Fota och filma

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Fota och filma

Inlägg av Boman »

Det är alltid kul att dokumentera sina resor med bilder och film. Problemet som jag ser det är att om man har en bra kompaktkamera så ska man hitta ett bra fäste. Om man fäster den på motorcykeln så blir det oftast vibrationer. Om man sätter den på hjälmen så brukar det bli vindbrus.

Jag tycker det är viktigt med ett bra motorljud från motorcykeln för känslans skull.

Någon som har erfarenheter/tips?
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fota och filma

Inlägg av Stefan »

Kan bara hålla med Skye, kör själv med en kompaktvideo (Canon Legria FS220 om jag minns rätt) som jag testat på lite olika ställen. Men just ljudet känns som ett problem, sätter man den i fartvinden, är det det enda man hör :cry: Har just nu 3 lager "kirurgtape" (eller vad det kan heta) över micken, men... Och läad bakom rutan har det ju viss inverkan på bildkvaliteten :cry:
En annan lite egenhet med den ( :wink: Skye), är att den verkar ge ifrån sig någon kod som bara Windows Media Player verkar kunna fånga... Trodde ett tag att det var jag som inte hajade mitt redigeringsprogram, men när jag testade med råfilmen rakt av kortet, visar det sig att MP visar den i 16:9 med automatik, medan andra program tror den är i 4:3, i t. ex. VLC får man ställa om visningsläge manuellt. Så, det var nog inte BARA jag som var helt bortsnurrad i redigeringen :lol:
Men, jag tror nog också att det funkar bäst med en kamera anpassad för ändamålet, så jag tänker allt slå till på en GoPro HD så fort jag kan. Kikar man på Skye's videor, slås i.a.f. jag av hur pass effektivt den ändå filtrerar bort vindbrus och ger trevliga videos att titta på. Sedan verkar ju HD vara ett mer "satt" format i denna djungel. Vibrationerna tror jag däremot är svåra att komma ifrån, en MC vibrerar ju helt enkelt...
Men annars tror jag Tramsvalp har publicerat en del användbara tips, om man vill mecka lite mer och hålla budget. Alla har vi ju olika prioriteringar :D
/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fota och filma

Inlägg av Stefan »

Som skrivet i annan tråd, nog vart det en GoPro Hero HD ändå. Jag är mycket nöjd med den! Den kommer att lämna ifrån sig mycket goa minnen att sukta över/återuppleva under vintrarna ett tag framöver :D

Först av allt, tack Skye för mycket hjälp och tips! Jobbar fortfarande på att lära mig Vega :mrgreen:

Men, för alla andra aspiranter, jag hittade själv ett program som via tutorials var hyggligt enkelt att ta sig in i, och har hyggligt med funktioner till priset av 0:- Installerade sig utan en massa trams, och enda "naggen" jag fått än, kom nu när jag stängde det för typ tionde gången eller så... en snygg Windowsruta där man ombeds taa om vad man tycker om det. Klickade "avbryt" denna gång, men kan nog tänka mig att dela med mig av intrycken, får se när den dyker upp nästa gång :roll: Det hittas här: http://www.nchsoftware.com/videopad/index.html

Jag vill nog rent av rekommendera det... Fast renderar gör det...läääänge Dags att uppgradera PC kanske... :shock:

Jag testade också Skye's variant på MC-stativ (kulleden från Kjell&Co). Tyvärr höll den väl i typ 2 dagar :oops:

Men, hittade originalfästet som följde med GPS:en i fjol. Det kändes som en smäck, på med en klisterplatta bara, stabilt som sjalingen och sjyssta möjligheter till justering :D

Kan i.o.f.s. inte snurra det som Skye, men jag kan leva utan att se mig själv 8)

[youtube]3Ah-s7fYZuw[/youtube]
(Skakig rulle, försöker visa lite hur det ser ut, men kanske framför allt att programmet ovan tog mitt klipp rått från Canon'en (som alltså kör i ett mer gammalmodigt format), hajade sig på det och skickade ut en mp4 med bibehållet format, både på PC och Tuben, så vitt jag kan se. Vilket alltså var ett problem med just den kameran tidigare...

[youtube]Gdm23hvPIe4[/youtube]
Likaledes skakigt (handhållet är ju en konst för sig), vill visa infästning av Hero'n och hur det ser ut på hojen.

Hoppas det var till nytta för någon, annars får ni ursäkta... F.ö. har jag dragit ned ljudet, så förhoppningsvis är klippen tysta. Skall väl tillägga att det enda jag gjort med de två klippen ovan, är att klippa bort delar och dra ner ljudet till noll, tyckte inte det var värt att göra mer :roll:

/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
kjetil
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 dec 2012, 16:41
Answers: 0
Hoj: XL2007VA Bloom Red

Re: Fota och filma

Inlägg av kjetil »

Jokern skrev: Hvor har du intron fra??
Den med tandhjulen....
Eg berre flytte svaret hitt eg så vi ikkje forkludrar GPS-tråden. :shock:

Introen har eg lånt av Liongate, og modifisert den litt.

Orginalen:
[youtube]NX4rMOsFJWE[/youtube]


Du finner templates for modifidering i t.d. After Effects på nettet.
Eg har leika meg med mange forskjellige introar som td. desse for det norske forumet.






Her er litt fleire som eg har gjort:

[youtube]Yo7s_Lc4hUU[/youtube]

[youtube]mkD5aJLy8x8[/youtube]



[youtube]x4vFaPVGS9M[/youtube]


Det er ikkje så vanskelig som det kan sjå ut til, du trenger berre finne deg en template og lære deg litt After Effects så fikser du dette på en liten kveld.
Om du har et ønske eller finner en templates som du liker, kan eg prøve å hjelpe deg om du ønsker det...

Dette er kosearbeid når det blir vinter å kaldt ute.


Kjetil
It's never too late to have a happy childhood. But the second one is up to you and no one else.

;-)
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Det ser riktig godt ud Kjetil ;-)
Jeg skal prøve å finne en template som er fin.
Tak så lenge. ;-)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

En liten grej som jag undrar över är :
Dom senaste filmar jag spelat in, har varit i full HD 1080 och när jag lägger upp dem på VIMEO bliver det jo bra kvalitet, men va händer om jag efter att ha spelat in i 1080 och sen sparar den i 720??
Bliver filmen fortfarande skarp??
Jag ser att filmen är skarp i 1080 men har tendens till att "haka", även när jag lägger filmen på USB o kör den i LED Tv´en.
Filmer jag i 720 o gör samma sak, då flyter filmen som den skall, men inte helt så skarp som i 1080..

Kanske nån av är som har ett svar :)

Jag får för mig att Skye pratade om att inspela i hög o redigera ut i mindre.. :roll:

Jag kan ju såklart prova själv, men ändå få en liten tråd att gå vidare, så att alla som filmar får lite nytta *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Nu har jag experimenterat lite med en färdig film..
Det jag kom fram till va att min kamera, Sony HDR AS-15, filmar i 29,97fps (Japan o USA standard) och programmet jag använder gör om filmen till 25fps, därför att jag sitter i Europa.

Därför att 29,97fps har man som standard i Japan och USA
NTSC HDTV 1080i 16:9 (1920 X 1080;29,97fps)

Där man i EU o resten av världen kör med
PAL HDTV 1080i 16:9 (1920 X 1080;25fps)

Detta var snabbt fixat i programmet och nu kör jag bara filmar i FULL HD 29,97fps och sen färdig redigerat film bliver då
HD quality 1280 X 720.

På så set får jag inte dessa små "ryk" i filmen, som jag stör mig på..
Samtidigt bliver inte filmfilen så stor i heller *thumb_up* och VIMEO, som Skye berättar, pressar ändå ned filmen till 720p men erhåller sin skarpa på "FULL HD" *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Fota och filma

Inlägg av shadowgunnar »

Ett program som är bra för att konvertera film till olika format är formatfactory http://format-factory.sv.softonic.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men var på din vakt när du installerar och välj bort ASk och QUICKSTORES verktygsfält.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
kjetil
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 dec 2012, 16:41
Answers: 0
Hoj: XL2007VA Bloom Red

Re: Fota och filma

Inlägg av kjetil »

Helt riktig Jokern, når det gjelder hakking i filmen, er fps som er problemet. *thumb_up*
Du bør/må encode filmen med samme fps som den ble spilt inn med.
Om du td. filmer med 30 fps og encoder den med 24 fps vil de seie at den kutter 6 bilder per sekund ( fordelt utover sekundet ) og dette vil du i film med mykje bevegelse oppfatte som "hakkete".
Samme er det om du tar et 24fps opptak og encodar det til 30fps. Då blir det lagt til 6 bilder per sekund. Dette er bilder som blir kopier av andre bilder fordelt utover sekundet.

Men eg trur dessverre at både du og Skye tar litt feil når det gjelder Vimeo og full HD ( 1080 x 1920 ).

Ja Vimeo legger automatisk ut en ned-skalert versjon ( 720 x 1280 ) av filmen du lastar opp i full HD , men dette kan du overstyre om du har eit Vimeo Plus eller Pro abonnement.

Etter at du har lasta opp filmen, går du til videoen og i "Settings" menyen.

Bild


Her , under "Video file" finner du valget om oppgradering til 1080p.

Bild



Vimeo støttar både 24 (eller 23.976), 25, og 30 (eller 29.97) fps. Filmar du i 60 fps, komprimerer du den ned til 30 fps.

Anbefalt Bit rate på Vimeo:
1280x720 = 5 000 - 10 000kbit/s
1080x1920 = 10 000 - 20 000kbit/s
( Det er sjølvsagt ein fordel å ligge på den høgaste bit raten.)



YouTube viser 1080p filmar utan at du trenger å forandre settings.

YouTube støttar dei samme fps som Vimeo, men her kan du laste opp video i 720p med 60fps, men har du 1080p med 60fps, må du konvertere denne til 30fps før du lastar den opp.

Anbefalt Bit rate på YouTube:

Vanlig kvalitet:
1280x720 = 5 000kbit/s
1080x1920 = 8 000kbit/s

Høg kvalitet:
1280x720 = -> 30 000kbit/s
1080x1920 = -> 50 000kbit/s

En annen regel er at til mer bevegelse det er i filmen ( som det ofte er i en mc-video ) dess høgare må bit raten være for å oppnå god kvalitet.
Anbefalt verdier er 0.091 bits/pixel/frame på filmar med lite bevegelse og 0.175 bits/pixel/frame på filmar med mykje bevegelse.

Var dette forståeleg :shock: :shock: :roll:
Senast redigerad av kjetil den tis 05 nov 2013, 06:40, redigerad totalt 1 gånger.
It's never too late to have a happy childhood. But the second one is up to you and no one else.

;-)
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Godt kartoffelmos Kjetil *thumb_up*

Programmet som jag använder hade gått ned o ställd sig på att konventera till 25fps..
Så därför fick jag dessa "hak" i filmsekvensen..

Jo jag går alltid in o ändrar till full HD i vimeo, såsom Kjetil beskriver..
Så nu kan våren och körningen till det sköna grannlandet gärna komma... Filma, filma, filma.... :lurk:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Fota och filma

Inlägg av Stefan »

:clap :clap :clap :clap
Wow, denna outsinliga källa till information i detta ämne *thumb_up*
När jag börjar utforska Matrix, lär jag ju kika tillbaka hit massor. Snyggt jobbat grabbar :clap
Och Kjetil, du är fullt förståelig (i text efter ett tag :naughty: ), så tack för input *thumb_up*
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
kjetil
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 dec 2012, 16:41
Answers: 0
Hoj: XL2007VA Bloom Red

Re: Fota och filma

Inlägg av kjetil »

He he, eg gløyte selvfølgelig å skrive at det er liten eller ingen meining i å encode filmen i høgare bit rate enn det den ble spilt inn med.
Står kameraet ditt innstilt med en bit rate på 10 000 kbit/s på opptak, er det ingen vits å encode den med 15 000kbit/s.
Eg ser at eg har mine Contour kamera på 12 og 15 000kbit/s, men her bør eg opp på 20 000kbit/s om eg skal ta opp i 1080p.

Ja ja, det blir til våren igjen.... *thumb_up*
It's never too late to have a happy childhood. But the second one is up to you and no one else.

;-)
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Nu har jag uppgraderat mina sony så att jag kan filma i 1080p 60fps 60p *thumb_up*
Hoppas att jag kan ta en runda på söndag o filma lite gruskörning..
Tydligen skall filmen bli mera flytande med 60fps än med 30fps :lurk:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Njaa inte helt rätt att det bara är för slowmotion.
SONY så att action kamera används mest i motorsport och eftersom man "bara" hade 25fps med ljud, så gjorde SONY uppdatering i softwaren, så att man nu kan filma med 60fps med ljud.
Detta gick inte innan, då hete det 60fps=slowmotion och 120fps=superslowmotion, utan ljud. :(

På detta set skall man kunna få en bättre skärpa på filmen, när man som vi, kör mc och filmar. (Men fy fasiken vilken plats det tar, 32Gb bliver bara 2h 45m) :shock: Tur jag har beställd 2 st 64Gb :rock-on

Ja Skye, det tar hårt på Pc`ens processor att driva en film i 60fps. Jag testade igår och jag ligger precis på gränsen.. (får väl se vilken ursäkt jag kan använda överför Olivia, om att handla större laptop :rtfm )

Men jag ser oxå en fördel med att filma i 60fps..
Då kan man få till bättre slowmotion, när man vill..Tex när nån kör av vägen *thumb_up* :respekt:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av hogge »

Jokern skrev: Då kan man få till bättre slowmotion, när man vill..Tex när nån kör av vägen *thumb_up* :respekt:
Verkar ju vara en användbar funktion på era grus rundor :naughty: :naughty:
Hogge :silver:
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av hogge »

@Jokern
Var köper du dina minneskort?
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Jag har beställd minnes kort på ebay..
Leta efter : 64GB MicroSD/SDHC Memory Card ( dessa har jag snart hemma 2 st )
Eller vilken Gb som du helst vill ha..
Det skall dock sägas att det skall vara minst klass 4 på dom, helst klass 10.

Annars kan du kolla in denna sida i USA : http://www.bestbatt.com/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Här handlar du batteri, minneskort,laddare etc.

På denna sida kan du handla fästen till kameran : http://www.monteraallt.nu/sv/motorcycle ... ddedtocart" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av hogge »

Hej på er
Någon som har tips vilket filmredigeringsprogram som är bra. Vilka använder ni andra filmnördar? Är helt novis på detta område. Vad filmar ni i 720 eller 1080? Tar tacksamt emot alla tips.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Jag har börjat filma i full HD och som Skye skriver, konvertera ned till 720.
Magix PRO Edit 2014 heter det som jag redigerar i ( har precis fått hem 2014 versionen, dom filmar ni har set va i 2013 versionen ) det program går att ladda ned på webben och full version koster runt 500kr..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Fota och filma

Inlägg av Jokern »

Ja där har du rätt igen Skye.
Jag sitter just o gör en sammanställning av Norge turen och fattar inte varför 2014 versionen slöar ned datorn.
Lite extra har den nya, men inte så man skulle tycka att det skulle dra på datorn.
Får väl se om tomten har en bättre laptop i sin påse ;-)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Skriv svar