SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension :-(

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension :-(

Inlägg av Stefan »

:cry: :cry: :cry: :frust: :ffs

Min Zümo 660 verkar sjunga på sista versen... En trogen kamrat har han varit, till mycket glädje och på många små äventyr hit och dit.

Första tecknet var väl att den inte stängde av sig helt när man tog den ur hållaren, man såg att skärmen var "nästan släckt" :conf: Nåja, det var väl inte hela världen, ur med batteriet bara, så visste man att den var "död", Nästa flagga kom väl när den började pipa om "fel USB-kontakt" i både hoj- och bilfäste. No big deal...trodde man :oops: Nu har den börjat inte vilja starta upp :frust: Får igång den genom att upprepade gänger plocka ur batteriet. Den visar Garmin-loggan, men men kommer inte vidare till copyright-texten innan den ska börja ladda kartor. På något sätt lever den ändå, när man tar bort batteriluckan, säger den "close battery door", men den verkar hänga i det läget.

Jag gissar väl att ingen här har någon bra idé om en fix för det?

Skulle väl kunna lämna den till en Garmin-verkstad, men... då är man ju lika förbenat av med den över sommaren, skulle jag tro. Försöker väl leva med att den fortfarande startar efter ett varierande antal försök, där huvudpunkten verkar vara att ta ur och sätta i batteriet, så får man se till hösten.

Tyvärr är jag inte alltför sugen på att skaffa en 390 LM, jag gillade min 660 :frust:

Nåväl, till slut lär jag ju bara få acceptera :( Ska bara till några sparade slantar också :frust:

Men, nu är det ju sommar (eller :conf: ), så glad midsommar till er alla, och *drinking_cheers* kosmonauter, som Arne säger :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

Mittåt... Google vet ju det mesta, batteri på väg hem.
Förresten, Skye, du som verkar ha länkar till det mesta, tips på inköpsställe? Inte ens batteriexperten verkar kunna fixa... :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

Som sagt, nytt batteri beställt och på väg. Det var inte större pengar än att det är värt att testa. Jag var själv inne på tanken, men förkastade den eftersom den beter sig likadant med strömförsörjning, usb-koppling eller hållaren. Men, som sagt, det kan vara värt att testa.

Självklart beter den sig snyggt och prydligt i dag :conf: :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av mel »

Tjejen i lådan (zumo 220) tog en paus igår. Vi stannade på en mack och köpte en karta. Då hastade hon tillbaka på plats, räknade om rutten och föreslog en u-sväng. Så går det till Stefan! Hota med att gå tillbaka till gammal teknik, så.,,
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Undrar om det var så att hon blev sur över att jag köpte Motormännens kartbok nyligen :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av mel »

Hota med en glob också!
Allvarligt talat vi var verkligen borta ett tag innan vi fick kartan. Jag körde på riktning men hade gjort ett mindre parallellfel.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

Så där ja... nytt batteri hemma och isatt *thumb_up*

Och självklart, när jag kopplade in den i datorn för att ladda, så fanns det ju en ny firmwareuppdatering, så börjar den funka som folk igen från i morgon, vet jag ju inte vad som kirrade problemet :conf: Men, ärligt talat så sk.ter jag i vilket, får jag bara stuk på den, så är jag glad igen *thumb_up*
Man har ju kommit att gilla den här damen, och vill gärna kunna ha henne kvar som färdkamrat :D

Återkommer i alla fall med resultat om ett par veckor (hoppas jag). Tackar för tips så länge *thumb_up* *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag har en rikssvensk kille i min TomTom som berättar för mig vart jag ska svänga, så naturligtvis har jag ständiga tvivel på huruvida jag alls är på rätt väg :wink: :mrgreen: :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Fibern »

Jag startar en tråd under "Utanför ämnet" kallad "Vem vill du höra/inte höra i din GPS?"
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pen

Inlägg av Peter »

Ja nu spårade vi ut igen Det blir lätt så ibland

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

Nåväl, ett par veckor har ju gått nu. Tyvärr var glädjen av det kortvariga slaget :evil:

Hon betedde sig belevat någon vecka, startade upp fint, inga konstigheter vid inkoppling i hållaren och stängde ner snyggt och fint. Efter någon vecka hickade hon till en gång om "Fel USB.kontakt". Då hade jag alldeles nyligen vaskat av moderskeppet, så jag gissade att det kunde ha kommit fukt i hållarens kontakt. Tog tryckluften och blåste av kontaktdonen i hållare och på GPS. Sedan var allt frid och fröjd igen :clap

Men, numera är jag tillbaka på gå igen :frust: Precis samma symptom som tidigare :conf: Även om batteriet visas som fulladdat i displayen. Har även rengjort batterikontakterna under luckan i GPS:en.

Så, om ingen annan har något nytt bra tips, så hoppas jag kunna hålla henne i drift över sommaren genom tidigare nämnda åtgärder (ur med batteri, testa, ur med batteri igen och testa på nytt o.s.v.)

Så åker man väl på att förnya sig under vintern :roll: Kan inte säga att 390:n ger mig något habegär eller något utöver den jag har nu, men de kanske inte ska hålla mer än 4-5 år :frust:

Tur man har ett par bra kartor som komplement i alla fall :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Fibern »

Du kommer väl ihåg kartan jag hade på Bergslagsturen. Kartan för XL-forumister.
Mycket bra "pappers-GPS" :wink:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av mel »

Verkstan då?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

@Fibern, jo då, jag har den också, men jag är dålig på att komma ihåg rutten jag tänkt mig från kartan, där är frk. GPS mycket vassare. Då slipper jag stanna i varje korsning (eller varannan) för att kolla vart jag skulle svänga :conf:

En favorit för en sväng, eller en längre resa för mig, är att kolla XL-kartan (då får jag översikten, "vart jag vill i slutänden" eller "hur långt totalt vill jag åka i dag, i runda slängar"). Sedan petar jag gärna in en rutt utifrån det i GPS'en, och så kör jag på den. Dock brukar kartan vara med ändå, om GPS:en (eller jag) skulle tappa bort mig helt. Men, eftersom jag helst kör småvägar, och accepterar en massa avvikelser hit och dit, så är allt GPS ett bra hjälpmedel *thumb_up*

@Mel, jo, det är väl kanske nästa steg... Men, jag är lite skeptisk :conf: Så, lyckas jag få den att leva över sommaren, blir det nog en ny lik förbenat, 660'n verkar ju rätt utgången. Och de nya verkar ju standard komma med livstids kart uppdateringar. (Tro :evil: med så kort livstid :evil: )

Men, som sagt, GPS vill jag absolut ha. Kombon karta och GPS har tagit mig på många goa vägar. Och Fibern, vi hade ju inte sååå tråkigt när vi lät min GPS visa närmaste väg mellan varven :naughty: :naughty:
Eller?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Fibern »

Och Fibern, vi hade ju inte sååå tråkigt när vi lät min GPS visa närmaste väg mellan varven :naughty: :naughty:
skrev Stefan

:mrgreen: Nejdå, inte hade vi det. Mest lerigt och bara jäävligt hungriga. :? :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

Ja, jag sa ju det, inte alltför tråkigt :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

Nepp... Under hösttrippen ner till Skye för att träffa honom och Jokern, så lade ju 660:n ner verksamheten, som det verkade, för gott. Stor sorg, jag har verkligen gillat den :frust:

Visserligen hoppade den igång när jag testade efter att den legat med batteriet ur i typ 1-2 månader, men det känns ju chansartat, den väljer att starta när den själv vill :?

Sist jag gjorde en snabbkoll, fick jag för mig att 660:n var nerlagd som produkt, men nu när jag kikade lite mer så visade det sig att att den finns ju definitivt kvar, lätt uppdaterad med blåtand m.m. *thumb_up*

Nåväl, nu hampade det sig så att det kommer in en extra slant på Januarilönen, så då slog jag allt till på en ny 660 :rock-on

Surt på den gamla, men den får gå i bilen så länge den vill. Men, jäkligt skönt med samma modell, passar (hoppas jag :shock: ) direkt i fästet på hojen, och en GPS jag verkligen kommit att gilla :clap Var inte alls pigg på de nyare modellerna.

Sura stålar, men... gött att ha samma modell på hojen X år till *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Laffe »

Gött mos *thumb_up* Jag skulle verkligen behöva uppdatera mitt gps-innehav, men seru det får vänta ett tag eller två...
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pen

Inlägg av Peter »

Min gamla bil-gps från 1957 (känns det som) funkar så länge det inte är alltför nya vägar. Men man tittar allt med avund på dom som har fina riktiga mc-gps:er. Det finns lite som går före i prioriteringen just nu.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: SUCK...Min gamla trogna Zumo 660 verkar klar för pension

Inlägg av Stefan »

Ja, alla har vi prioriteringar, men en bra GPS har under de år jag haft den förra hmnat högt på min lista i alla fall *thumb_up*
Resten av knarren börjar väl kännas rätt färdigpimpad nu :lol:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar