Kolla oljan
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Kolla oljan
Inte bara vätskor Fibern. Kolla hur långa dagarna blir under den varma sommaren. ....
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kolla oljan
Tjaa, jag tror inte vi ska räkna upp allt som vidgas av värme. Då kan det bli en långer lista.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kolla oljan
Ähum....
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kolla oljan
Följande resultat gick att mäta av efter dubbelkollen av oljenivån.
Varm motor med plant upplyft hoj, var nivån vid första kollen lite över mitten av strecken. gjordes ca 5 minuter efter hemkomst.
Därefter monterade jag CTEK-kablar på batteriet och sen ny koll. Gissar efter 30 minuter. Då var nivån 2-3 mm över övre strecket. (jo den var överfylld redan vid köpet)
Nu på morgonen vid kall motor var nivån ungefär 1 mm över strecket. Så okej, en liten volymskillnad mellan varm och kall, men inte några 2-3 dl. Skulle väl gissa på max en halv dl. Vad som däremot kan konstateras är att oljan tar tid på sig att rinna tillbaka efter körning. Alltså även med varm olja.
Kanske värt att notera då vi ska checka av, att vänta kanske en halvtimme.
Och att skillnaden mellan varm och kall inte nämnvärt borde spela någon roll om nivån befinner sig där den borde. Alltså mellan strecken.
Varm motor med plant upplyft hoj, var nivån vid första kollen lite över mitten av strecken. gjordes ca 5 minuter efter hemkomst.
Därefter monterade jag CTEK-kablar på batteriet och sen ny koll. Gissar efter 30 minuter. Då var nivån 2-3 mm över övre strecket. (jo den var överfylld redan vid köpet)
Nu på morgonen vid kall motor var nivån ungefär 1 mm över strecket. Så okej, en liten volymskillnad mellan varm och kall, men inte några 2-3 dl. Skulle väl gissa på max en halv dl. Vad som däremot kan konstateras är att oljan tar tid på sig att rinna tillbaka efter körning. Alltså även med varm olja.
Kanske värt att notera då vi ska checka av, att vänta kanske en halvtimme.
Och att skillnaden mellan varm och kall inte nämnvärt borde spela någon roll om nivån befinner sig där den borde. Alltså mellan strecken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kolla oljan
Tack för infon, den stora nivåskillnaden är inte om motorn är varm eller kall utan om den står helt plan eller lutar lite, ungefär det vi kom fram till på jobbet med
Ska dock tilläggas att vi alltid korrigerar vid rätt temperatur ändå då kunden ändå betalar för detta vid växellådsoljebytet ifall det finns någon på forumet som lämnar in bilen på mitt jobb, så ingen känner sig lurad
Ska dock tilläggas att vi alltid korrigerar vid rätt temperatur ändå då kunden ändå betalar för detta vid växellådsoljebytet ifall det finns någon på forumet som lämnar in bilen på mitt jobb, så ingen känner sig lurad