Sommarresa

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Sommarresa

Inlägg av Trelle61 »

I år blev det ingen mc semester men eftersom min son bor i Skellefteå och jag i Vinslöv så bestämde jag och min sambo att köra båge upp till han och hans familj nu när vi skulle besöka dom under sommaren.
Vi är väl rätt så vana långkörare, brukar ta en mc semester vartannat år, oftast söderöver men även i Sverige och Norge.
Jag har två Varadero , en -02 och en -11, köpte den nyare förra året och invigde den med en en resa till Ryssland och Baltikum förra sommaren, anledningen till köpet är att jag tyckte att min äldre Varadero drog för mycket bensin och med sina nästan 11000 mil så har jag fått för mig att jag inte kan lita på "gamla Bettan".
Men till denna resa bestämde jag för att ta den äldre Varaderon, dels för att den har SW Motech väskor som passade bättre för den packning jag skulle ha med mig denna gång (leksaker till barnbarn)och så d´handlade det lite om kondition på däck och drvpaket med, sambon tog sin CBF 1000 -07a "som vanligt" när vi ska långt.
Packade lätt denna gång och förberedde mig väl inte så där jättemycket utan mer på med väskor, packa och iväg, hade sen tidigare satt extraljus från Humanhabbit, samt återmonterat min xenonkit i den vanliga belysningen.
Vi drog iväg måndag morgon från Vinslöv och första etappen skulle gå till Älvdalen där vi skulle sova över första natten.
Halv taskigt väder tills vi kom till Siljan "där helvetet bröt loss" (lite överdrivet) men där hamnade vi i kraftigt regn.
Jag hade införskaffat ett "sommarställ" från Louis Moto, Fastway Hot Season" , men jag valde nog fel sommar att inviga detta ställ, med regn jacka på så fungerade det bra annars var lite för svalt med detta ställ.
Problemen på väg var att Mias CBF helt plötsligt inte gick att start när den låg i växel, startar bara när den ligger i neutral, min scottoiler la med av men det visade sig att det var jag som glömt fylla på olja i den bara.
Framme i Älvdalen runt 19, pizza till kvällsmat in det blev sömn i en av campingens tältstugor.
Dag två körde vi tidigt, upp till Sveg där vi åt frukost innan resan gick vidare via Östersund, Ramsele, Åsele och Boliden.
Det som slog mig på vägen upp var att jag hade en bränsleförbrukning som låg på låga 0,6 vilket förvånade mig mycket.
Legat runt 100-120 och ändå skaplig last, vanlig packning plus en platta pilsner och två boxar vin.
Både mitt och min sambos drivpaket var på sluttampen redan vid starten och det blev lite kedjespänning när vi kom till Skellefteå.
Stannade fem dagar hos grabben innan vi skulle hem igen, vi tyckte att det var lite snävt med bara ett stopp, vi var bra slitna när vi kom till Skellefteå, så det blev två stopp på vägen ner.
Första turen skulle gå till Sundsvall och vi lämnade ett 20 grader varmt Skellefteå och kom till ett 20 grader varmt Sundsvall men där mellan var det mest skitväder.
Hade sett fram emot att se Höga Kusten men den var insvept i dimma och det regnade och var kallt.
Vi sov över på Sidsjöns Konferens Hotell vilket visade sig vara ett gammalt sinnessjukhus, det var nog därför jag kände mig som hemma den natten vi sov där!
Tisdagen skulle vi köra från Sundsvall till Karlstad, resan började i strålande sol när vi körde via Hassela, Ljusdal innan vi var tillbaks nere vid Siljan igen och där blev det en räkmacka i Mora.
Strax söder om Mora kom regnet med sen hade vi väl mer eller mindre ösregn tills vi kom till Filipstad där det blev mer skyfall än ösregn.
När vi kom till Karlstad upptäckte jag att min reservdunk var borta, en original SW motech dunk som satt i en anpassad hållare på väskan, troligtvis har den stuckit i väg när vi körde några guppiga mil grusväg mellan Hassela och Ljusdal, inte första dunken jag blev av med, tappade med en i Frankrike 2013.
Sista etappen gick då på onsdagen mellan Karlstad och Vinslöv, bästa vädret på hela resan, blåsigt men nästan uppehåll hela resan.
Lärdomen denna resan var väl mest den att jag ifrågasätter min oro för att min gamla Varadero skulle va på upphällningen, hon har gått bra hela resan, har "knackat" en hel del, ska kolla stiften, drivpaket måste bytas men det visste jag och nytt framdäck behövs med men hon har legat på 0,6 hela resan och gått som klocka .
Enda bilderna som togs på denna resa var minnesbilder.
Ha en bra sommar/Anders
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sommarresa

Inlägg av Peter »

Härligt med långturer
Tråkigt med skitväder, men det gör att man kommer ihåg resan
Det är väl ännu en gång sant, det är stört omöjligt att köra slut på en Varadero
Min 01:a har gått 10000 mil och går fortfarande som en klocka. Den räknar jag med ska gå många mil till

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sommarresa

Inlägg av Fibern »

Hallå där Trelle61. Det verkar, trots allt mindre kul väder, ha varit en rätt så skaplig resa. Du återger den i alla fall med lite "glimten i ögat" :wink:
Nästa gång, om du/ni ska uppåt de här trakterna, så passerade ni vårt hem bara 2,5 mil från Boliden, (raka spåret norrut ca. halvmilen nedanför Boliden)och där finns fin övernattning i eget boende om det skulle kännas behövligt.
Tyvärr lär vi kanske se allt mer av plötsliga och oförutsedda oväder framöver, på grund av klimatförändringar. Ibland är det bara att söka skydd när de värsta regnstormarna drar fram.
En fråga, körde ni från Älvdalen via Lillhärdal till Sveg och i så fall, hur var den vägen?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar