt kan blända. Dessutom har dom begränsad räckvidd, är ju inga fjärrstrålkastare direkt.
Dom är ju till för att jag ska synas och det gör jag utan att andra störs.
Jag kommer att köra med dessa på även på kvällstid, åtminstone tills länsman stoppar mig och har annan åsikt. Det finns åtskilliga bilister som har eftermonterade sk dimljus och kör med dessa tillsammans med halvljus i mörker och med dålig eller medveten hög inställning så dom bländas nå "djävulskt". Särskilt då det dessutom är våt vägbana. Så länge inte sheriffen får bort dessa från vägarna kommer inte jag att släcka mina. Idag ser man ju aldrig en snutbil ute på landsvägarna. Nästan.
Dom är ju till för att jag ska synas och det gör jag utan att andra störs.
Jag kommer att köra med dessa på även på kvällstid, åtminstone tills länsman stoppar mig och har annan åsikt. Det finns åtskilliga bilister som har eftermonterade sk dimljus och kör med dessa tillsammans med halvljus i mörker och med dålig eller medveten hög inställning så dom bländas nå "djävulskt". Särskilt då det dessutom är våt vägbana. Så länge inte sheriffen får bort dessa från vägarna kommer inte jag att släcka mina. Idag ser man ju aldrig en snutbil ute på landsvägarna. Nästan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
Ja jag gör likadan.
Ibland när man ligger bakom en mindre bil, då bromsar dom för att visa sin irritation och då vet jag att även dom har set mig
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ibland när man ligger bakom en mindre bil, då bromsar dom för att visa sin irritation och då vet jag att även dom har set mig
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- Nyfödd
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fre 20 feb 2015, 20:25
- Hoj: Triumph tiger 800 xc
- Ort: Håcksvik
Re: Extraljus/dimljus
Jag har dessa och har inte några problem alls med strömförbrukningen. Satt monterade från början när jag köpte min beg mc. Använder dem en hel del för att synas och är nöjd med hur de funkar.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
H J Ä L P.....
Jag har monterat Biltemas 5W arbetsbelysning på varanen..
Jag har tagit + från positionslampan och - på batteriet.
Problemet är att när jag slår på tändning, så lyser dom (allt fungerar), men när jag stänger av på kontakten, då smäller 10A säkringen (har testat med 15A o 20A säkring)
Jag har ända testat 2 st kontaktar, men lik förrrrrbannat smäller säkringen...
Va fan gör jag fel????
Hur har pne64 kopplat??
För du har ju samma lampor..
Hjälppppp
Jag har monterat Biltemas 5W arbetsbelysning på varanen..
Jag har tagit + från positionslampan och - på batteriet.
Problemet är att när jag slår på tändning, så lyser dom (allt fungerar), men när jag stänger av på kontakten, då smäller 10A säkringen (har testat med 15A o 20A säkring)
Jag har ända testat 2 st kontaktar, men lik förrrrrbannat smäller säkringen...
Va fan gör jag fel????
Hur har pne64 kopplat??
För du har ju samma lampor..
Hjälppppp
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Det lät lite lurigt!
Jag tog styrspänning från positionlampan och kopplade den via ett relä. Plus via säkring och minus från batteriet.
Att koppla via ett relä kan nog vara värt ett försök.
Skickat från luren
Jag tog styrspänning från positionlampan och kopplade den via ett relä. Plus via säkring och minus från batteriet.
Att koppla via ett relä kan nog vara värt ett försök.
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Extraljus/dimljus
Har ju som du vet dom större, men så här gjorde jag:
Först ett enkelrelä.
+ från batteriet via säkring 10A till 30 stiftet.
87 stiftet till extra strömbrytaren.
Pluskabeln från bakljuset via skarv till 85 stiftet.
86 stiftet till jord.
Funkar perfa för mig iaf
Lycka till!
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
Först ett enkelrelä.
+ från batteriet via säkring 10A till 30 stiftet.
87 stiftet till extra strömbrytaren.
Pluskabeln från bakljuset via skarv till 85 stiftet.
86 stiftet till jord.
Funkar perfa för mig iaf
Lycka till!
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
Jag tänkte lite i duschen nu.
Kopplat så här:
Alla + till position lampa inkl kontaktens +
Alla - inkl batteriets -
=
Jag kan ju göra så här :
Höger lampas + till kontaktens +
Vänster lampas + till positions lampans +
Och alla - på samma lina inkl batteri o kontakt
Eller??
Varför köra genom relä??
Positions lampan gör ju redan det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kopplat så här:
Alla + till position lampa inkl kontaktens +
Alla - inkl batteriets -
=
Jag kan ju göra så här :
Höger lampas + till kontaktens +
Vänster lampas + till positions lampans +
Och alla - på samma lina inkl batteri o kontakt
Eller??
Varför köra genom relä??
Positions lampan gör ju redan det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Jag gjorde det av gammal vana, kanske onödigt men men - det funkar
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Extraljus/dimljus
Jag har en extra strömbrytare till mina BT lampor. Kontakt/strömbrytare - tror det är samma sak som avses men ordvalet blev tokigt
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
Det är denna kontakt.
Ganska enkel on/off kontakt.
Men felet jag har gjort är, som jag förklarade längre uppe.
Jag skall handla mig några nya säkringar idag och sen får jag prova mig fram
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ganska enkel on/off kontakt.
Men felet jag har gjort är, som jag förklarade längre uppe.
Jag skall handla mig några nya säkringar idag och sen får jag prova mig fram
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Jag glömde skriva att jag också har en brytare. I mitt fall bryter den matningen till styrspänningen för relät.
Kopplade du plus och minus till brytaren så blir det lite tokigt.
Jag är ju lite mesig med att lägga förbrukare på hojen utan relä.
Blir det för mycket tror jag att man kan få lite strul med tändningslåset till slut.
Skickat från luren
Kopplade du plus och minus till brytaren så blir det lite tokigt.
Jag är ju lite mesig med att lägga förbrukare på hojen utan relä.
Blir det för mycket tror jag att man kan få lite strul med tändningslåset till slut.
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Extraljus/dimljus
Inte riktigt OT men kanske ett sidospår...
Var får man tag på kontakten du använder? Den såg väldans intressant ut.
Jag har f ö oxå BT 5W-lampor på hojen.
Jag kopplade redan från början en separat matningskabel med eget relä från batteriet till en säkringshållare med 5 säkringar.
Reläet får styrström från baklampan och från säkringshållaren går sedan 5 +-kablar ut.
1 till GPS'en.
1 till fjollhandtagen.
1 till 12V-uttag.
2 till extraljus (2x900 lumen (Xenonkungen) för att se och 2x498 lumen (BT) för att synas). Matningen (+-kabeln) till de större lamporna går via brytare. De mindre är utan brytare. (Får väl rycka säkringen när det är dax för besiktning...)
Var får man tag på kontakten du använder? Den såg väldans intressant ut.
Jag har f ö oxå BT 5W-lampor på hojen.
Jag kopplade redan från början en separat matningskabel med eget relä från batteriet till en säkringshållare med 5 säkringar.
Reläet får styrström från baklampan och från säkringshållaren går sedan 5 +-kablar ut.
1 till GPS'en.
1 till fjollhandtagen.
1 till 12V-uttag.
2 till extraljus (2x900 lumen (Xenonkungen) för att se och 2x498 lumen (BT) för att synas). Matningen (+-kabeln) till de större lamporna går via brytare. De mindre är utan brytare. (Får väl rycka säkringen när det är dax för besiktning...)
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Vagabond. Det är ok med ledlampor hos besikningen. Men man måste kunna stänga av dom när det blir mörkt. Så en brytare är bra.
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Extraljus/dimljus
Är det mörkt så kör man på helljus och då är allt tillåtet
Skämt åsido. Jag vet, därav frågan om var man får tag på brytaren på bilden.
Skämt åsido. Jag vet, därav frågan om var man får tag på brytaren på bilden.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Extraljus/dimljus
@Jokern, ett sätt av flera att koppla som du vill ha det:
Då kommer säkringen att hålla
Då kommer säkringen att hålla
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Extraljus/dimljus
Nu fick jag fan till det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Extraljus/dimljus
@Skye, visst, jag tog det absolut enklaste scenariot, bättre är så klart att parallellkoppla dimljusen, och enklare kabeldragning får man nog med ett relä placerat närmare lampor och batteri. Det var mest för att klargöra principen med en krets som sluts och brytsmed brytaren.
@Jokern, gött att du fick till det
@Jokern, gött att du fick till det
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Extraljus/dimljus
Härligt Jokern
Skönt när man kan lysa upp tillvaron
Skickat från luren
Skönt när man kan lysa upp tillvaron
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Extraljus/dimljus
Nej, ingen relæ på positions lampen. Den har direkte forsyning fra den 10 A sikring der også forsyner bremselys, baglys og instrumenter... samt det udtag der ligger i venstre side af kåben. Det er det udtag der er beregnet til GPS, varmehåndtag og 12 V stik via et ekstra ledningsbundt til fordeling. Hvorfor ikke bare bruge dette udtagJokern skrev:Varför köra genom relä?? Positions lampan gör ju redan det.
En 5 W/12 V lampe har et forbrug på 0,42 A, ganget med to lamper giver det et forbrug på 0,84 A, så mon ikke sikringen, der i forvejen er beregnet til montering af ekstraudstyr, klarer det Et relæ til de to lamper alene vil godt nok være overkill
Jo, du kan godt montere det sådan... men da får du ikke meget lys i lamperne. Ved at sætte lamperne i serie har du lavet en "spændingsdeler", og da lamperne er ens, bliver spændingen derfor delt lige over dem, dvs. 6 V over hver lampe.Stefan skrev:
Én lampe har som sagt et strømforbrug på 0,42 A ved 12 V og har derfor en modstand på 28,6 Ohm. Ved 6 V giver det et strømforbrug på 0,21 A, hvilket så giver en effekt på 1,26 W pr. lampe... så, ikke meget lys dér
Lamperne skal monteres parallelt, med plus fra afbryderen til plus på begge lamper og minus fra begge lamper til stel, men det er nok også sådan Flemming har fået det til at fungere nu
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.