Min bästa tur!

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Min bästa tur!

Inlägg av twowheeltours »

Hej Forumet, nu en liten tråd jag länge tänkt på. Med "min bästa tur" menar jag alla sorters turer. Det kan vara en kort tur en kväll med bara du och din motorcykel men också den där semesterresan där allt från resmål till ressällskap och väder gör att det hugger till i bröstet när du tänker tillbaka på ditt fina minne.

Mitt bidrag efter mycket funderande blir min första resa utanför Norden, året var 1987 och jag var blott 22 år gammal. Jag och min Yamaha SR 500 tog oss till de Brittiska öarna och vi stannade i nästan två veckor. Oskulden från landet anlände till färjan i Göteborg tre timmar innan avgång, för säkerhets skull liksom. 24 timmar senare var jag med bultande hjärta på väg mot min första rondell med vänstertrafik och ytterligare två timmar senare presterade jag min första omkörning! Med haltande engelska tog jag mig mot Wales gröna berg och ett antal Bed&Breakfast.

En knapp vecka senare satt jag i regnet på motorvägen på väg mot Skottland. Såg Birmingham i regndimman via mina Climaxglasögon och öppna hjälm från Tommy. Glasgow och sedan följa västkusten via bla Ullapool till Durness i norr. Det var nu jag upplevde känslan av "här kommer jag" när jag följde kustvägen, kom upp på ett dimmigt berg för att köra ned i en lika dimmig dal medan fåren i Skottland betade på bergssidorna. Allt har ett slut och färjan i Newcastle hittades och äventyret började lida mot sitt slut. Och det var faktiskt mitt största äventyr, det var ju första resan för oskulden från landet.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Min bästa tur!

Inlägg av twowheeltours »

Jag har lämnat mitt bidrag till "min bästa tur" och nu hoppas jag att fler vill bidra med sina bästa minnen på två hjul som kan inspirera forumets medlemmar till nya upplevelser i år och kommande år. mvh, Olle
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Min bästa tur!

Inlägg av Fibern »

Jag hakar på.

Min bästa resa.
Den resa jag nu berättar, finns i korta delar med bilder, i denna tråd. Men där står nog inte varför den blev min i särklass bästa långtur på Transalpen.
Jag startade som vanligt i Öjebyn, Piteå, för att som delmål nå Geiranger, samma helg som Internationella Varaderoträffen gick av stapeln. Visste ju sedan innan att bland andra Skye och Jokern skulle delta på träffen och tänkte, ja vad fasen, kan ju bli skoj träffa dem där. Då den skulle gå av stapeln under pingsthelgen och jag var långledig just då, så gjorde jag en reseplanering. Eftersom pingsten var första veckan i Juni, hade jag bespetsat mig på kanske småkyligt främst här uppe i norr och en del varma kläder fick åka med.
Jag lyckades inte hitta något ressällskap, men tänkte, shit…det får gå som det går. Vilket det också gjorde. Tog som vanligt den för mig vid det här laget så välkända ”transportsträckan” genom västerbottens inland, till Dorotea och E45:an. Vidare ner till Åsarna och in mot Funäsdalen via Klövsjö och Vemdalen. Väl inne på den vägen ser jag på håll, hur mörka moln ligger över västra delarna av Härjedalen. ”Jaha, det börjas nu” var min tanke.
Just vid infarten till Vemdalen börjar de första dropparna falla. Stannar och kränger på regnstället för säkerhets skull. Såg ju ut som värsta åskmolnen. Fortsätter och när jag passerat orten och kört en kilometer, så slutar duggregnet. Stannade och plockade av stället, sen åkte det inte på något mer den trippen. Åskan hade passerat före mig västerut, så troligen fick grannarna i väster, ”nordmennen”, ta över den just då.
Övernattade på vandrarhem i Funäsdalen och morgonen därpå var det solsken fast bara ca 10 grader, vilket för mig är en bra temperatur vid hojkörning.
Resten av resan föll inte en endaste droppe på mig eller vägarna jag åkte. Träffade Skye, mötte Jokern med fru Joker och hade två härliga dagar i Geiranger. Deltog inte i Varadero-träffen, men träffade några ur det trevliga gänget.
Fortsatte sedan söderut på söndagsmorgonen, i strålande sol och vindstilla. In till E6 vid Otta och söderut några mil. I Ringebu österut på en helmysig väg över kalfjället, till Atna och där vidare söderut mot Koppang. Varmare och varmare under den dagen. Enda dagen då vädret började bli besvärligt. Alltså värmen. Tror det låg på 23-24 grader. Riksväg 3 mot Koppang och Rena, som i Elverum övergår till riksvei 2. Ner mot Kongsvinger och planen var att lite motvilligt ta E16 mot Torsby, då dagsmålet var Hällefors. Men rätt vad det var, då jag kom till orten Kirkenaer, ser jag en skylt med…TORSBY. Ja vad tusan, jag tar av och åker på en ”gör”trevlig landsväg genom delar av norska finnmarken. Kommer in i Sverige och är snart i Torsby. Sen blev det genom Hagfors, Filipstad och upp till ”Hällförs”.
Har en bekant där som jag stannade två nätter hos. Tog mig sen upp, i strålande väder, via Leksand, Edsbyn, Bollnäs och Ånge och Bräcke. Tog där av mot Hammarstrand och stannade i Kälarne, på en väldigt fint belägen camping. Sista dagen upp till Sollefteå och Åsele, så var jag på ”transportsträckan” igen, fast andra hållet.
Kontentan, trots avsaknad av ressesällskap, var det en avkopplande, vädermässigt min bästa, njutningsfulla resa varje meter väg jag avverkade. Kanske mycket för att jag fick lalla på i egen takt. Stanna vid varje fotografiskt objekt. La omkull hojen en gång, bara för att vända och åka tillbaka och fota en vacker vy. Det blev på nåt sätt en lite filosofisk resa.
Jag kan rekommendera de som råkar åka i dessa trakter, att prova på någon/några av de vägar jag beskrivit i andra delen. Den efter Otta. Inga märkvärdiga ställen, men mysiga vägar. Förutom riksvägarna 2 och 3 då.
Blev långt detta men nu är det slut.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Min bästa tur!

Inlägg av twowheeltours »

Trevlig berättelse Fibern, kanske hamnar jag på någon av "dina vägar" i sommar. Kanske är det en slump att våra bästa resor kom till när vi reste på egen hand, kanske inte. Jag hoppas att fler delar med sig av sina bästa stunder på två hjul.
Skriv svar