Mineral olja

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Devil666
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 31 aug 2017, 23:09
Answers: 0
Hoj: Varadero xl 1000-00
Ort: Kvibille

Mineral olja

Inlägg av Devil666 »

Köppte en 1000 xl 00 idag som gått 5000 mil.
Tänkte byta olja. Har mineralolja hemma som jag brukade ha i min guldvinge. Är den oljan att rekommendera i denna hojen
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Mineral olja

Inlägg av Fibern »

Är det bara en olja avsedd för mc, så är det väl inga problem. Har själv kört ett par av åren på mineral i min förra hoj, Transalpen, men kör annars mestadels på delsyntet.

edit. Det finns minst lika många åsikter om oljor, som det finns oljemärken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Mineral olja

Inlägg av Skye »

Mineralolja är ju den olja som är avsedd för Varaderons koppling, delsyntet kan funka. Helsyntet undvikas
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Mineral olja

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har kört länge med Biltemas helsyntet och inte haft några problem, oljan är ju för MC så varför skulle det inte funka.
Det är mycket snobberi med olja med en massa tyckande, fyller oljan kvaliteten som är angivet så kan det väll kvitta.
jan-Olov
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Mineral olja

Inlägg av Skye »

Jag har sett exempel på lameller i kopplingen som börjat slira vid användande av helsyntet. Beror naturligtvis på hur hårt motorn körs, utomhustemperatur och så vidare.

Så visst, tror inte våra nordiska förhållanden skapar samma sak men +30°i Alperna med serpentinkörning, lite slirande på koppling kontra att ligga på våra raka vägar som knappt svänger, så är det nog ingen fara med helsyntet
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Mineral olja

Inlägg av V Saarela »

Det har ju lite med vad för material kopplingen är gjord av. Många av dom stora eftermarknadsföretag är så fega att dom friskriver sig genom att ange "använda ej helsyntet på korkbaserade lameller". Korkbaserade lameller är billigare och används också i hojar som inte kräver massor av effekt liksom helsyntetoljor. Eftermarknadslameller för sporthojar som använder helsyntetoljor brukar ha nån form av kevlar/fiber inblandat i istället, en mer aggressiv koppling.

Det är väl sällan en koppling går på en Varadero. Vilket material det exakt är i Varaderons koppling från fabrik vet jag inte, men förmodligen inte en ren korkbaserad i alla fall. Skulle jag gissa så rullar väl 9 av 10 Varaderon med delsyntet, resten kör väl helsyntet?
Mineralolja känns för mig mer som en olja för hojar som börjar bli lite "gamla i motorn". Många äldre åttiotalare kör med mineral och då med fördel med lite tjockare typ 20w50. Inge fel i mineral för den skull........

Sen är det ju givetvis skillnad på oljor också. En del helsyntetoljor slirar lite lättare än andra........
Skriv svar