Sida 2 av 3

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 06 dec 2018, 00:40
av Daniel
En fråga:

Angående dagsetapper - räknade ni mil eller timmar, och isåfall, hur många är rimligt att man ska köra dagligen?
(Jag är inte så härdad...)

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 06 dec 2018, 01:07
av Ralf-FIN
@Daniel

Det är en kombination som gäller beroende på vilken typ av vägar man ska ta sig fram på den dagen. T.ex. i Finland och Sverige är det ju inga problem att ha en dagsetapp på 500-600 km, men i Norge så är det sällan realistiskt att dra mer än 400 km per dag. Detta som tumregel ifall man nu inte bara ligger på större vägar.
Dethär då på grund av ett par faktorer som vilken typ av väg som tillåter högre medelhastighet och vilken tid på året, är det turistsäsong så får man räkna med mera trafik och lägre medelhastighet.

Så som det framgår så drog vi ju 800 km dagen då vi låg på Autobahn, men bara 260 då vi kryssade omkring i Dolomiterna på bergsvägar och tog flera turiststop. Till stor hjälp är faktiskt Google Maps som ger ett förvånansvärt bra estimat på hur länge en sträcka tar, men då handlar det ju alltid om effektiv körtid, så man ska minnas att lägga till de pauser man ska ha. Det blir ju nåt helt annat totalt i tid på t.ex. vår "Autobahn-dag" då det var att hålla en 20 minuters paus varje 100 km.

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 06 dec 2018, 01:27
av Daniel
@Ralf-FIN
Oki - då är det upp till mig att utgå ifrån tid i sadeln och med hjälp av Google Maps se hur långt jag kommer...!
Paus varje 100 km på autobahn - kan jag tänka att ni körde etapper på ca en timma för att sedan ta kortare eller längre paus för vätskeintag/vätskeutsläpp/tankning/mat etc?
För mig som är låååångt ifrån en IronButt låter det smart att inte trötta ut sig.

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 06 dec 2018, 17:31
av Peter
Helt fantastiskt att få uppleva denna oförglömliga resa igen i "textochbildform"
Tack än en gång till mina härliga resekamrater som hela resan hade glada miner och delade med sig av massor av skratt
Nu längtar man till nästa sommar

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 06 dec 2018, 19:53
av Ivar
Ja du Ralf.
Hen hel bok blev det :shock:
Dendär resan blir nog svår att toppa.
Har ju sätt alla filmerna från Peter män riktig kul uppleva eran resa i textformat också.

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: fre 07 dec 2018, 11:51
av MrH
Även jag tackar för att ni delar med er av ert äventyr!

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: fre 07 dec 2018, 20:43
av Stefan
Helt strålande! Stort tack för en rejäl stunds god underhållning.

Avundsjuk...jag??? Eeehhh... Nääääeee...

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 17 jan 2019, 15:46
av Ralf-FIN
Berättelsen uppdaterad med några fler länkar och detaljer samt också några tips.

Ja och tack alla för den positiva responsen *thumb_up* :D

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 25 apr 2019, 16:00
av Daniel
Hur gjorde ni med vägavgifter?
Om jag förstår rätt så har inte Tyskland vägavgift /skatt, men Österrike, Schweiz, Tjeckien och Polen har...
Fick ni sätta klistermärken på hojjen?

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 25 apr 2019, 16:19
av Ralf-FIN
Mycket bra fråga :D

Som sagt inga avgifter i Tyskland. I Österrike, Schweiz och Italien var vi inte upp på motorväg en enda gång utan höll oss på trevligare mindre vägar.
Detsamma var ju tanken i Slovenien, Ungern, Slovakien och Tjeckien också, men där tvingade ju värmen oss upp på motorvägarna vid ett par tillfällen.
I Ungern fick vi sota för tilltaget med en 80 euros räkning som dök upp i oktober. I de andra länderna så körde vi bara på.

Men det lönar ju nog sig att skaffa vignett där det krävs, för de är billiga och det kan bli dyrt om man åker dit.

Här kan du kolla vad som gäller för olika länder https://www.tolls.eu/

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 25 apr 2019, 19:33
av Skye
Jag fick en bot från italien på €72. Hade tydligen varit inne i någon miljözon och vänt i Bergamo. 11 månader senare kom räkningen, så än är inte faran över om ni varit in i nån Italiensk större stad och rört er mot centrum

Bild

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 25 apr 2019, 20:10
av Daniel
Jag har försökt att börja googla lite, och jag har inte fått riktig kläm på om det endast gäller motorväg eller om det gäller hela vägnätet...?

Men om jag tolkar rätt, så är det alltså endast motorväg som kräver dessa avgifter/klistermärken/vignett?!

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 25 apr 2019, 20:11
av Daniel
@Ralf-FIN

Bra länk!! TAck!

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: fre 26 apr 2019, 10:12
av Ralf-FIN
@Daniel
Jo varsågod *thumb_up* Bäst är ju att reseplanera "XL-style" och dra rutterna efter mindre vägar som ju jag också gjorde, men ibland handlar det ju om transportsträckor och då är ju motorvägar praktiska. I vårt fall så var det ju dessutom andra orsaker som fick oss ut på motorvägarna ett par gånger.
Men som du skriver så är det bara vissa motorvägar som kräver dessa. Sen finns det ju också tunnlar som kan kosta och vissa speciellt turistbelastade vägar, som t.ex. vägen över Grossglockner som vi pungade ut med 22 euro per skaft för att få köra (men då fick man ju oxå ett klistermärke med :D ). Jag såg t.ex att hela listan med priser för såna i Österrike fanns på deras landssida på tolls.eu.

Som ett tillägg till mitt förra svar: Angående boten vi fick i Ungern... Punkten där vi fastnade på kameran finns som länk i reseberättelsen, så som synes så ska man då helst svänga direkt in på väg 7 då man kommit över gränsen. I de andra länderna så körde vi bara på. I Tjeckien stannade jag faktiskt och frågade här https://goo.gl/maps/rTpeqCQiFR9vpzmT7
Men damen bakom disken meddelade glatt att motorcyklar inte behövde nån vignett där i landet, så vi körde vidare.

@Skye
Otur sånt där.. Vi borde nog inte ha nåt sånt på gång då enda större stan vi var in i centrum åt var Trieste, och där borde de inte ha nåt sånt (tror jag). Merano for vi också igenom men det är ju en ganska liten stad. Så den som lever får se :lol:

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: fre 26 apr 2019, 13:56
av Daniel
@Ralf-FIN
Tack för att du delar med dig!!!


En annan fråga:
Behöver jag lägga till tid när jag plottar en rutt i google maps, och isåfall, hur mycket?

Ex.
Från GarmishPartenkirchen till Merano via liiiitet hörn i schweiz och Stelviopasset förmodas ta ca 6,5 timmar att köra med bil... Behöver jag lägga på 50% för att vi ska kunna stanna o äta, pissa, fotografera osv..?

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: fre 26 apr 2019, 14:25
av Ralf-FIN
Kanske du planerar att ta den lilla vägen mellan Santa Maria och Stelvio där? Den ser ju onekligen intressant ut, men då missar ni ju förstås uppfarten mot Stelvio från Premadio. Men som sagt... jag har ju inte kört den så den kan ju vara en fin upplevelse :D

Går ni däremot via Zernez och Livigno och sen mot Stelvio så har ni en 10-12 timmars dag där. Skulle också säga detsamma fast man skulle ta vägen via Santa Maria till Stelvio.

Som tumregel när man rör sig i bergstrakter så är 300 - 350 km en ganska lämplig dagssträcka då man rör på sig i "turistfart" och vill ha tid att stanna ibland.

Skulle föreslå att du startar en ny tråd om din planerade resa under "Restips, planering och resdrömmar" så kan vi spinna vidare där *thumb_up*

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tis 14 maj 2019, 14:36
av Ralf-FIN
Jag nämnde ju där tidigare att inställningen "Kortaste vägen" på TomTomen vid ett flertal tillfällen bjöd på några trevliga överraskningar. Dock några mindre trevliga också då den tog oss via smågator och gränder i de gamla städerna då värmen låg på 35.

Dethär är ett typiskt exempel på hur TomTomen tänkte, då rutten gjordes så indikerades det ju att vi skulle hålla huvudvägen, men väl på plats så tog den denna rutt istället. Ett bra val denna gång då utsikten från den lilla vägen uppe längsefter berget var betydligt bättre än om vi skulle hållit huvudvägen genom dalen.

https://goo.gl/maps/fuwRQgVxn7ZeWqWv7
premadio shortcut view.JPG

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: tor 16 maj 2019, 19:21
av Stefan
Joorå, "kortare väg" som det heter hos Garmin har allt bjudit på en och annan överraskning :D Använder sällan den inställningen numera. Ursäkta o.t.

Re: Hojäventyret 2018 med XL-träff och Alpen Tour

Postat: sön 19 maj 2019, 01:59
av Ralf-FIN
Ingen orsak @Stefan :D

Det var ju jag som drog upp detdär med våra GPSars beteenden :lol:

Jag vill minnas nån historia om nån häststig på er väg mot Ramundberget 2013, eller hur var det? Inte säker men nåt sånt dyker upp då jag gräver i minnet.

Det är ju ett tveeggat svärd detdär med rutter och få waypointer, är man ute en dag och har hur mycket tid som helst så kan man ju gott låta GPSen fixa till ett litet äventyr åt en, men har man en dagsetapp som man vill avverka så fort som möjligt beroende på en övernattning så blir det ju lite surt då man inser att GPSen gör sitt bästa för att spara metrar som kostar tid. Däremot så är ju anskomsttiden exakt enligt den rutt som GPSen tänkt så det vet man ju då man startar.
Men å andra sidan, det kan ju då bara skyllas på ruttplaneraren har jag lärt mig av just egen erfarenhet, så i år då jag ruttplanerat så har jag varit betydligt noggrannare då jag lagt waypointerna. Vägkorsningar är nyckelordet *thumb_up*

TomTomen kan man ju i inställningarna be att fixa till ett äventyr åt en och av vad jag har sett så kan det bli ganska galna rundor :D

Använder ju MyRouteApp (som ju alla XL-medlemmar får specialpris på) då jag planerar, och den är ju jeekligt bra med TomTom-, Open streetmap-, Google- och Herekartor... så man hittar ganska fina rutter då man börjar söka lite *thumb_up*

Så det fanns ju inplanerat en hel massa fina småvägar i Alperna och de levererade ju fina upplevelser allihopa, men i vanlig ordning så har man glömt bort dedär små irriterande genvägarna i hettan (som det kändest då) och det man har kvar är ju naturligtvis en känsla av ett häftigt äventyr och kanske en hel del med fina historier att dra på nästa XL-träff :mrgreen: