Nordic Tour 2019

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Peter »

@JanneBoj
Härligt att denna svåra fråga äntligen löste sig och allt är klargjort
Det var en pannkaka vi åt


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Ralf-FIN »

Jaa... naturligtvis var ju inte detdär slutet på diskussionen :D

Att det finns folk i bekantskapskretsen som använder google-translate i en diskussion/argumentation är ju i och för sig lite oroande, men låt gå *visslar*

Att ni har olika benämningar i Sverige kan jag leva med, och för min del får ni gärna debattera det i all oändlighet, ja tillsätt kanske en utredning... brukar inte det vara praxis då ni är oense :wink:

Men här i landet så råder det faktiskt inte någon oenighet, det korrekta namnet på den tunna versione som steks i panna (som vi åt) är "Ohukainen" som kommer från ordet "ohut" som betyder tunn... så typ en "tunning", andra namn för densamma är lätty (dvs Plätt), lettu och räiskäle. Så som sagt, den är per definition tunn precis som namnet säger. Kan ni finska så läs på här där det är väl definierat, kan ni inte så skulle jag inte ge google translate ansvaret för att få det rätt :D
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ohukainen

Pannkaka här är "Pannukakku" är då här den tjockare varianten som gräddas i ugn och oftast serveras tillsammans med ärtsoppa på torsdagarna *thumb_up*
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pannukakku

Så inga dialektala skillnader utan i det finska språket så råder det full enighet. Detsamma kan sägas om finlandssvenska, inget oklart där hur det ligger till.

Så precis som det stod på menyn då vi beställde, så var det plättar som vi åt då du befann dig här. Hade du däremot lagt den i sidoväskan och sparat den tills du kommit hem och ätit den då, ja då hade du fått kalla den precis vad du vill :mrgreen:

Jag vill minnas att ryssarna kallade dem för "blini" då man bjöds på desamma i Ryssland, konstigt nog kände jag aldrig nån stark drift att korrigera dem att de borde kalla dem nåt annat, utan jag lät dem kalla det vad dom ville. Så istället för att slösa tid med att omvända finnar som det ju inte riktigt tycks funka med... ta en sväng till Frankrike och försök övertyga dem om att det heter ju för fan inte crepes.. Det heter ju pannkakor :lol: :lol:

Satans otur att dedär svenska stormaktsambitionerna sket sig redan där på 1600-1700-talet och att Finland sedermera föll åt Ryssen där 1809... annars skulle ju säkert vi och hela Europa idag käkat tunna plättar o kallat dem pannkakor... :lol: Och även med en minimal historisk inblick så måste ju var och en hedra era goda historiska ambitioner att följa er gamla tradition att pracka på andra att det svenska sättet är det rätta sättet *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av JanneBoj »

Aha, du tänker så. Ja, som sagt, jag kallar dem pannkakor och du kallar dem plättar. Ryssarna kallar dem blinier och grodätarna kallar dem crepes. Inget är fel och jag anser fortfarande att alla har rätt till sin dialekt. Jag fick lära mig som ung att de du Ralf kallar plättar faktiskt heter plättar och de som Peter kallar plättar heter småplättar. Men det är den norrländska uttydningen. Jag har med åren "indoktrinerats" till att hålla med Peter. Rätt eller fel? Ja, vad säger man? Spelar det någon roll? Vi har också den intressanta frågan om vad Cheese Doodles ska kallas. Ostkrokar är det naturliga valet för norrlänningar och ostbågar är vad fjollorna söderut säger. Inget är mer rätt än det andra. Sen har vi den jobbiga frågan om vad en semla är för nåt? Det skiljer sig radikalt mellan en finlandssvensk och en svensk. Där är nog hela Sverige överens om att det är en fastlagsbulle, men en finlandssvensk tycker att en småfralla med nåt emellan typ ost eller skinka är en semla. Rätt eller fel? Nej, ointressant fråga. Bägge har ju faktiskt rätt även denna gång.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Fibern »

Ja ja whatever. Det var likt förbaskat roligt att återse Grense Jakobselv efter drygt fyra decennier. Även i filmversion.
Hur är det med Sevettijärvivägen, är den fortfarande grusväg anlagd längs sandåsar mellan myrar och sjöar, som jag minns den? :?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Ralf-FIN »

Som du ser på filmen @Fibern så var nog Sevettijärvivägen asfalterad och har varit det ganska länge dessutom, så en riktigt trevlig väg *thumb_up*

@Janneboj, du får argumentera hur mycket du vill, men faktum kvarstår att är du på en restaurang här och beställer pannkakor, ja då lär du inte få plättarna som vi åt utan nåt annat *visslar*
Problem att få nånting överhuvudtaget lär du få i både Ryssland och Frankrike om du envist sitter och ropar "pannkakor", så det gäller att ta seden dit man kommer och kalla saker det som de kallas lokalt, annars blir man helt enkelt utan. Men det verkar tydligen vara lite svårt det för er... :conf:
Jag personligen har aldrig haft nåt problem att kalla saker det de kallas lokalt då jag rest runt, och jag har inte heller känt detdär behovet som ni tycks ha att jag måste skola någon om att det vi kallar det därhemma sannerligen också är rätt och det borde de också kalla det där på andra sidan klotet... :frust:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av JanneBoj »

@Ralf-fin, jag ger mig. Jag lägger mig platt.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Ralf-FIN »

Äntligen... *drinking_cheers*

Då får jag gå ut åt garaget och krota lite då, kanske montera de nya avloppen på hojen .. :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Stefan »

Mmmm... Hackad rålök till ärtsoppan, det låter gott, det ska testas nästa gång det blir det ärtsoppa *thumb_up* Det kan nog tusan bli till veckan rent av.
@Peter, snygg drönarflight där i slutet, du håller på att bli vass på spakarna *thumb_up*
Fast... ni kanske skulle vaska av nummerplåtarna :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Peter »

Men @Stefan Då kan ju nån se oss
Vi kör ju undercover

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Peter »

Nu ändrar vi fokus från plättar och pannkakor och rullar ut del 9 till allmän beskådan :rock-on
Nordic Tour 2019 Del 9
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Ralf-FIN »

Fint fixad video än en gång :clap

Diverse äventyr på stundtals lite ojämna och en smula dammiga vägar ute i den Lappländska obygden där på förmiddagen :D Sen en hel del kilometrar innan vi nådde dagens mål.
Stället där vi stannade på paus i Yli-Ii.. (= Över-Ijo) https://goo.gl/maps/YErGv21fMTGHVMTCA var ju absolut en upplevelse, typ såna som fanns ännu på 80-talet men sedermera försvann. Gott med en kaffe och en örfil i alla fall (Joo @Peter ... det heter örfil, inte kanelbulle) *face* :mrgreen:
Men en trevlig dag med fint väder hade vi 8) *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Peter »

Jo nu ska vi väl inte gå in på vad saker och ting heter. Finnen blir så aggresiv då
Jag kanske får en örfil

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja det är bra då vi har etablerat en inlärningsprocess som fungerar och jag kan hålla mig lugn *thumb_up* :lol:

Flera örfilar till kaffet kan jag bjuda på nästa gång du har vägarna förbi :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Peter »

Jo jag gör som Janne.
Lägger mig platt
Men ett par örfilar till kaffet vore gott

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja det är väl bäst så *yes*

Förresten platsen vi stannade på där vid Runkaus nationalpark 14 minuter in i filmen (där det inte fanns nån skylt) så var denna punkt *thumb_up* :D
Och för oss som inte vill bli vuxna så kan ju namnet då översättas på mer än ett sätt :mrgreen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Runkausvaara
runkauskarta.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Stefan »

Hehe... Runkaus och örfilar :mrgreen: :mrgreen:

Ja, det har jag alltid sagt, det där med språk kan ju vara riktigt kul ibland, t.o.m. i närtrakterna. Även danskar och norrmän har ju en del ord som kan få en att ur ett svenskt perspektiv fundera :D Man kan väl kanske gissa att det i vissa fall gäller även omvänt 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Peter »

Då var det dags för Del 10 :rock-on :lurk:
Nordic tour 2019 Del 10
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Ralf-FIN »

Tackar @Peter för ännu en feelgood-rulle :clap

En riktigt trevlig och avslappnande dag detdär där vi fick en hel del roliga upplevelser i finvädret 8) :mrgreen:

Kul att se hemtrakterna från lite nya perspektiv också *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Jokern »

Det va en udda mc film...
Men jäkla bra film ändå.
Roligt att titta på..
Till och med Olivia tyckte den va bra.
Han skepparen har nog kört där många gånger...
Att bara hitta tillbaka är ju ett under.
10+ för filmen @Peter o det samma till skepparen


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Nordic Tour 2019

Inlägg av Stefan »

Jämrans!!! Rackarns bra rulle, 10++ I synnerhet biten med båten i fågelperspektiv :shock: *thumb_up* Inte mycket till dike att hålla sig i där. det märks ju att det inte var första gången han kör där, men ändå 8) Skepparn visste allt att hålla tungan i rätt mun :D
Möjligen hjälper det till med vad jag uppfattar som ett grundgående aluminiumskrov och vattenjet, men det förtar inte skickligheten och rutinen.

Men även generellt, riktigt bra bra och underhållande film, toppbetyg :clap :clap :clap

B.t.w. Jag tror suddigheten i drönarbilderna beror på att autofokusen i kameran hade det svårt med vattnet och botten så nära varandra, att den liksom inte riktigt visste vad den skulle fokusera på. Så piloten tror jag var oskyldig i detta fall *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar