Lofoten igen

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Lofoten igen

Inlägg av Fibern »

Andra upplagan av en Lofoten-resa för min del, blev en hel del bättre än min första. Den då jag och Botte vände efter halva planerade vistelsen.
Startade lördag morgon, för att landa i Gällivare på aftonen.
Åkte en del nya vägar än brukligt för min del, vilket var mycket trevliga sådana. Passerade så småningom...[image]174[/image]...där mina äldre syskon gick skola i sin barndom. Tankning i Jokkmokk och paus vid Vaikijaur, ovanför Akkats kraftstation. [image]175[/image]
Bara ett par lätta skurar under dagen.
Kvällen avnjöts inomhus med mat, korsord och lite internet, på grund av regn. Men sent på kvällen dök två knuttar på varsin knarr, som jag beskrev i lördags. Troligen är bägge forna östtyska MZ, varav åtminstone den ena på 250 cc. De två knuttarna kom från Leipzig. [image]177[/image]

Söndag morgon och fortsatt resa. Denna dag är slutmålet Bogen, en bit före Tjeldsundbrua. Stannar i Kiruna för tankning och när jag rundar pumpen visar sig en uppenbarelse, där så står där en exakt sån här...[image]176[/image]...fast utan orange båge. Kiruna-snubbe i min ålder som haft sin i fyra år. Fick några klistermärken av mig.
Upp mot riksgränsen händer inget, utom att regnet tajmar in en vägrenovering, som om det vore förutbestämt. Nära två mil uppbruten, knagglig och knölig rå-fyllnad i vägbanan. Och som extra "njutning" ett par kilometer likt schweizerost, så full med gropar att inte ens tvåhjulingen gick navigera mellan. Typiskt Trafikverket och dess entreprenörer.
Nåväl, regnet avtar innan vi rullar in på norskt territorium och de återstående ca. 5 milen av dagens kanske 40 avlöpte smärtfritt. En tur upp till Harstad hanns med innan sen kväll. Vy från Bogen mot Narvik...[image]182[/image] Och uppe i Harstad...[image]179[/image]

Måndag och dagen för turåkning. Tyvärr disigt och stundtals duggregn hela förmiddan. Då tog vi bilen och åkte in på öarna. Inte ens halvvägs, ty vädret blev sämre ju längre ut vi kom. Men väl tillbaka till hotellet klarnade det upp. Då tog jag hojen och drog iväg upp till... [image]181[/image]...just det, Tjeldsundbrua som några av er känner igen. Ur en annan vinkel...[image]180[/image]
Där vek jag av strax före bron, in på väg 825 med Grovfjord som delmål och därifrån söderut via v 829 som kommer ner på E10, mellan E6 och Bogen. En rasande trevlig mc-väg. Bjuder på allt önskvärt, mellan härliga vägsträckor och vyer. Finns markerade på MC-kart Norge, som jag beställde från en sajt i Norge. Minns inte vilken. Den har markerade "de bästa motorcykelrutterna". Tog en del foton...här några av dessa. Första bilden är tagen på ungefär 15 kilometers håll. Superbra kompaktare måste jag få säga om kameran.
[image]183[/image] [image]178[/image] [image]185[/image] [image]187[/image]
Sen vid körning på mindre vägar, är det ju alltid bra ha lite uppsikt i backspegeln...[image]188[/image]

Tisdag och dags för sista sträckan i Norge. In till E6 igen och neråt Narvik. Började regna strax innan Narvik, så inga bilder därifrån. Tankade hojen och fortsatte söderut. Regnet upphörde efter ca. trettio minuter och vi närmade oss färjläget som tar en över till Bogenes. [image]186[/image] Efter överfarten var det ett matställe för lunch som var önskemål. Kom till Tysfjord Turistcenter, som har hotell och restaurang. Något snopna stod vi sedan där och fick höra att kocken behagat utebli från jobbet. Då tyckte jag helt sonika dom kunde avskeda denne. :evil: Hur det sen blev med det har jag ingen aning om. Däremot att efter nästa halvtimmes körning, och nu var jag rejält hungrig, kom vi till Ulvsvåg som ståtade med Gästgiveri. Glada i hågen knallar vi in och ställer oss vid disken. En dam i kockmössa innanför köket hälsar artigt, en annan kommer ut från samma kök och hälsar och promenerar vidare till något ärende. En man sitter med ryggen mot oss, i ett angränsande kontor och gör inte heller någon ansats att komma till undsättning. Efter att vi stått där och studerat menyn och inget hänt under några minuter, säger jag åt min service-dam, nu jäklar åker vi. :evil: Ingen verkade service-minded på det stället. Sen vi kört ytterligare en halvtimme, till orten Innhavet, fick vi oss käk. Men det tog på humöret kan jag säga.
Sen passeras Fauske, Rognan och andra mindre orter, allt medan korta regnskurar avlöser varandra. Efter Rognan upphör dock allt nedfallande och resten upp till gränsen utmed väg 95, Silvervägen, och fram till nattkvarter i Sandviken löper på bra.
Liksom Onsdagens etapp, som startade i femgradig "värme" och går som smort hela vägen hjem, som nordmennen säger, utan en droppe regn. Och utan några som helst missöden.
Kort sagt, en hyfsad resa med känsla av "testförare" då jag haft "servicebil" hela vägen. *thumb_up*
Och än en gång kan jag konstatera att både jag och hojen är riktigt driftsäkra.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Lofoten igen

Inlägg av Ivar »

Härlig resa Fibern och som vanligt bra berättelse.
Du skulle bli författare ;)
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Lofoten igen

Inlägg av Fibern »

Tack för det Ivar. Är jag väl redan... :mrgreen: Gillar att skriva. Har varit skribent på ett annat forum. Hade även en blogg ett tag, men den tog för mycket tid från detta eminenta forum.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Lofoten igen

Inlägg av Stefan »

Gött Fibern *thumb_up* Skönt att både du och hojen var driftsäkra, det känns tryggt :) Fina bilder.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Lofoten igen

Inlägg av Laffe »

Finfina bilder och en trevlig berättelse @Fibern *thumb_up*
Undrar vad min chef skulle säga om jag bara uteblev från jobbet... :roll:
Kul att både du och hojen lirar som sig bör!
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Lofoten igen

Inlägg av Peter »

Härlig resa Fibern och fina bilder :rock-on
Skriv svar